Výstava Naše Zetky v brněnském muzeu je prodloužená
V brněnském Technickém muzeu byla až do konce dubna, pro velký zájem veřejnosti prodloužena uznikátní výstava ke sto letům automobilů se „Z“ ve znaku. Návštěvu můžeme jen doporučit.
Brněnská Zbrojovka vyráběla lidové automobily s dvoudobými motory v letech 1924 až 1936 v počtu necelých osmi tisíc. Na třinácti automobilech se prezentuje deset modelových řad, přičemž první Z4/18 byl první sériově vyráběný vůz s dvoudobým motorem v Evropě. Číslo 4 značí tzv. daňové koně, druhé výkon motoru v koních z litrového objemu dvoudobého dvouválce. Automobil zkonstruoval ing. František Mackerle v roce 1928. Automobil karosovala s největší pravděpodobností plzeňská firma Leitner.
První československý automobil s pohonem na přední kola byl Z 4, tzv. silná čtyřka, jež se vyráběla v dalších pěti modifikacích. Představoval koncept lidového vozu za příznivou cenu. Následovaly Z 9, Z 4 I.-V. série, Z 5 Express a Z 6 Hurvínek. Několik vozů vlastní muzeum, ale většinu zapůjčili soukromí sběratelé. Zvláště vzácný je model Z4/II. série v originálním stavu z roku 1933. Zajímavý je i kombinací karoserie z plechu a tzv. fabrikoidu.
Disk
Na Mezinárodní výstavě automobilů v Brně byl představen automobil značky Disk, jenž položil základ výroby automobilů ve Zbrojovce Brno. Důležitou pozici ovšem mezi českými výrobci zajistil až druhý typ v pořadí – Z 4/18, lidově nazývaný osmnáctka. Na výstavě jsou poprvé k vidění dva exempláře vozů Disk.
Dlouhá léta existoval pouze Disk, který byl zakoupen do sbírky Technického muzea v Brně v roce 1971. Náhodou ho objevil Jiří Heda v Samotiškách na Olomoucku, vůz měl tehdy už jinou nápravu i převodovku a na bloku motoru znak Škoda, protože Zbrojovka nakupovala části komponentů od jiných továren. Pod vedením Ing. Antonína Voženílka, bývalého konstruktéra Zbrojovky, a několika pamětníků byl zrenovován do současné podoby. K pohonu sloužil kapalinou chlazený zážehový dvoudobý čtyřválec objemu 598 cm a s výkonem 10 k.
Druhý vůz, v bílé barvě, zrekonstruoval Karel Jaroš v roce 2015 ve spolupráci s Janem Popelkou podle dochovaných technických výkresů, jež byly náhodou objeveny v 80. letech 20. století, a s využitím původního originálního motoru a dalších několika dílů.
Z5 Express
Vrchol výroby automobilů představuje Z5 Express, představený veřejnosti na pražském podzimním autosalonu v roce 1935. Jako jedinou zetku poháněl přední kola zážehový dvoudobý čtyřválec objemu 1470 cm o výkonu 30 k. Díky tomu si vysloužil reklamní přezdívku Expres našich silnic. Vyráběl se s aerodynamickou dvoudveřovou karosérií nebo také na zakázku.
Na výstavě má ale premiéru jeden automobil Z, veřejnosti asi takřka neznámý. Jedná se o závodní vůz Z 9 Kadrmas, který na originálním podvozku Z 9 zrekonstruoval Jiří Kohlíček podle dobových pramenů a fotografií. Práce na voze dokončil těsně před výstavou. Vůz karosovala v roce 1932 firma Kadrmas v Chocni na přání Gustava Hošťálka, prodejce zetek, a byl určen pro jeho bratra Františka.
Muzeum se nachází v Brně – Královo Pole, na ulici Purkyňova. V pondělí a úterý je zavřeno. Ve středu až pátek od 9 do 17 hodin, o víkendu od 10 do 18 hodin.
JL 30.1.2025
První československý automobil s pohonem na přední kola byl Z 4, tzv. silná čtyřka, jež se vyráběla v dalších pěti modifikacích. Představoval koncept lidového vozu za příznivou cenu. Následovaly Z 9, Z 4 I.-V. série, Z 5 Express a Z 6 Hurvínek. Několik vozů vlastní muzeum, ale většinu zapůjčili soukromí sběratelé. Zvláště vzácný je model Z4/II. série v originálním stavu z roku 1933. Zajímavý je i kombinací karoserie z plechu a tzv. fabrikoidu.
Disk
Na Mezinárodní výstavě automobilů v Brně byl představen automobil značky Disk, jenž položil základ výroby automobilů ve Zbrojovce Brno. Důležitou pozici ovšem mezi českými výrobci zajistil až druhý typ v pořadí – Z 4/18, lidově nazývaný osmnáctka. Na výstavě jsou poprvé k vidění dva exempláře vozů Disk.
Dlouhá léta existoval pouze Disk, který byl zakoupen do sbírky Technického muzea v Brně v roce 1971. Náhodou ho objevil Jiří Heda v Samotiškách na Olomoucku, vůz měl tehdy už jinou nápravu i převodovku a na bloku motoru znak Škoda, protože Zbrojovka nakupovala části komponentů od jiných továren. Pod vedením Ing. Antonína Voženílka, bývalého konstruktéra Zbrojovky, a několika pamětníků byl zrenovován do současné podoby. K pohonu sloužil kapalinou chlazený zážehový dvoudobý čtyřválec objemu 598 cm a s výkonem 10 k.
Druhý vůz, v bílé barvě, zrekonstruoval Karel Jaroš v roce 2015 ve spolupráci s Janem Popelkou podle dochovaných technických výkresů, jež byly náhodou objeveny v 80. letech 20. století, a s využitím původního originálního motoru a dalších několika dílů.
Z5 Express
Vrchol výroby automobilů představuje Z5 Express, představený veřejnosti na pražském podzimním autosalonu v roce 1935. Jako jedinou zetku poháněl přední kola zážehový dvoudobý čtyřválec objemu 1470 cm o výkonu 30 k. Díky tomu si vysloužil reklamní přezdívku Expres našich silnic. Vyráběl se s aerodynamickou dvoudveřovou karosérií nebo také na zakázku.
Na výstavě má ale premiéru jeden automobil Z, veřejnosti asi takřka neznámý. Jedná se o závodní vůz Z 9 Kadrmas, který na originálním podvozku Z 9 zrekonstruoval Jiří Kohlíček podle dobových pramenů a fotografií. Práce na voze dokončil těsně před výstavou. Vůz karosovala v roce 1932 firma Kadrmas v Chocni na přání Gustava Hošťálka, prodejce zetek, a byl určen pro jeho bratra Františka.
Muzeum se nachází v Brně – Královo Pole, na ulici Purkyňova. V pondělí a úterý je zavřeno. Ve středu až pátek od 9 do 17 hodin, o víkendu od 10 do 18 hodin.
JL 30.1.2025
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout