Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Hyundai Tucson
DS3 Crossback
 

Výročí dálkových jízd škodovek

Letos uplynulo přesně 70 let, kdy objel svět první automobil značky Škoda. Posádka tmavomodrého kabrioletu, standardního sériového modelu Rapid, zvládla trasu v rekordně krátkém čase – za pouhých 97 dní, což znamenalo světový rekord.

Na cestu, při níž chtěli za 100 dnů objet zeměkouli, se vydali Jan Břetislav Procházka a Jindřich Kubias dne 25. dubna 1936. Do té doby se nikdo o nic podobného nepokusil. Kvůli problémům s přejezdem Ruska museli trochu změnit trasu, která nakonec vedla přes Moskvu, Teherán, Bombaj, Singapur, Šanghaj, Jokohamu, Honolulu, San Francisko, New York a Paříž zpět do Prahy.

Nejhorší byly ruské cesty, plné děr, které museli často nejdříve opravit stromy a vším možným, co bylo po ruce. Nejednou zapadli tak hluboko, že museli vystoupit střechou. Rapid s motorem o výkonu 20 k, mj. nejslabší model tohoto typu, měl oproti sériové verzi navíc přídavnou nádrž, mlhovky, kapalinové brzdy, lůžkovou úpravu a dokonce lehký kulomet.

Během cesty se také pokusili ujet v rekordním čase úsek mezi San Franciskem a New Yorkem. Na 5300 km potřebovali 100 hodin a 55 minut, což byl v této automobilové kategorii ojedinělý výkon. Nakonec se jim podařilo 27 600 km dlouhou jízdu ukončit o tři dny dřív, takže do Prahy dorazili 1. srpna. Během celé cesty nemusel být motor opravován ani seřizován a to měl před cestou natočeno už 60 tisíc kilometrů. Důkazem byl „drát obtočený před startem kolem motoru a na obou stranách zaplombován zůstal neporušen. Cestu po finanční stránce zajistila automobilka Škoda, která poté vůz využívala při různých propagačních akcích.

Zmíněnou akci přibližuje výstava Cesta kolem světa za 97 dní, která je umístněna ve Škoda Auto Museu v Mladé Boleslavi a potrvá půl roku.

Rok 1936 byl vůbec bohatý na dálkové jízdy s vozy Škoda. Už v únoru vyrazil známý cestoval František Alexander Elstner s Popularem na cestu „100 dní v malém voze". Do Prahy se vrátil po třech měsících, když ze 47 dní čistého času ujel 25 tisíc kilometrů napříč Amerikou a Mexikem. Denně musel často zvládnout až 850 km, přičemž spotřeba „přetíženého" Popularu, který vážil 1400 kg, se pohybovala kolem 8 litrů na 100 km. Po jízdě shledala odborná komise motor v bezvadném stavu, pouze u 2 a 4. válce došlo k nepatrné ztrátě komprese.

Ještě než se Procházka a Kubias vrátili domů, vyrazili do Afriky manželé Škulinovi s Popularem. V červnu se vylodili v Dakaru a napříč rovníkovou Afrikou zamířili nejdříve na východní konec, odtud si odskočili na Madagaskar a poté zpět na pevninu a k Mysu Dobré naděje. V jihoafrické republice vzbudila cesta takovou pozornost, že tamní prodej Popularu vzrostl o 200 procent. Z jižní Afriky projeli celou Afriku až do Egypta, často jeli oblastmi, kde ještě žádný automobil neprojel. Do Prahy se vrátili po dvou letech a 52 tisícovkách kilometrů.

Jindřich Lasík, 2.8.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar