Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Veterány nejen Mezi 2 branami

Město Telč proslavila především městská památková rezervace, zapsaná na seznamu světového kulturního dědictví UNESCO. Krásné historické náměstí, lemované gotickými a renesančními měšťanskými domy s podloubími a bohatě zdobenými štíty, si přímo říká o veteránskou akci.

Před několika roky dalo hlavy dohromady několik nadšenců a uspořádali akci Mezi dvěma branami. Název nebyl vybrán náhodně, protože náměstí je přístupné mj. dvěma branami, kterými také na úvod historická vozidla vyjížděla a zase přijížděla. A to hned dvakrát. Teprve poté se jejich posádky vydaly na malou vyjížďku, tentokrát na zámek do Jindřichova Hradce.



A ještě něco, historie závodu spadá do let 1934 až 36, kdy projížděl Telčí automobilový závod a na počátku 50. let byl pořádán ještě motocyklový.



Náměstí Zachariáše z Hradce od rána plnily krásné výhradně předválečné automobily, které si přišly prohlédnout stovky návštěvníků Tolik jsme jich na veteránské akci už dlouho neviděli. Automobily a několik motocyklů si mohli nejen prohlédnout, ale viděli je i v jízdě přes náměstí, což byl od pořadatelů výborný nápad. Ve většině případů hned odjedou. Navíc je akce dvoudenní, a tak se nelze divit, že zájem je velký.



Letos přijelo 55 automobilů ve věkovém rozpětí od roku 1911 (Panhard Levassor a Ford T) až po rok 1939.



Vedle českých značek Aero, Praga, Tatra, Škoda, Z, zastupovaly zahraniční produkci Ford, BMW, Panhard Levassor, Steyr, MG, Stoewer Renault, Fiat, Mercedes., Peugeot atd. Přehlídka automobilů byla opravdu unikátní. Třeba Rolls Royce z roku 1924 byl opravdovým skvostem a lahůdkou pro objektivy fotoaparátů. Nebo dva BMW 319 z roku 1936, jeden roadster, druhý coupe. Pozornost budil i méně známý Renault 8CV z roku 1936 a také dva vozy Peugeot 402 (1936) a o rok mladší 201. Kdyby se udělovala cena elegance, tak by k hlavním aspirantům patřil vzduchem chlazený Stoewer Greif Junior z roku 1937.



Jak jsme se už zmínili, nejstarším automobilem byl francouzský Panhard Levassor, jeden ze tří automobilů, které se nacházejí v Čechách. Jak o něm říká jeho majitel Jaroslav Pokorný “dlouho stál v jednom španělském muzeu, které když končilo, tak vozy koupil jeden Angličan a rozprodával je. Tak jsem panharda koupil, a to v původním stravu. Vše je originál.“




Čtyřicet kilometrů dlouhá trasa vedla malebnou krajinou přes Kostelní Myslovou, Velkou Lhotu, Maršov, Strmilov (tady se hodně bloudilo), Malý Ratmírov a Blažejov. Zpátky si mohl každý jet kudy chtěl.



Přitom nás napadlo, pro koho je vlastně akce určena. Jak je vidět primárně pro majitele veteránů. A tak je škoda, že se lidé vůbec nedozví, kudy se jede, aby se v té nejzapadlejší vísce mohli pokochat krásou historických automobilů. V tomto směru jsou úžasní pořadatelé například Rallye Křivonoska, Jízdy Domažlickem nebo Spring Classic či South Bohemia Classic. A každý veteránista vám řekne, že je radši, když jsou v obcích diváci.





JL 10.7.2023

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar