Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Vladislav Novák získal za T46 hlavní cenu Bugatti

Před dvěma roky zrenovoval Vladislav Novák automobil Bugatti 46, s nímž vyrazil vloni například na 500 km slovenských, ale hlavně na mezinárodní sraz Bugatti do Molsheimu, právem považovaného za kolébku Bugatti.

Tradičního srazu slavné značky Bugatti se v minulosti zúčastnil třikrát s Bugatti 57 Ventoux a vždy si odvezl nějaký pohár. V loňském roce přijel představit Bugatti 46, tzv. Malý Royale. Tyto modely jsou velice vzácné a asi právě proto vzbudil automobil Vladislava Nováka zájem veřejnosti i odborníků. Po celou dobu akce pršelo a teprve na nedělní Concours d Elegance mohl sundat střechu a ukázat automobil v plné kráse. Jeho renovátorská práce byla odměněna hlavní cenou srazu, kterou mu osobně předala vnučka Ettore Bugattiho, paní Caroline Bugatti. Jedná o putovní pohár udělovaný dvacet let nejzajímavějšímu automobilu srazu Bugatti. Unikátní skulptura firmy Lalique (mj.vyrábí skleněné sošky na chladiče) je vytvořena z materiálů, používaných při výrobě supersportovního automobilu Bugatti Chiron. „Za rok bohužel musím cenu vrátit a kdybych na sraz do Molsheimu náhodou nejel, tak si Bugatti pro ni přijede,“ říká s úsměvem Vladislav Novák, jehož jméno ale zůstane navždy zvěčněné na poháru.


Bugatti T46


V roce 1929 Ettore Bugatti pochopil, že luxusní model 41 Royale asi přeci jen nepůjde dvakrát dobře na odbyt a přiklonil se k projektu, který nazval Petit Royal aneb malý Royale. A tak před více než osmdesáti lety vznikl menší typ typ 46. Bohužel přišel do špatné doby, protože jej představil v srpnu 1929, kdy začínala hospodářská krize. Do roku 1942 jich bylo vyrobeno jen 462.


Oproti T41 Royale se v případě T46 jedná o menší podvozek, jehož zadní kola poháněl benzinový osmiválec o objemu 5359 cm³, podobné koncepce, ale skromnějších rozměrů. Zdvih zůstal zachován z Royale, zatímco vrtání bylo zmenšeno ze 130 mm na nekomplikovaných 81 mm. Konstrukci bloku válců a hlavy válců s integrovanými ložiskami klikového hřídele převzal Ettore Bugatti rovněž z Royale, stejně jako v hlavě uložený vačkový hřídel s dvěma sacími a jedním výfukovým ventilem. Třístupňová převodovka je na zadní nápravě, sedmilamelová spojka byla připojena přímo k bloku motoru. Zavěšení kol, nápravy a brzdy jsou o jedno číslo menší a 20“ kola byla opatřena zprvu drátěnou výplní, později byla plná z litého hliníku. Rozměry podvozku s rozchodem 1400 mm a rozvorem 3500 mm se držely v rozumných mezích, a tak v porovnání k největším vozům Rolls Royce vypadal Typ 46 trochu jako „chudý příbuzný“.


Vůz o hmotnosti 1250 kilogramů se vyznačoval lehkým řízením, ale prakticky hned dokázal jet na „trojku“, aniž by se muselo v kopcích přeřazovat. Brzdová soustava je mechanická, nožní brzda působí na všechna kola, zatímco ruční jen na zadní kola. Přívod benzinu obstarává elektrické čerpadlo. Na svoji dobu měl grandiózní výkon 140 k. Na sto kilometrů spotřeboval zhruba kolem dvaceti litrů benzinu.


Malý Royale byl bezpochyby nejlepším luxusním automobilem, který Bugatti vyrobil. Hlavními znaky byla solidnost, komfort a spolehlivost. Nový model byl především s ohledem na jízdní vlastnosti srovnáván s renomovanými vozy jako Rolls Royce nebo Maybach




JL 9.2.2023

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar