Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Víkend plný veteránů - Retro Prague

Včera odpoledne byl na pražském Holešovickém výstavišti zahájen 7. ročník největší veteránské akce na našem území – Retro Prague 2006. Do prostor, kde byly na počátku minulého století vystavovány nové modely se tak opět vrátily automobily, ovšem o nějaký pátek starší.

Premier Runaboud

Renault (1904)

Škoda Sport

Frazer Nash

MG SA

MB 300S

Levé křídlo Průmyslového paláce je vyhrazeno Veteran salonu, který je oproti minulým letům na mnohem vyšší úrovni, co do počtu vystavovatelů, ale hlavně vozidel. Je zde k vidění hodně zajímavého, ale největší pozornost poutá čerstvě zrenovovaný Renault VI (a) z roku 1904 se čtyřválcem 4,4 litru. Přesně před rokem zde byl vystaven v původním stavu, celý zrezivělý. Ale co dokázal pan Pomahač se svými přáteli - klobouk dolů. Bohužel už nestihli dát vůz do takového stavu, aby byl schopen absolvovat Auto Štangl Veteran Historic Rallye FIVA A, která odstartovala dnes v 8.30 hodin první etapou do Kokořínského údolí.

V minulém týdnu se na proslulém okruhu v Le Mans konal veteránský závod Le Mans Classic a po více než 50 letech s českou účastí. Na místo činu se totiž vrátila Škoda 1101 Sport, s níž v závodě 24 hodin startovali Václav Bobek st. a Jaroslav Netušil. Ve vlastním závodě si vedli znamenitě, ještě v půl čtvrté ráno vedli průměrnou rychlostí 126 km/h svoji třídu a podle tehdejšího výpočtu výsledků byli celkově pátí. Jiné prameny mluví o tom, že se dělili o první příčku. Záhy však museli odstoupit pro drobnou technickou závadu. V hlavě majitele vozu a neúnavného veteránského nadšence Jana Egidy se zrodila myšlenka přiopravit vůz na letošní závod. Nakonec se podařilo sehnat nemalé finanční prostředky, které rozhodně nepřišly nazmar. Kvarteto Jan Egidy, Vladimír Gajdoš, Miroslav Krejsa a Miroslav Svoboda skončilo na krásném 15. místě ze 70 startujících. Také tento automobil je na Veteran Salonu k vidění, stejně jako třeba řada Rolls-Royců v nejrůznějším stavu rozpracovanosti.

Nejvíce sledovanou je však veteránská rallye, do jejíž první etapy večerní Prahou vystartoval jako první Anatol Daňha s Premierem Runaboud, který byl v roce 1907 vyroben jen několik stovek metrů od okruhu Indianapolis. Ale, že se v té době stavěly také automobily u nás, dokazuje Evžen Majoroš, s druhým nejstarším automobilem RAF H-10 z roku 1909.

Z rodinných důvodů musel na poslední chvíli bohužel odříci účast Bernd Füsting se svým unikátním Mercedesem SSK. A neobjevil se ani MUDr. Koťátko s bugatkou. Přesto je startovní pole velice pestré, o čemž svědčí, že mezi sedmi desítkami zúčastněných historických vozidel je zhruba třicet zahraničních značek (z nichž většina již neexistuje) a osm českých. A k tomu ještě dva motocykly Böhmerland a jedna side Praga.

Retro Prague trvá až do neděle, přičemž druhá sobotní etapa zavede účastníky do Posázaví na hrad Český Šternberk.

Jindřich Lasík, 14.7.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar