Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Vzhůru do kopce z Brna do Soběšic - veteránský svátek

Když se řekne Soběšice, tak si každý příznivec historických automobilů a motocyklů vybaví populární závod do vrchu Brno – Soběšice. Ale také pana Karla Kupku, který tento ojedinělý podnik pořádá už mnoho let a nebýt jeho obětavosti, stejně jako několika jeho přátel, tak už kopec dávno zanikl.

První závod do vrchu Brno – Soběšice se konal v květnu 1924 a na 54 závodníků se přišlo podívat třicet tisíc diváků, a to i přes hodně špatné počasí. O dva roky později zvítězila s vozem Bugatti paní Eliška Junková, když pokořila všechny do té doby platné rekordy. Vítězství zopakovala i v dalším roce. Poslední dva ročníky v roce 1928 a 1929 vyhrál pražský Miloš Bondy na Bugatti. Poté bohužel závod do vrchu zanikl a od roku 1974 ji jako vzpomínkovou jízdu pořádá Veteran Automotoclub Brno.


Dnes nejde o závod v pravém slova smyslu, ani o jízdu pravidelnosti, ale potkat se s přáteli na závěr sezony a několikrát se svézt po 3,2 kilometrů dlouhé trati s převýšením takřka 160 metru. A kdo chce, ten může jezdit prakticky celý den. Dopoledne jsou neomezené tréninkové jízdy, po obědě pak dvě „závodní“ a na závěr vzpomínková na kamarády, kteří už bohužel nejsou mezi námi. Startuje se ani ne po patnácti sekundách, závod má spád a letos jedna jízda se stovkou automobilů více než dvěma stovkami motocyklů trvala jen něco málo přes hodinu.


A po celou tu dobu doprovází startující stroje Olda Prokop, sběratel závodních motocyklů ze Dvora Králové nad Labem svým zasvěceným komentářem.


Automobily i motocykly jsou rozděleny do několika kategorií, jako například Super Sport (letos bohužel bez vozů Bugatti, Vintage Post Vintage, BMW, Aero, Praga, Škoda, Tatra a Z. K motocyklům se vrátíme samostatným článkem.



Nejstarším vozem byl už tradičně Autocar M6 z roku 1902, s nímž jel Jiří Hořice. Automobil je celkem známý, a tak jej trochu zastínil unikátní a vzácný Laurin Klement FC z roku 1908. Jde o originální automobil ze soukromé sbírky, s nímž kdysi jezdil hrabě Alexander Kolowrat. Za volantem seděl tentokrát Jirka Hlavsa. Premiéru na Soběšicích měl další unikát, s to sportovní Walter P3 Supersport z roku 1927 rodiny Volfů z Jičína. Z kategorie nejstarších automobilů stojí za zmínku třeba Pierce Arrow (1924), Stutz Bearcat (1921) nebo Buick C4.



Ale největšími hvězdami byly kromě dvou cestovních vozů Bugatti 47 Vladislava Nováka a T57 Galibier Karola Pavlů zcela bezpochyby Mercedes Benz 500K Cabrio Františka Kudely (tuto sobotu se s ním chystá do Dvora Králové) dále Tatra 70a a 3,4 litrový šestiválcový Mercedes Benz „domácího“ Miroslava Eliáše. Pohled na tyto krasavce nikdy nezklame. Škoda muzeum v zastoupení Michala Velebného obohatilo účast o Škodu Popular Monte Carlo z roku 1937.



Nikde jinde neuvidíte na jednom místě tolik historických automobilů brněnské značky Z. my jsme jich napočítali dvacet, a to prakticky všech sérií včetně zakázkových karosérií Petera nebo Dostál nebo verze Sport a Express.



K závodu vydal Karel Kupka pěkný program včetně startovní listiny a o historii takřka zapomenutého závodu. Tak Karle, díky co pro nás všechny děláš a za rok u příležitosti 100.výročí se těšíme.
Ale ještě dřív se určitě potkáme 13. a 14. července na Masarykově okruhu při Brno Grand Prix Revival.






JL 3.10.2023

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar