Waldegaard hvězdou Toyoty v Goodwoodu
Japonská Toyota prezentovala na letošním ročníku tradičního britského Festivalu rychlosti v Goodwoodu několik slavných vozů ze své minulosti a také žhavé současnosti. Mezi nimi nechyběl ani Björn Waldegaard.
V Goodwoodu předvedl své jezdecké umění s Toyotou Celica GT-Four (ST 165), s níž startoval ve světových rallye v letech 1988 až 1991. Vrcholem sportovních výsledků modelu Celica byl rok 1990, kdy Waldegaard vyhrál náročnou Rallye Safari a Carlos Sainz získal titul mistra světa. Toyota Celica GT-Four (ST 165) byla vybavena přeplňovaným čtyřválcem DOHC o objemu 1998 cm³ s výkonem 269 k a točivým momentem 380 N.m při 4400/min, dále pohonem 4x4 a šestistupňovou manuální převodovku X-Trac.
Druhý prezentovaný soutěžní vůz z letošního Goodwoodu, byla Toyota Celica Twin-Cam Turbo, který Waldegaard dovedl do vítězného cíle v roce 1986 v Rallye Pobřeží slonoviny. O rok později s ní vybojoval druhé místo Lars Torph v Safari. S tímto vozem letos startoval na festivalu Antony Walker.
Třetí z prezentovaných modelů byla Toyota Celica Turbo GTO z roku 1987 v okruhové úpravě pro americkou sérii IMSA. Do závodů IMSA vstoupila Toyota v roce 1983, kdy kalifornský tým Dana Gurneye připravil Celicu pro sérii GTU, určenou pro vozy s objemem menším než tři litry. Po 10 vítězstvích a 17 pole position byla v roce 1986 přepracována pro sérii GTO. V této kategorii měly vozy již motory s objemem nad 3 litry. Po ročním vývoji získal americký jezdec Chris Cord s vozem Toyota Celica Turbo GTO nejen mistrovský titul v jednotlivcích, ale také pohár konstruktérů. Vůz disponoval řadovým přeplňovaným čtyřválcem DOHC o objemu 2090 cm³ s výkonem 456 k. Zajímavostí konstrukce vozu byla aplikace tehdy nových materiálů (uhlíková vlákna, chrom-molybdenová ocel, apod.). V Goodwoodu startoval s tímto vozem Denis Aase, bývalý týmový kolega Chrise Corda.
Monoposty Toyota zastupovaly dva exponáty. Toyota RALT RT1 dominovala v roce 1978 v britském mistrovství F3, kdy získala 13 vítězství. Za tímto úspěchem stála tehdy rodící se hvězda brazilského automobilového sportu a později několikanásobný mistr světa F1 Nelson Piquet. Vůz měl celohliníkové šasi s ocelovou konstrukcí a řadový dvoulitrový čtyřválec s výkonem 170 koní. Do historického exponátu usedl v Goodwoodu současný jezdec evropské série F3, Japonec Kazuki Nakajima. Novodobou éru Toyoty ve formuli 1 zastupoval třetí jezdec týmu Panasonic Toyota Racing, Brazilec Ricardo Zonta, který pilotoval monopost Toyota TF 105 z loňského roku.
Jindřich Lasík, 13.7.2006
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout