Vydařené československé míle s předválečnými automobily
Závod 500 mil československých se uskutečnil v letech 1932 až 1935 na trati Praha-Bratislav-Praha-Bratislava - Praha za normálního provozu. Od roku 1970 se jezdí vzpomínková jízda rozdělená do tří dnů.
První den je na programu 427 kilometrů od šesti ráno Brno do Bratislavy s cílem v pět hodin pod hradem Děvín na soutoku Dunaje a Moravy. Druhá etapa s délkou 130 kilometrů je odpočinková proložené jízdou na motokárové dráze v Dlhé a s cílem na Bratislavském hradě. Třetí den se startuje v půl sedmé a přes Brno se posádky vrací po 399 kilometrech do Prahy. Celkem tedy 956 kilometrů.
Závod se snaží kopírovat původní trasu, ale některé úseky jako Praha-Havlíčkův Brod (stejná je i zpátky) nebo Brno-Jihlava jsou dnes už pro historická vozidla nevhodné. Uvidíme do budoucna, jestli pořadatelé sáhnou po jiné variantě. Jede se prakticky non-stop s malou přestávkou na oběd a pro dodržování průměru jsou na trati časové kontroly. Jedině tady lze najet nějaký čas k dobrou a na chvilku se protáhnout. Zvláště třeba při zpáteční cestě za třicetistupňového vedra v Čáslavi toho měly posádky už dost. Ale míle jsou prostě míle.
Startovní listina je plná nejen zajímavými automobily, ale také osobnostmi. Tak například se čtyřmístným kabrioletem Riley 12/4 Lynx z roku 1935 jel známý bývalý automobilový jezdec ing. Josef Michl. Dále pak věhlasní renovátoři jako Vladislav Novák, Jakub Stauch, bratři Volfové, František Bauer, Jirka Nachtigall atd. Mezi tradiční účastníky patří Petr Kožíšek (kurátor NTM) s MG TA Special a Arnošt Nezmeškal (vedoucí dopravní haly NTM) s Aero 50.
Každá soutěž má vítěze i smolaře. Pohár za první místo si odvezli Pavel Krotil a Zuzana Kadlčková, naopak mezi smolaře se zařadil tentokrát Petr Sazima, kterého v závěru u jeho mílové Pragy Alfa zradil motor. První den musel vzdát i Mirek Krejsa, a tak si do Jablonce dojel aspoň pro Porsche 356, s nímž absolvoval druhou část.
Štěstí v neštěstí měla dámská posádka Monika Grézlová a Petra Špičáková. Svoji Aero 50 Roadster , kterých bylo vyrobeno jen 135 kusů, dodělali těsně před mílemi. Už při zpáteční cestě do jejich vozu narazila srna, ale šrámy na karosérii se podařilo opravit a do cíle dojely.
Každý rok se objeví nějaká ta premiéra, letos jich bylo hned několik Například Jawa 750 K& K, kterou si nechala postavit se zakázkovou karosérii firma Kaiser& Kronberger, zástupci firmy Jawa v Praze. Karosérii navrhl ing. Zdeněk Klika a byla představena na automobilové výstavě v Praze v roce 1934. Nebo krásné žluté Bugatti 57 z roku 1934, s nímž startoval Tomáš Kalkus. Pořádný rozruch budila na trati aerodynamická Praga Super Picollo postavená pro původních 1000 mil. Za volant usedl Pavel Procházka, který také přivedl na svět řadu krásných automobilů.
Celou trasu zvládl i Chevrolet Superior (1925), který byl po Bugatti 13 Brescia z roku 1922 druhým nejstarším automobilem. V roce 1926 vyrobený Buick Master Six Roadster se šestiválcem OHV 4,5 litru měl ještě loukoťová kola.
K zajímavým automobilům se ještě vrátíme. Výsledky i ohlasy několika řidičů jsme přinesli již včera.
Výsledky najdete
https://1000milceskoslovenskych.cz/wp-content/uploads/2025/06/vysledkova-listina_2025.pdf
JL 17.6.2025
Závod se snaží kopírovat původní trasu, ale některé úseky jako Praha-Havlíčkův Brod (stejná je i zpátky) nebo Brno-Jihlava jsou dnes už pro historická vozidla nevhodné. Uvidíme do budoucna, jestli pořadatelé sáhnou po jiné variantě. Jede se prakticky non-stop s malou přestávkou na oběd a pro dodržování průměru jsou na trati časové kontroly. Jedině tady lze najet nějaký čas k dobrou a na chvilku se protáhnout. Zvláště třeba při zpáteční cestě za třicetistupňového vedra v Čáslavi toho měly posádky už dost. Ale míle jsou prostě míle.
Startovní listina je plná nejen zajímavými automobily, ale také osobnostmi. Tak například se čtyřmístným kabrioletem Riley 12/4 Lynx z roku 1935 jel známý bývalý automobilový jezdec ing. Josef Michl. Dále pak věhlasní renovátoři jako Vladislav Novák, Jakub Stauch, bratři Volfové, František Bauer, Jirka Nachtigall atd. Mezi tradiční účastníky patří Petr Kožíšek (kurátor NTM) s MG TA Special a Arnošt Nezmeškal (vedoucí dopravní haly NTM) s Aero 50.
Každá soutěž má vítěze i smolaře. Pohár za první místo si odvezli Pavel Krotil a Zuzana Kadlčková, naopak mezi smolaře se zařadil tentokrát Petr Sazima, kterého v závěru u jeho mílové Pragy Alfa zradil motor. První den musel vzdát i Mirek Krejsa, a tak si do Jablonce dojel aspoň pro Porsche 356, s nímž absolvoval druhou část.
Štěstí v neštěstí měla dámská posádka Monika Grézlová a Petra Špičáková. Svoji Aero 50 Roadster , kterých bylo vyrobeno jen 135 kusů, dodělali těsně před mílemi. Už při zpáteční cestě do jejich vozu narazila srna, ale šrámy na karosérii se podařilo opravit a do cíle dojely.
Každý rok se objeví nějaká ta premiéra, letos jich bylo hned několik Například Jawa 750 K& K, kterou si nechala postavit se zakázkovou karosérii firma Kaiser& Kronberger, zástupci firmy Jawa v Praze. Karosérii navrhl ing. Zdeněk Klika a byla představena na automobilové výstavě v Praze v roce 1934. Nebo krásné žluté Bugatti 57 z roku 1934, s nímž startoval Tomáš Kalkus. Pořádný rozruch budila na trati aerodynamická Praga Super Picollo postavená pro původních 1000 mil. Za volant usedl Pavel Procházka, který také přivedl na svět řadu krásných automobilů.
Celou trasu zvládl i Chevrolet Superior (1925), který byl po Bugatti 13 Brescia z roku 1922 druhým nejstarším automobilem. V roce 1926 vyrobený Buick Master Six Roadster se šestiválcem OHV 4,5 litru měl ještě loukoťová kola.
K zajímavým automobilům se ještě vrátíme. Výsledky i ohlasy několika řidičů jsme přinesli již včera.
Výsledky najdete
https://1000milceskoslovenskych.cz/wp-content/uploads/2025/06/vysledkova-listina_2025.pdf
JL 17.6.2025
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout