Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru akcni nabidky
Alcar - Konfigurátor kol

Vydařená Veteran Rendes-vous

Kdo dal v sobotu přednost Veteran Rendes-vous v Horních Počernicích před výstavou Auto Moto v Letňanech udělal rozhodně dobře. Kromě několika vozů zastoupení A.M.T. Group sice neviděl žádné jiné soudobé automobily, ale naopak několik desítek pěkných veteránů.

Facel Vega

Facel Vega

Chrysler 58 Coach

Chrysler 58 Coach

VW Buggy Dune

VW Buggy Dune

Renault 8 Gordini

Renault 8 Gordini

Chevrolet AC

Chevrolet AC

Rolls Royce 25/30

Rolls Royce 25/30

Tatra 603-1

Tatra 603-1

Před čtyřmi roky přišla agentura Smart Team P.H. s nápadem oživit prostředí Chvalské tvrze v Horních Počernicích mimo jiné také výstavou veteránů. Z dobré myšlenky se však stala tradice a zdravá konkurence ostatním veteránským akcím pořádaným v Praze nebo blízkém okolí. Lidé si často nechtějí prohlédnout pouze historická vozidla, ale popovídat si s přáteli, posedět, občerstvit. Prostě pěkně si užít den. A když k tomu hraje živá hudba, jako letos Taxmeni, pak není co dodat. A právě v tomhle stylu se pořádá Rendes-vous. Pořadatelům se podařilo všechno skloubit dohromady a musíme konstatovat, že zatím jako jediným v Praze. A ještě něco. Majitelé vystavených vozidel neplatili žádný účastnický poplatek a ani návštěvníci nemuseli sáhnout do peněženek. Ještě, že se najdou ochotní sponzoři podpořit dobrou myšlenku.

S přehlídkou automobilů, motocykly byly spíš do počtu, musel být spokojen každý, ať má rád předválečné vozy, sportovní nebo ameriky. Prakticky všechny kategorie byly k vidění. Kupodivu převládaly zahraniční značky, z české produkce byla zastoupena jen Praga, Tatra a Aero.

Zvláštní pozornost poutal takřka šestimetrový Facel Vega, u nás poměrně neznámá značka francouzského výrobce exkluzivních automobilů vybavených velkoobjemovými osmiválci Chrysler. Model KJ 500 z let 1958 až 61 měl pod kapotou osmiválec 6,3 litru o výkonu 390 k. Výrobce těchto vozů Jean Daninos založil už před první světovou válkou firmu Les Forges et Ateliers de Construction de l Eure et Loire, která se zabývala technickými konstrukcemi a mj. také vyráběla karoserie pro značky Simca, Ford nebo Panhard. První vůz pod názvem Facel Vega se objevil až v roce 1957 a všechny se vyznačovaly chybějícím středovým sloupkem, vysokým výkonem, horší ovladatelností a byly dražší než evropská konkurence. Vyráběly se pouhých deset let - 1954 - 1964.

Při pohledu na VW Buggy Dune si někteří vybavili film Jestli se rozlobíme, budeme zlí. Ani se nechce věřit, že bugina, postavená na bázi Brouka (převodovka, zadní náprava byly z VW Transporter), se vyráběla už v letech 1960 až 1970. Pohon kol obstarával vzduchem chlazený čtyřválec boxer 1.2 s výkonem 34 k. Jejich výroba s nejrůznějšími karoseriemi skončila s nástupem samonosných konstrukcí, neboť podvozek a karoserie až dosud tvořily nerozlučné spojení.

Každá renovace si žádá několik let usilovné práce, o tom by mohl třeba vyprávět Milan Olšar. Před deseti lety získal neúplný vrak vozu a motor v krabici. Skoro polovinu věcí musel vyrobit doma na koleně. Výsledek jeho práce, nádherný Renault 8 Gordini v originální modré barvě s bílými pruhy, ocenili všichni návštěvníci výstavy. Ti dříve narození si vzpomněli, že s tímto vozem jezdil v roce 1967 známý soutěžák Vladimír Hubáček. Jak majitel prohlašuje, vůz by v žádném případě neprodal, maximálně ještě tak vyměnil za alpinku. Čtyřválec 1,3 litru dosahoval v úpravě Gordini výkonu 90 k. Jestli budete mít za rok čas, tak se do Chvalské tvrze vypravte - určitě nebudete litovat.

Jindřich Lasík, 24.4.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar