Výstava závodních motocyklů, které psaly historii
V padesátých až šedesátých letech byly pořádány motocyklové i automobilové závody na mnoha místech naší republiky, od oblastních až po mistrovské a mezinárodní. Zvláště populární byly závody ve městech jako třeba ve Dvoře Králové nad Labem.
A právě tomuto závodu se věnuje výstava KRÁLOVÉDVORSKÝ OKRUH aneb Historie silničních motocyklových závodů ve Dvoře Králové nad Labem. Výstava mapuje dvanáct ročníků motocyklových závodů z let 1952 až 1964.
O závody se zasloužili místní závodníci, kteří startovali na okruzích po celé republice a chtěli se převézt také doma. V prvních čtyřech ročnících tady závodily pouze motocykly, ale pátý závod se rozšířil o automobily a také o sajdkáry. V roce 1961 padl absolutní rychlostí rekord trati109 km/h, který nebyl překonán.
V ulicích města bojovala řada předních jezdců, jako byli František Srna, Karel Bojer, František Helikar, Miroslav Čada a další. V roce 1964 se objevil i tehdy teprve dvacetiletý Bohumil Staša nebo Zbyněk Havrda, který vyhrál třídu do 175 v posledním ročníku 1964.
Zásluhou Oldřicha Prokopa a několika jeho přátel byl v roce 1991 založen VCC, který položil tradici závodů historických motocyklů O cenu Františka Šťastného. Ptáte se, proč právě jeho, když zde nikdy nestartoval. Odpověď najdete na jedné z přiložených fotografií.
Jízdy pravidelnosti se konaly v letech 1997 až 2016, kdy se jel bohužel poslední ročník. Závody veteránů na městském okruhu lákaly i přední evropské jezdce, jako byli například Silvio Grasseti, vicemistr světa a tovární jezdec Jawy a MZ nebo devíti násobný mistr světa Carlio Ubbiali atd. je velká škoda, že tyto závody jsou už minulostí a na výstavě je připomínají plakáty.
Z motocyklů vybíráme například Jawu 250 2xOHC vyrobená v roce 1953 ve dvou kusech pro Františka Šťastného (1.VC Brna 1954), dále například Jawa 352 „Vodník“ z roku 1978 pro Bohumila Stašu a Františka Srnu. Stašův stroj byl rozebrán a schován ve skladu. Až si na něj vzpomněl Ladislav Štajner, když hledal vhodný stroj pro Šťastného pro závody do veteránů.
S ČZ 350 (1954), jednoválcem OHC, vyrobeným v sérii třiceti kusů začínala řada špičkových jezdců, jako např.František Bartoš, Václav Parus, Jiří Koštíř.
Mezi nejrychlejší motocykly ve své době patřil Walter OHC 250 z roku 1954. na jeho konstrukci, stejně jako ČZ 350 se podílel Jaroslav Walter. S jednoválcem 248 ccm dosahoval rychlosti 160 km/h.
Se strojem ČZ 350 (1966), vyráběný ve dvou- i tříventilové verzi, dojel Bohumil Staša třetí na VC Brně 1967, závodě mistrovství světa.
Víc prozrazovat nebudeme, přijďte se podívat. Výstavu můžeme doporučit každému zájemci o silniční motocyklové závody. A jak se říká – méně znamená více nebo kvalita nad kvantitou, a to platí o zmíněné expozici dvojnásob. Je vystaveno nejen třináct motocyklů, ale také mnoho trofejí a pohárů, které získal František Šťastný a pocházejí ze sbírky pana Oldřicha Prokopa. Jsou mezi nimi i dvě malé sošky Merkura za dvě třetí místa ve slavném závodě Tourist Trophy na ostrově Man z let 1962 a 1963. Umístění na Tourist Trophy mělo stejnou váhu jako závody mistrovství světa. Nechybějí ani přilby Františka Šťastného, jedna z úspěšných startů na TT, druhá poškozená z TT 1966. K vidění jsou i poháry z VC Indie a Indonésie atd.
Hlavní roli při vzniku výstavy sehrál sběratel, závodník, pořadatel veteránských závodů a jeden ze zakladatelů Old Racing Clubu Oldřich Prokop. Jeho soukromou sbírku tvoří nejen cenné motocykly, ale i dobové oblečení a poháry.
Výstavu najdete v městském muzeu v ulici Sladkovského 530 a otevřena je do 16. března v úterý až pátek v době 9-12 a 13-16, o víkendu pak 13-17 hodin.
JL 8.2.2025
O závody se zasloužili místní závodníci, kteří startovali na okruzích po celé republice a chtěli se převézt také doma. V prvních čtyřech ročnících tady závodily pouze motocykly, ale pátý závod se rozšířil o automobily a také o sajdkáry. V roce 1961 padl absolutní rychlostí rekord trati109 km/h, který nebyl překonán.
V ulicích města bojovala řada předních jezdců, jako byli František Srna, Karel Bojer, František Helikar, Miroslav Čada a další. V roce 1964 se objevil i tehdy teprve dvacetiletý Bohumil Staša nebo Zbyněk Havrda, který vyhrál třídu do 175 v posledním ročníku 1964.
Zásluhou Oldřicha Prokopa a několika jeho přátel byl v roce 1991 založen VCC, který položil tradici závodů historických motocyklů O cenu Františka Šťastného. Ptáte se, proč právě jeho, když zde nikdy nestartoval. Odpověď najdete na jedné z přiložených fotografií.
Jízdy pravidelnosti se konaly v letech 1997 až 2016, kdy se jel bohužel poslední ročník. Závody veteránů na městském okruhu lákaly i přední evropské jezdce, jako byli například Silvio Grasseti, vicemistr světa a tovární jezdec Jawy a MZ nebo devíti násobný mistr světa Carlio Ubbiali atd. je velká škoda, že tyto závody jsou už minulostí a na výstavě je připomínají plakáty.
Z motocyklů vybíráme například Jawu 250 2xOHC vyrobená v roce 1953 ve dvou kusech pro Františka Šťastného (1.VC Brna 1954), dále například Jawa 352 „Vodník“ z roku 1978 pro Bohumila Stašu a Františka Srnu. Stašův stroj byl rozebrán a schován ve skladu. Až si na něj vzpomněl Ladislav Štajner, když hledal vhodný stroj pro Šťastného pro závody do veteránů.
S ČZ 350 (1954), jednoválcem OHC, vyrobeným v sérii třiceti kusů začínala řada špičkových jezdců, jako např.František Bartoš, Václav Parus, Jiří Koštíř.
Mezi nejrychlejší motocykly ve své době patřil Walter OHC 250 z roku 1954. na jeho konstrukci, stejně jako ČZ 350 se podílel Jaroslav Walter. S jednoválcem 248 ccm dosahoval rychlosti 160 km/h.
Se strojem ČZ 350 (1966), vyráběný ve dvou- i tříventilové verzi, dojel Bohumil Staša třetí na VC Brně 1967, závodě mistrovství světa.
Víc prozrazovat nebudeme, přijďte se podívat. Výstavu můžeme doporučit každému zájemci o silniční motocyklové závody. A jak se říká – méně znamená více nebo kvalita nad kvantitou, a to platí o zmíněné expozici dvojnásob. Je vystaveno nejen třináct motocyklů, ale také mnoho trofejí a pohárů, které získal František Šťastný a pocházejí ze sbírky pana Oldřicha Prokopa. Jsou mezi nimi i dvě malé sošky Merkura za dvě třetí místa ve slavném závodě Tourist Trophy na ostrově Man z let 1962 a 1963. Umístění na Tourist Trophy mělo stejnou váhu jako závody mistrovství světa. Nechybějí ani přilby Františka Šťastného, jedna z úspěšných startů na TT, druhá poškozená z TT 1966. K vidění jsou i poháry z VC Indie a Indonésie atd.
Hlavní roli při vzniku výstavy sehrál sběratel, závodník, pořadatel veteránských závodů a jeden ze zakladatelů Old Racing Clubu Oldřich Prokop. Jeho soukromou sbírku tvoří nejen cenné motocykly, ale i dobové oblečení a poháry.
Výstavu najdete v městském muzeu v ulici Sladkovského 530 a otevřena je do 16. března v úterý až pátek v době 9-12 a 13-16, o víkendu pak 13-17 hodin.
JL 8.2.2025
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout