Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru akcni nabidky
Alcar - Konfigurátor kol

Vzpomínka na Zdeňka Křivohlavého a Čínovský okruh

Ještě více než dva měsíce zbývají do startu Rallye Vltava Historic a Rallye Šumava, letos ve dnech 26 a 27. dubna, tedy o něco později, než bývalo zvykem. Součástí obou rally je rychlostní zkouška na dnes už legendárním Čínovském okruhu.

V letošním roce uplyne padesát let od chvíle, kdy se na něm poprvé představily soutěžní automobily při Rallye Vltava a od té doby patří neodmyslitelně ke klatovské rally.
Motocyklové závody se v Klatovech pořádaly už v padesátých letech, ale tehdy ještě na okruhu ve městě. Koncem šedesátých let našli pořadatelé vhodnou trať pro pořádání rychlostních závodů kousek za městem u obce Čínov. Poměrně velké převýšení a počet zatáček na čtyřkilometrové trati předurčoval jeho náročnost.

Kromě už zmíněné tzv. zkoušky stálosti výkonů, kdy posádky musely zajet stejný čas na začátku i na konci rally, se tady pořádali v 70. letech závody motocyklů i automobilů včetně formulí 3 o mistrovské body. V minulosti zde startovala celá naše jezdecká špička jako například Šťastný, Staša, Srna, Baláž, Novotný, Klátil, Bareš, Bíma, Franc, Hlavatý, a další.

Pošumavský automotoklub (PAMK) od začátku především upřednostňoval závody automobilů. S motocykly na tomto okruhu jezdily jak plechová auta, tak F-3.

Poprvé se v roce 1969 jelo proti směru hodinových ručiček, ale protože po startu následovalo stoupání, ve kterém plechová auta ztrácela dech, následující rok pořadatelé otočili směr tak, aby tento úsek auta jezdily z kopce. Místo startu zůstalo stejné v obou případech - na široké rovince silniční spojky u vesničky Slavošovice. To už v obráceném směru, tedy po startu dolů, doprava.

Pořadatelé z PAMK měli s okruhem velké plány, v roce 1975 dokonce začali chystat postupné rozšíření silnice tak, aby byl bezpečný i pro velké závody automobilů. Rýsoval se údajně i zahraniční partner. Vše ale vzalo za své hned následující rok, kdy při přeborovém závodě silničních motocykl došlo k tragické události, při níž zemřel Antonín Plevák. Motocykly se na Čínovský okruh již nevrátily, a od té doby se jezdí jen při rallye.


Tady začínal kariéru pozdější dvojnásobný mistr světa Walter Röhrl, který vyhrál poslední dva ročníky Rallye Vltava, v pověstné „kose“ se převrátil Sandro Munari, pamětníci vzpomínají na Sobieslava Zasadu, Gilberta Staepelara, Simo Lampinena, Harry Källströma, Jeana Claude Andrueta a pochopitelně prakticky celou naší špičku minulosti i současnosti.


„V Klatovech jsem se dohodl, že bychom uspořádali vzpomínkovou jízdu závodních vozů na Činovském okruhu. Depo závodních strojů by bylo v Činově, na trať by se vozy dostaly celkem 3x. Představit by se měly jak vozy předválečné (Salmson, Bugatti), tak především poválečně, dvousedadlové i monoposty,“ říká František Čečil, jeden z organizátorů akce a viceprezident Autoklubu ČR.

Nebude se ale vzpomínat jen na okruh, ale akce je koncipována především jako vzpomínka na Zdeňka Křivohlavého, jenž bohužel vloni v listopadu odešel do závodnického nebe. Dlouhá leta byl úspěšným formulovým jezdcem, reprezentující právě Pošumavský autoklub v Klatovech. Ještě v osmdesátých letech usedal do svojí formule 3.

Dost možná, že se na Čínovském okruhu bude závodit naposledy, neboť jeho budoucnost je nejasná. Nachází se totiž v plánu budoucího obchvatu Klatov


JL 18.2.2019

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar