Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Veterány v Berlíně

Pozimní a zimní měsíce jsou vyhrazeny nejrůznějším výstavám a veletrhům, aby se příznivci automobilové a motocyklové historie příliš nenudili. Jednou z nich byl i Autoworld na berlínském výstavišti. Pravda, nepatřil mezi tak prestižní jako Techno Classica nebo Retro Classics, ale zajímavá vozidla jsme i tady objevili.

Předválečných automobilů bylo na výstavě jako šafránů, tři nejstarší kousky jsme našli na stánku německého autoklubu Schnauferl – nerestaurovaný Lion Peugeot VC3 z roku 1910 s litrovým jednoválcem o výkonu 9 k. Bylo vyrobeno pouze 135 kusů. Jen o rok mladší byl závodní Opel, který jsme mohli vidět před mnoha lety i na Zbraslavi. A třetím vozidlem byl elektromobil Milburn Electric Model 27 Brough z roku 1918. Elektromotor 76 V pocházel od firmy General Electric a umožňoval rychlost 40 km/h a ujel na jedno nabití až 80 kilometrů.

Poněkud mladšího data, z roku 1936 byl nabízen Bentley 4 ¼ Litre z roku 1936. jeho čtyřválec objemu 4251 cm³ disponoval výkonem 130 k při 3800 otáčkách za minutu.
Když už jsme u nejstarších vozidel, tak nesmíme zapomenout na německý motocykl z roku 1902 se čtyřdobým jednoválcem objemu 370 cm³ a výkonu 1,75 k. O pět let mladší mladší „třístovka“ Wanderer s výkonem 2,5 k.

Vedle expozic firem zabývající se prodejem a renovací historických automobilů zaujaly na veletrhu samostatné „značkové“ výstavy. Jednou z nich byly motocykly slavné italské značky Moto Guzzi, která vloni slavila padesát let od založení. Například speciál V7 Corsa v roce 1969 vytvořil sedmnáct rekordů. Pro prezidentskou gardu v Římě bylo v roce 1968 vyrobeno sedmnáct luxusně vybavených modelů V 700 Corazzieri.

V další expozici jste si mohli prohlédnout nejrůznější modely automobilů NSU včetně verze Sport Prinz 41 z roku 1967. Nechyběla ani přehlídka amerik, z nichž většina byla na prodej, jako třeba Buick Electric 225 z roku 1959 za 120 000 eur nebo Ford Thunderbird, vyrobený v roce 1957, za 150 000 eur. V tomto případě se jednalo o jediný dochovaný ConceptCar s technikou z roku 1956 a karosérií modelu z roku 1957. Už samotný vidlicový osmiválec je rarita. Tzv. typ E s karburátory Holey, byl osazován pouze do závodní verze. Koncept měl za úkol zjistit zájem veřejnosti o dvoumístný Thunderbird s třetím sedadlem „pro tchýni“.

Návštěvníci si mohli prohlédnout i tři závodní automobily, s kterými jezdil Michael Schumacher – monoposty AMG F1 z roku 2010 nebo Benetton Ford, s kterým získal v roce 1994 titul mistra světa a dále sportovní prototyp Sauber Mercedes C291 s vidlicovým dvanáctiválcem 3,5 litru o výkonu 550 k.

V dražbě aukční síně Coys byly nabízeny i dva automobily Tatra – 603 za vyvolávací cenu 45 000 eur nebo v původní stavu 57 z roku 1937 za 17 000 eur. Za 55 000 eur byl nabízen krásný Chevrolet Bel-Air Convertible (1955) nebo Ferrari 512 BB (1980) se prodávalo za 250 000 eur. Zatímco třeba vyvolávací cena neznámého kabrioletu Renault Alpine A 108 byla jen 35 000 eur, což nás dost překvapilo.

Za jeden z nejkrásnějších sportovních automobilů je považováno BMW 507, představené v roce 1955 na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Pod vedením designéra Albrechta Grafa Goertze vznikl na bázi modelu 502, vybaveným osmiválcem 3,2 litru, ale výkonem zvýšeným na 150 k. Vystavený automobil si v roce 1958 objednal Elvis Presley.

Z české produkce jsme v Berlíně objevili pouze skútr Čezeta 501, letos slavíci šedesáté narozeniny a ve své době prodávaný za 2800 marek. Těchto modelů bylo vyrobeno 43 432 kusů, novější verze 502 pak ještě 71 550 ks.


JL 3.1.2018

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar