Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Vzpomínka na Čtvrt míle Žižkovem 1988

Pouhých dvacet členů nově založeného Vintage Veteran Clubu uspořádalo v Praze první říjnovou sobotu atraktivní závod historických automobilů a motocyklů, který připomínal atmosféru dávných soutěží.

Závodilo se do kopce, na kostkách, nebezpečná místa byla obložena balíky slámy a přítomnost automobilů jako Bugatti 37 nebo 37A, MG Midget, BMW 328, Jaguar SS dodala závodu opravdový lesk. Až dosud se u nás jízdy do vrchu řídily opatrným předem zvoleným průměrem, takže často postrádaly napětí, tak charakteristické pro doby slávu veteránů.

U Rajské zahrady na Žižkově to však bylo jiné. Sešlo čtyřicet majitelů sportovně naladěných historických vozidel a všichni závodili „na plno“. Jelo se vylučovacím způsobem, vždy dva stáli na startu, a kdo vyjel první do cíle, postoupil do dalšího kola.

Absolutním vítězem v kategorii AUTO se stal Josef Kiška z Prostějova s dvousedadlovým roadsterem BMW 328 z roku 1939. Vítězný vůz poháněl dvoulitrový šestiválec OHV s výkonem 59 kW/4500 min. K největším úspěchům tohoto typu patří první místo v Rallye Monte Carlo 37, Mille Miglia 38 a Le Mans 39.

Jeho největším soupeřem byl Jiří Šilha se závodní Bugatti 37 A (1926), která má s dmychadlem výkon 66 kW při 5500/min, a těšila se také zasloužené pozornosti. MG Midger P8 (1934) patřil svým objemem 938 cm³ k nejslabším automobilům, ale na trati se líbil.
Krásný závod, který se jel v záři podzimního slunka, ocenili přímí účastníci i diváci, všichni si opravdu přišli na své. Nezbývá než blahopřát pořadatelům a věřit, že první Čtvrt míle Žižkovem byla velmi zdařilým začátkem budoucí dobré tradice.

Množství diváků lemujících po obou stranách dlážděnou žižkovskou ulici si přišlo na své. Ojedinělé souboje dvojic historických motocyklů a automobilů byly jedinečným zážitkem.
Článek, který jsem na podzim 1988 napsal, vyšel v časopise Automobil, kde jsem byl tehdy zaměstnán u ing.Milana Jozífa, úžasného člověka, který mě dal tu nejlepší „novinářskou školu“, jakou jsem mohl získat. Díky.


Čtvrt míle Žižkovem vlastně položila základ podzimní veteránské akci na území Prahy, která se dnes jmenuje Pražská Noblesa, a o které jsme psali začátkem října.
Ale vraťme se ještě na skok do roku 1989, kdy se uskutečnil druhý ročník Čtvrt míle Žižkovem o cenu Karla Thiima, zakládajícího člena klubu. Trať byla opět dlouhá jednu míli, tedy 400 metrů a úkolem jezdců ji bylo projet co nejrychleji. Jízda byla tentokrát zpestřena ještě zkouškou akcelerace a brzdění, kdy bylo třeba zastavit ve vyznačeném prostoru a co nejrychleji se rozjet. Tento mezistart byl pro různé kategorie umístěn v různých místech stoupání. Opět se jelo vylučovacím způsobem. Absolutním vítězem se stal Josef Kobliha se vzácnou aerovkou postavenou z vraku. Vážila necelých 450 kilogramů a dosahovala rychlosti 150 km/h. Druhý ročník nebyl špatný, ale k první míli měl hodně daleko.


J.Lasík 13.11.2014

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2020 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar