Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Waldegaard hvězdou Toyoty v Goodwoodu

Japonská Toyota prezentovala na letošním ročníku tradičního britského Festivalu rychlosti v Goodwoodu několik slavných vozů ze své minulosti a také žhavé současnosti. Mezi nimi nechyběl ani Björn Waldegaard.

Festival rychlosti dává každoročně příležitost několika desítkám tisíců příznivců motoristického sportu spatřit na improvizované závodní trati skutečné klenoty. Toyota se prezentovala nejen významnými sportovními modely, ale pozvala také špičkové závodní jezdce jako například Björna Waldegaarda, mistra světa v rallye 1979. Švédský soutěžní jezdec vyhrál ve své kariéře 22 podniků MS. Například čtyřikrát Safari rallye (3x s Toyotou), pětkrát Švédskou rallye, třikrát Pobřeží slonoviny, dvakrát Rallye Monte Carlo, Akropolis a San Remo atd. Do soutěžního vozu usedl poprvé v roce 1962, první světovou rallye vyhrál v roce 1969 (RMC-Porsche), naopak poslední v roce 1990 (Pobřeží slonoviny - Toyota). V roce 1981 podepsal smlouvu s týmem Toyota Europe. V rámci MS startoval na 95 podnicích, přičemž 35krát vystoupal na stupně vítězů.

V Goodwoodu předvedl své jezdecké umění s Toyotou Celica GT-Four (ST 165), s níž startoval ve světových rallye v letech 1988 až 1991. Vrcholem sportovních výsledků modelu Celica byl rok 1990, kdy Waldegaard vyhrál náročnou Rallye Safari a Carlos Sainz získal titul mistra světa. Toyota Celica GT-Four (ST 165) byla vybavena přeplňovaným čtyřválcem DOHC o objemu 1998 cm³ s výkonem 269 k a točivým momentem 380 N.m při 4400/min, dále pohonem 4x4 a šestistupňovou manuální převodovku X-Trac.

Druhý prezentovaný soutěžní vůz z letošního Goodwoodu, byla Toyota Celica Twin-Cam Turbo, který Waldegaard dovedl do vítězného cíle v roce 1986 v Rallye Pobřeží slonoviny. O rok později s ní vybojoval druhé místo Lars Torph v Safari. S tímto vozem letos startoval na festivalu Antony Walker.

Třetí z prezentovaných modelů byla Toyota Celica Turbo GTO z roku 1987 v okruhové úpravě pro americkou sérii IMSA. Do závodů IMSA vstoupila Toyota v roce 1983, kdy kalifornský tým Dana Gurneye připravil Celicu pro sérii GTU, určenou pro vozy s objemem menším než tři litry. Po 10 vítězstvích a 17 pole position byla v roce 1986 přepracována pro sérii GTO. V této kategorii měly vozy již motory s objemem nad 3 litry. Po ročním vývoji získal americký jezdec Chris Cord s vozem Toyota Celica Turbo GTO nejen mistrovský titul v jednotlivcích, ale také pohár konstruktérů. Vůz disponoval řadovým přeplňovaným čtyřválcem DOHC o objemu 2090 cm³ s výkonem 456 k. Zajímavostí konstrukce vozu byla aplikace tehdy nových materiálů (uhlíková vlákna, chrom-molybdenová ocel, apod.). V Goodwoodu startoval s tímto vozem Denis Aase, bývalý týmový kolega Chrise Corda.

Monoposty Toyota zastupovaly dva exponáty. Toyota RALT RT1 dominovala v roce 1978 v britském mistrovství F3, kdy získala 13 vítězství. Za tímto úspěchem stála tehdy rodící se hvězda brazilského automobilového sportu a později několikanásobný mistr světa F1 Nelson Piquet. Vůz měl celohliníkové šasi s ocelovou konstrukcí a řadový dvoulitrový čtyřválec s výkonem 170 koní. Do historického exponátu usedl v Goodwoodu současný jezdec evropské série F3, Japonec Kazuki Nakajima. Novodobou éru Toyoty ve formuli 1 zastupoval třetí jezdec týmu Panasonic Toyota Racing, Brazilec Ricardo Zonta, který pilotoval monopost Toyota TF 105 z loňského roku.

Jindřich Lasík, 13.7.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar