Vysokohorská jízda Novohradskými horami
Třetí červnový víkend přilákal do okolí Trhových Svinů devět desítek historických vozidel. Jejich majitelé s nimi absolvovali jízdu po úzkých silničkách Novohradských hor, typických svou členitostí a množstvím převýšení a sjezdů.
Novohradské hory nepatří svými vrcholky k našim nejvyšším. Přesto se pořadatelé jedné z tradičních jihočeských veteránských soutěží odvážili pojmenovat svou akci v okolí Trhových Svinů jako Vysokohorskou jízdu. Zpočátku se nám to zdálo poněkud nadsazené. Když jsme se ale přiblížili do centra dění a sami projížděli části nachystané trasy, museli jsme uznat, že úzké, často divoce zakroucené silnice, prudce klesající a hned na to strmě stoupající, v mnohém připomínají cestování alpským podhůřím.
11. ročník Vysokohorské jízdy byl odstartován dopoledne o půl jedenácté, v sobotu 21. června, z náměstí v Trhových Svinech, kde se před tím od časného rána postupně shromáždilo na devět desítek účastníků s vozidly různého stáří. Nejstarším z nich už táhlo na stovku, jiné pamatovaly motorizaci válkou zdecimované Evropy a našlo se i několik motocyklů a automobilů z počátku 70. let minulého století.
Buďme ale konkrétní. Motocyklové fajnšmekry jako magnet přitahoval belgický Gillet Herstal Supersport typ 600L z roku 1934, který sloužil u španělské policie. Nejstarším přihlášeným motocyklem se stal anglický stroj B.S.A. Sloper S30 z roku 1930.
Ze stejného roku pocházel luxusní automobil Lagonda Z3SL Tourer, dokládající britský styl a technickou eleganci té doby obdobně jako mohutný Bentley 3 ½ z roku 1936. Nesmíme zapomenout ani na české zástupce. Domácí výrobce nejčastěji reprezentovaly Tatry 57 v několika generacích, stejně jako poválečné osmiválce typu T87 nebo T603. Z novějších časů pocházely britské roadstery MG nebo Triumph a za raritu lze považovat francouzský kabriolet Alpine A108 z první poloviny 60. let.
Po pouhé čtvrthodině od startu čekal na posádky první úkol spojený s návštěvou Safari Resortu v Hluboké u Borovan. Odtud zavedla trasa soutěžící přes Jílovice do Kramolína, kde byl v malebném muzeu U Vetešníka připraven druhý úkol. Následovala třetí zvláštní zkouška spojená s obědem ve společnosti NEMA, výrobce typových dřevostaveb a přejezd k úkolu číslo čtyři. To za sebou neměly posádky ještě ani polovinu z celkových 106 km. Té se dočkaly v obci Kamenná, kde byla nachystána delší přestávka s občerstvením, ale také s plněním posledních dvou úkolů. Z Kamenné zamířily posádky opět do kopců k rakouským hranicím a přes obce Horní Stropnice, Pohorská Ves a Malonty do cíle ve Velkých Skalinách, kam museli dle rozpisu účastníci dorazit nejpozději v půl šesté večer.
A kdo dojel až do Velkých Skalin, což byli vlastně všichni, mohl se těšit na večerní zábavu s hudbou, předáváním cen, dobrým jídlem a pitím. Vysokohorská jízda Novohradskými horami byla svou délkou i profilem skutečně náročnou jednodenní veteránskou soutěží. Pořadatelům všechno klaplo, po celý den vládlo ideální počasí a nám nezbývá než se opět za rok těšit na další ročník.
Marcel Gause
1.7.2025
11. ročník Vysokohorské jízdy byl odstartován dopoledne o půl jedenácté, v sobotu 21. června, z náměstí v Trhových Svinech, kde se před tím od časného rána postupně shromáždilo na devět desítek účastníků s vozidly různého stáří. Nejstarším z nich už táhlo na stovku, jiné pamatovaly motorizaci válkou zdecimované Evropy a našlo se i několik motocyklů a automobilů z počátku 70. let minulého století.
Buďme ale konkrétní. Motocyklové fajnšmekry jako magnet přitahoval belgický Gillet Herstal Supersport typ 600L z roku 1934, který sloužil u španělské policie. Nejstarším přihlášeným motocyklem se stal anglický stroj B.S.A. Sloper S30 z roku 1930.
Ze stejného roku pocházel luxusní automobil Lagonda Z3SL Tourer, dokládající britský styl a technickou eleganci té doby obdobně jako mohutný Bentley 3 ½ z roku 1936. Nesmíme zapomenout ani na české zástupce. Domácí výrobce nejčastěji reprezentovaly Tatry 57 v několika generacích, stejně jako poválečné osmiválce typu T87 nebo T603. Z novějších časů pocházely britské roadstery MG nebo Triumph a za raritu lze považovat francouzský kabriolet Alpine A108 z první poloviny 60. let.
Po pouhé čtvrthodině od startu čekal na posádky první úkol spojený s návštěvou Safari Resortu v Hluboké u Borovan. Odtud zavedla trasa soutěžící přes Jílovice do Kramolína, kde byl v malebném muzeu U Vetešníka připraven druhý úkol. Následovala třetí zvláštní zkouška spojená s obědem ve společnosti NEMA, výrobce typových dřevostaveb a přejezd k úkolu číslo čtyři. To za sebou neměly posádky ještě ani polovinu z celkových 106 km. Té se dočkaly v obci Kamenná, kde byla nachystána delší přestávka s občerstvením, ale také s plněním posledních dvou úkolů. Z Kamenné zamířily posádky opět do kopců k rakouským hranicím a přes obce Horní Stropnice, Pohorská Ves a Malonty do cíle ve Velkých Skalinách, kam museli dle rozpisu účastníci dorazit nejpozději v půl šesté večer.
A kdo dojel až do Velkých Skalin, což byli vlastně všichni, mohl se těšit na večerní zábavu s hudbou, předáváním cen, dobrým jídlem a pitím. Vysokohorská jízda Novohradskými horami byla svou délkou i profilem skutečně náročnou jednodenní veteránskou soutěží. Pořadatelům všechno klaplo, po celý den vládlo ideální počasí a nám nezbývá než se opět za rok těšit na další ročník.
Marcel Gause
1.7.2025
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout