Volvo 144 slaví 40 let
Zhruba do poloviny šedesátých let minulého století nebylo Volvo schopno nabídnout modernější model, který by vystřídal modely PV a Amazon. Situaci změnil v srpnu 1966 až model 144, který vyvolal malou senzaci.
Rovné boky karosérie umožnily vytvoření prostorného interiéru, umocněného ještě velkými plochami oken. Velké části karosérie, jako jsou dveře, podběhy kol nebo tvar kabiny (prosklení a střecha), byly později s malými úpravami převzaty pro model 240 a zachovaly se do konce roku 1993.
Přímočará jednoduchost exteriéru byla přenesena také do interiéru, který se vyznačuje hladkými povrchy bez výrazných detailů a bezpečnostním čalouněním na místech, která by mohla být v případě nehody nebezpečná. Dalším charakteristickým prvkem byl hluboce zapuštěný střed volantu.
Základní provední poháněl vpředu uložený benzinový čtyřválec 1.8 s výkonem 75 k, zrychlením z 0 na 100 km/h za 12,5 a rychlostí 150 km/h. Od podzimu 1968 se do všech vozů montoval dvoulitrový čtyřválec s jedním karburátorem a výkonem 85 k. Zároveň existoval model 164 se šestiválcem 3.0/130 k.
Automobil byl vybaven bezpečnostní klecí kolem prostoru pro cestující a deformačními zónami vpředu i vzadu. Rozdělení sloupku řízení na dvě části umožnilo jeho zasunutí v případě nehody. Po standardně montovaných tříbodových bezpečnostních pásech přišlo Volvo s dalším světovým prvenstvím - dvouokruhovým brzdovým systémem. Kotoučové brzdy na všech kolech jsou zárukou krátké brzdné dráhy. Brzdový systém byl vybaven zdvojenými pojistnými ventily, jejichž úkolem bylo zabránit zablokování kol při prudkém brzdění. Také v tomto případě se jednalo o prvenství na trhu.
Model 144 se dodával, podobně jako model Amazon od počátku pouze ve čtyřdveřovém provedení, avšak již v průběhu roku 1967 přibyla dvoudveřová verze 142 S pro náročné. Byl vybaven čtyřválcem 2.0 se vstřikováním o výkonu 120 k (175 km/h) a na přání s třístupňovou automatickou převodovkou Borg Warner. V dalším roce bylo představeno kombi 145. První číslice označovala řadu, druhá počet válců motoru a třetí počet dveří. Reakce tisku na nové Volvo byly velmi pozitivní. Jedny noviny dokonce psaly o „nejbezpečnějším automobilu, jaký kdy byl vyroben", jiné o „automobilu nejvyšší mezinárodní třídy" apod.
Podobně jako předchozí modely PV a Amazon se také řada 140 vyráběla poměrně dlouhou dobu, během níž byly vozy vylepšovány a přibývaly nové verze. Původní motor byl nahrazen dvoulitrovým, který v nejvýkonnější verzi - sportovním 142 GT s výkonem 140 k.
Z hlediska bezpečnosti bylo průkopnickým činem zavedení hlavových opěrek na předních sedadlech, samonavíjecích bezpečnostních pásů a upozornění na nezapnutý pás. Velké, energii pohlcující nárazníky, které se později staly nejvýraznějším znakem řady 240/260 od roku 1974 do sériové výroby uvedeny v roce 1974, posledním rokem výroby řady 140. Po důkladné modernizaci se v létě téhož roku objevila nová řada 240, ačkoliv se do značné míry stále podobala předchozí 140.
V letech 1966 až 1974 bylo vyrobeno 1 251 371 automobilů ve verzích 142, 144 a 145, čímž se Volvo zapsalo jako významná značka na celosvětovém trhu. Lidé si modely řady 140 nekupovali kvůli vzhledu, ale bezpečnosti. Už
"120" si vytvořilo pověst výrobce bezpečných vozů a "140" image jen posílilo.
Jindřich Lasík, 19.9.2006
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout