Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Vzpomínka na Benz 16/40 a Karla Schwarzenberga

Národní technické muzeum s lítostí přijímá zprávu o úmrtí Karla VII. ze Schwarzenbergu: Významný politik, bývalý ministr zahraničí i velký člověk je spojen i s naším muzeem. Vzpomínkou na Karla Schwarzenberga je vůz Benz 16/40 HP z roku 1914, který patřil jeho dědečkovi.

Vůz byl rodině zabaven v době komunistického režimu a v našich sbírkách již zůstal. Stalo se tak díky laskavosti Karla Schwarzenberga, který vůz po roce 1990, přes nezpochybnitelný nárok na jeho vrácení, ve sbírkách našeho muzea ponechal, a ten tak může doplňovat automobilový příběh, který se odehrál na našem území. Vůz je tak jedním z našich nejcennějších pokladů, které jsou přístupné veřejnosti. Za tuto laskavost stále děkujeme.


Národní technické muzeum je také vděčné rodu Schwarzenbergů, že mohlo své první expozice v roce 1910 umístit ve Schwarzenberském paláci na Hradčanském náměstí.


Jakub Stauch vzpomíná


„Rozloučili jsme se s knížetem Karlem Schwarzenbergem. Kdo se s ním osobně nesetkal, nemůže nic tvrdit. Muž pevný s rovnou páteří. Po Velké válce a první majetkové reformě se šlechtě dosti zmenšil majetek. Po druhé válce také, a to definitivně až do restitucí po Sametové revoluci. Schwarzenbergův Benz karosován v Plzni tehdy prestižní karosárnou Václav Brožík z roku 1914 byl majetkem jeho strýce z orlické větve. Vlastnil ho původně Karel V. Schwarzenberg a ten zemřel na úplavici 6. září 1914 v Srbsku. Ostatně jako mnoho dalších vojáků si tato dnes banální nemoc vyžádala mnoho životů, a to šlechty nevyjímaje. Kníže Karel Schwarzenberg se stal právoplatným dědicem orlické větve.

Tento vůz je od znárodnění 1948 majetek NTM a kníže Schwarzenberg na něj měl restituční nárok. Nechal ho velkoryse bez jakýchkoliv nároků ve sbírkách NTM a já s naší dílnou a týmem měl tu možnost na něm provést renovaci a výsledek můžete shlédnout v expozici dopravní haly NTM.

Karoserie je z topolových desek a potažená plátnem, potom tmelena a lakována. Předek karoserie je z hliníku a světla jsou kovotlačena z mosazi a přinýtována k hliníkovému předku. Blatníky jsou z plechu ocelového. Na mechanických dílech podvozku byla spolupráce s Volf Garage Jičín. Původní čalounění bylo s nejvyšší možnou péčí restaurováno a znovu použito v exponátu,“ vysvětluje Jakub Stauch.

A Petr Volf dodává: „Benz 16/40 Karla Schwarzenberga bylo první auto na kterém jsem v Petr Volf Garage pracoval. Jako učedníkovi mi nesvěřili nic zásadního, ale i tak jsem si to považoval. Nádherné auto z roku 1914 dnes stojí v expozici dopravní haly NTM. Vyplatí se tam vyrazit. A na knížete Karla vzpomenout...“.



Benz 16/40 HP
(z pramenů NTM)


Hned počátkem roku 1914; si Karel V Schwarzenberg objednal automobil u Františka Sichrovského, pražského zástupce nejstarší automobilky světa. mannheimské továrny Benz. Velký čtyřlitrový čtyřválec Benz s výrobním číslem motoru 14852 byl zakrátko dovezen do Čech. Z objemu 3968 cm dosahoval výkonu 40 k při 1700 otáčkách a největší rychlost 80 km/h. Šlo pouze o šasi vez karosérie. Žebřinový rám byl snýtován z ocelových U-Profilů. Tuhé nápravy byly zavěšené na dvojitých podélných půlelitiických per, zadní náprava byla vedená dvojicí podílných svislých tyčí.


Zejména u velkých a drahých automobilů bylo v té době běžné, že karosérii následně zhotovila podle přání zákazníka specializovaní firma. V tomto případě byla otevřená šestimístná karosérie phaeton zadána jedné z nejrenomovanějších kočároven a autokarosáren v Čechách, plzeňské firmě Brožík. Jednalo se o smíšenou konstrukci s dřevěnou kostrou a panely ze dřeva a ocelových plechů. Vůz je dlouhý 4850 mm, široký 1720 mm a vysoký se staženou střechou 1850 mm a váží ca 1480 kilogramů.

Mladý kníže se na vůz těšil a v korespodenci se Sichrovským se zajímal o možnost instalovat na vůz elektrický startér a osvětlení. S Brožíkem si dopisoval o barvě karosérie Dokončený automobil si majitel převzal 2.května 1914 a pod dohledem c.k. zkušebního komisaře vykonal jízdní zkoušku, na jejímž základě obdržel vůdčí list a úřední povolení k řízení.





JL 13-12-2023

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar