Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Z ARCHIVU: Jarní rallye jezdila přes řetězový most

Pořadatelé z pražského Vintage Veteran Car Clubu pod vedení pana Jana Täubela dokáží pokaždé připravit atraktivní trať pro jízdu veteránů. Nejinak tomu bylo při mezinárodní Jarní rallye, která se uskutečnila o tomto víkendu.

Podruhé byl centrem soutěže Hotel Vltava v Červené nad Vltavou, v malebném jihočeském prostředí, na skále nad řekou. Odtud vedla první etapa do Bechyně, druhá pak do Temelína. Necelé čtyři desítky automobily a paní Libuše Šulcová na motocyklu BSA 770 „se sajdou“ absolvovaly ..kilometrů, většinou po vedlejších silničkách, na které nechyběly prudké výjezdy a sjezdy jako třeba mezi Milevskem a Pořežicemi. Zlatým hřebem byl pak průjezd po řetězovém Stádleckým mostě přes Lužnici. Skoro každá posádka tady zastavila, aby si svůj automobil zvětčnila s touto unikátní národní kulturní památkou.
Protože souvisí s historií, tak si řekněme, že jde o jeden z posledním českých řetězových mostů, který v letech 1847 až 48 postavil Vojtěch Lanno podle návrhu Bedřicha Schnircha. Původně stál v Podolsku na důležité cestě z Bavorska do Halíče. Kvůli zatopení vodou orlické nádrže byl rozebrán a přenesen do Stádlce, kde byl v letech 1971 až 74 znovu postaven.

Letošní účast na Jarní rallye byla o něco slabší než v minulých letech, několik posádek se na poslední chvíli omluvilo, a tak celá akce probíhala spíš v komorním prostředí, což se nakonec ukázalo, že nebylo vůbec na škodu. Ale takových ještě deset až dvacet posádek by soutěž oživilo. Více asi ne, protože pořadatelé jsou limitováni ubytovací kapacitou.
Jako první vyjel na trať ing. Josef Mrázek s Buickem z roku 1916, za ním ing. Lubomír Němejc s Pragou Piccolo a Michal Hanslík s Laurin Klement 110 Phateon, roku výroby 1925. Druhý Buick Phaeton (1922) řídil Jaroslav Vrána.

Ke stálým účastník patří Němec von Schwander se sportovním kabrioletem Adler Trumpf Junior. V roce 1936 poháněl vůz benzinový čtyřválec o objemu 996 cm³.

Zajímavé automobily přivezli i další dva zahraniční účastníci – malý Peugeot 190 S (1925) a šestiválcový BMW 327, vyrobený právě před sedmdesáti lety. V podstatě první sériově vyráběná limuzína Peugeot 190 se vyráběla v letech 1928 až 31 a pod kapotou měla čtyřválec o objemu 719 cm³, který byl zastaralý už v okamžiku, kdy byl nový. Pro svoji nízkou cenu byl však mezi motoristy oblíbený. Dva cestující neměli vedle sebe moc místa, proto řidič seděl vpředu sám a spolujezdec raději vzadu.

I přes poměrně nízký počet účastníků, bylo startovní pole velice rozmanité. Napočítali jsme šestnáct automobilových značek, včetně obrovitého amerického Excaliburu, který byl s rokem výroby 1982 nejmladším automobilem. Firmu Excalibur založil v roce 1964 Brooks Stevens, přední průmyslový designer. Protože tíhnul k evropskému stylu, tak se nechal inspirovat třicátými lety a Mercedesem SSK a na podvozku Chevroletu Lark Daytona postavil Excalibur SS. Později používal vlastní podvozky, jak dokazuje i model IV s vidlicovým pětilitrovým osmiválcem Chevrolet o výkonu 155 k. Vozy Excalibur lze považovat za kvalitní repliky Mercedesů.



Jindřich Lasík, 25.5.2009
PS Jarní rallye se měla uskutečnit letos už za necelých 14 dnů. Ale bohužel. Až v roce 2021.

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar