Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Hyundai Tucson
DS3 Crossback
 

Volvo Amazon slaví padesátiny

Počátkem padesátých let chtělo Volvo nahradit dosavadní modelovou řadu PV, a proto se pustilo do vývoje nového modelu, který byl pod názvem Amason představen právě před padesáti lety. Tehdy ještě s písmenem „s“.

Právě kolem „s" vznikl spor ještě dříve, než jej vůbec kdo stačil vyslovit.

Německý výrobce motocyklů Kreidler totiž právě uvedl na trh moped s názvem Amazone a tvrdil, že ochranná známka patří jemu. Nakonec došlo k dohodě, podle níž smělo Volvo název Amazon používat jen ve Švédsku. Moped Amazone však z trhu zmizel již v roce 1959 a kdyby Volvo projevilo více trpělivosti, jistě by nakonec práva k tomuto názvu získalo a vůz mohl nést jméno Amazon ve všech zemích.

Mimo severské země nesl nový model označení Volvo 120, ale většina motoristů jej znala a označovala stále jako Amazon. Elegantní tvary robustního vozu s dvojitou mřížkou chladiče měl na svědomí švédský designer Jan Wilsgaard.

První vozy měly pod kapotou jednokarburátorový benzinový čtyřválec 1.6 o výkonu 62 k a třístupňovou převodovkou z PV 444. To umožňovalo vozu 1100 kg těžkému rychlost 130 km/h. O dva roky později přišla vylepšená verze 122 S (Sport) se dvěma karburátory, výkonem 86 k a synchronizovanou čtyřstupňovou převodovkou. V roce 1961 obohatil nabídku dvoudveřový typ, a záhy ještě provedení kombi s dvoudílnou zadní výklopnou stěnou.

V prvních letech vyráběný pouze jako čtyřdveřový sedan, v prodejních statistikách brzy předčil starší model PV444/544. V roce 1959 se mohly modely Amazon a PV544 pochlubit tříbodovými bezpečnostními pásy na předních sedadlech, jako první vozy na světě.

Při další modernizaci v roce 1965 dostal kotoučové brzdy na přední kola a zároveň se objevil finančně dostupný Amazon, známý jako Favorit. Jednodušší a levnější verze modelu 120 (méně chromu, skromný interiér, 3st. převodovka) si však nikdy velkou oblibu nezískala.

Ačkoliv se hned v následujícím roce objevila nová řada 1430, Amazon z trhu nezmizel, naopak Volvo potěšilo sportovně laděné řidiče verzí 123 GT. Benzinový čtyřválec 1.8 ze sportovního kupé 1800S dosahoval s dvěma karburátory výkonu 117 k a měl čtyřstupňovou převodovku s rychloběhem. Ve výrobním programu zůstal i nadále typ 121, dokonce s dvoulitrovým motorem o výkonu 67 nebo 88 kW. Z nabídky zmizel až v roce 1970, ale to byl již vybaven opěrkami hlavy na předních sedadlech a bezpečnostními pásy vzadu.

Tím skončila jedna éra úspěšné řady spolehlivých vozů, které přispěly k výborné pověsti značky Volvo jako výrobce bezpečných a kvalitních automobilů. Do té doby bezpečně a spolehlivě posloužil tisícům rodin, policejním sborům.

Mohutné Volvo Amazon se v 60. letech neztratilo ani v automobilových rallye, kdy dosáhlo řady úspěchů. Nejvíce se o ně postarali G.Andersson a Tom Trana, který také v roce 1963 vybojoval na RAC rallye první místo. Další pak přidal Skogh v Rallye Akropolis 65. K dalším úspěchům patří mj. druhá místa z Tulpen rallye 63, Akropolis 63, Rajdu Polského 63, Rallye 1000 jezer 63, 64 a 66. S Amazonem začínal svoji kariéru také slavný Hannu Mikkola.

Jindřich Lasík, 4.8.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar