Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Vojta Štajf pojede East African Safari Classic s Porsche

Soutěžní jezdec Vojtěch Štajf má rád výzvy. V roce 2010 a 2011 startoval v Rallye Monte Carlo, 2012 a 2013 v Arctic Rallye za polárním kruhem a naposledy 2014 a 2015 v Carerra Panamericana. Teď se chystá na EAST AFRICAN SAFARI CLASSIC.

A nebude sám, jeho tým ACCR Racing21 připravuje vedle zapůjčeného Porsche 911 pro Vojtu Štajfa ještě Opel Ascona A pro posádku Olga Lounová – Lilia Khousnoutdinova.

Vojtěch Štajf aktuálně startuje v českém šampionátu historických vozů s Toyotou Celica GT-Four a také v Poháru 2+ se Škodou Fabia R5. Jeho navigátor pro africkou soutěž Jan Bejvl se za volant soutěžního vozu dostal až v minulém roce, kdy se v roli jezdce rovněž účastnil vybraných podniků domácího šampionátu historiků. V roli navigátora tak bude mít svoji premiéru.

„Účast na East African Safari Classic je dalším a vytouženým střípkem v mé dosavadní soutěžní kariéře. Start v této velmi náročné vytrvalostní soutěži v sobě nosím už tak pět let, a konečně nastala chvíle, kdy si mohu tenhle sen jako jezdec splnit. Velmi náročnou renovací prošly od května oba soutěžní vozy, které jsme nedávno otestovali ve velmi těžkém terénu v Německu s pozitivními výsledky


East African Safari Classic


Tato náročná soutěž historických vozů se koná 9. – 18. prosince 2023 a její trať s nezpevněným povrchem o délce přibližně 3600 kilometrů povede na území Keni. V některých částech využije známé tratě ze současné Safari Rally, která je od roku 2021 opět součástí seriálu WRC. Na programu je devět etapových a jeden volný den. V každém etapovém dni posádky absolvují celkem tři rychlostní zkoušky s délkou 70 až 150 km. Maximální počet 65 startujících posádek je pro obrovský zájem již dlouhodobě naplněn. Do soutěže East African Safari Classic se mohou přihlásit pouze vozy s homologací do konce roku 1985 s výhradně atmosférickým motorem (tedy bez přeplňování) a pohonem pouze jedné nápravy. Soutěžní vozy jsou rozděleny do pěti kategorií dle objemu motoru (do 1,6 l, do 1,8 l, do 2,0 l, do 3,0 l a nad 3,0 litry. Před startem soutěže není povolen trénink na její trati.


Historie africké rally sahá až do roku 1953, kdy se objevila slavná Safari Rally, tehdy pod názvem East African Coronation Safari Rally, a to na počest korunovace tehdejší britské královny Alžběty II. Poté se začala psát bohatá historie této soutěže, která vyvrcholila jejím zapsáním do kalendáře soutěží Mistrovství světa v letech 1973–2002. I proto zavítali v tomto období do Keni elitní posádky továrních týmů, pro které se stala z pohledu obtížnosti tratě nejnáročnějším podnikem sezóny. Od roku 2003, kdy započala éra East African Safari Classic Rally, se však někteří legendární jezdci i navigátoři do Keni vrátili. Patří mezi ně například Stig Blomqvist, Hannu Mikkola, Juha Kankkunen, Björn Waldegård, Michéle Moutonová, Travis Pastrana nebo navigátoři Fabrizia Ponsová, Stéphane



Soutěžní vozy týmu ACCR Racing21

Opel Ascona A


Historie Opelu Ascona A, jako soutěžního vozu, začala na počátku sedmdesátých let minulého století. Model Ascona A byl homologován ve skupině 2 v dubnu 1971 s homologačním číslem 5398. Legendární německý soutěžní jezdec Walter Röhrl s ním získal v roce 1974 titul mistra Evropy, když podruhé vyhrál Rallye Vltava. O rok později dosáhl v květnu na řecké Rallye Acropolis ve stejném voze svého vůbec prvního vítězství v Mistrovství světa, a byl to zároveň první triumf značky Opel v seriálu světového šampionátu. V obou případech mu byl skvělým navigátorem Jochen Berger, který následně sehrál významnou manažerskou roli ve sportovním oddělení značky Opel
Tým pořídil vůz Opel Ascona A z roku 1972 s originální sportovní historií již v únoru letošního roku ze Švédska. Následně prošel kompletní renovací a přípravou na vytrvalostní soutěž East African Safari Classic.



TECHNICKÉ ÚDAJE:

MOTOR
Koncepce: vpředu podélně uložený atmosférický čtyřválec
Objem: 1969 cm3
Karburátory: dva dvojité Weber 45 DCOE
Kompresní poměr: 10:1
Výkon: 170 k

PŘEVODOVKA
Koncepce: pětistupňová manuální ZF S5-18/3

HNACÍ ÚSTROJÍ
Pohon zadních kol, Diferenciál s omezenou svorností

NÁPRAVY
Vpředu: dvojitá ramena s tlumičem Rieger
Vzadu: tuhá náprava s tlumičem Rieger
Stabilizátor: vpředu/vzadu

BRZDY
Koncepce: kotoučové vpředu se čtyřpístkovými třmeny AP Lockheed a vzadu dvoupístkové třmeny

PNEUMATIKY
Pirelli

POHOTOVOSTNÍ HMOTNOST
980 kg

ROZMĚRY
Délka: 4 124 mm
Šířka: 1 726 mm
Výška: 1385 mm
Rozvor: 2430 mm



PORSCHE 911 SC

Pro start v letošním ročníku East African Safari Classic si soutěžní vůz Porsche 911 SC z roku 1978 pronajal tým ACCR Racing21 ze soukromé sbírky několikanásobného účastníka této legendární vytrvalostní soutěže, zkušeného německého jezdce Jürgena Bertla. Ten se také v roli poradce zúčastní s týmem uvedené soutěže.



TECHNICKÉ ÚDAJE:

MOTOR
Koncepce: Za zadní nápravou uložený šestiválec typu Boxer
Objem: 2994 cm3
Karburátory: 2x PMO
Kompresní poměr: 10,3:1
Výkon: 290 k při 7000/min.

PŘEVODOVKA
Koncepce: pětistupňová manuální Porsche/ZF umístěná před zadní nápravou

HNACÍ ÚSTROJÍ
Pohon zadních kol

NÁPRAVY
Vpředu: Mc Pherson s podélnými zkrutnými tyčemi a teleskopickým plynovým tlumičem Rieger
Vzadu: vlečné rameno s torzními tyčemi a teleskopickým plynovým tlumičem Rieger

BRZDY
Přední větrané kotouče o průměru 282 mm
Zadní větrané kotouče o průměru 290 mm

POHOTOVOSTNÍ HMOTNOST
1160 kg

ROZMĚRY
Délka: 4 291 mm
Šířka: 1 800 mm
Výška: 1320 mm
Rozvor: 2271 mm



PR + JL 6.9.2023

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar