Veteránské jaro podle pana Štangla
Krásné takřka letní počasí vylákalo čtyři desítky veteránistů k projížďce rozkvetlou Prahou a jejím bezprostředním okolím při Jarní jízdě Prahou, pořádanou Galerií historických vozidel pana Josefa Štangla. Snad jedině Velikonoce zapříčinily, že účastníků nebylo ještě víc.
Už po osmé hodině ranní se scházeli majitelé veteránů u kávy a koláčků na Sibiřském náměstí, plni natěšeni na novou veteránskou sezonu, která konečně začíná. Chyběl bohužel Maestro Václav Zapadlík, kterého zužují zdravotní problémy, a tak mu alespoň touto cestou přejeme brzké uzdravení.
Z úst lidí nejpovolanějších – Mirka Kotlaříka a Josefa Henzla se účastníci dozvěděli, že je čeká průjezd Šáreckým údolím, dále přes Kněževes, Hostivice, Břve, Řepy, Sobín a kolem letohrádku Hvězda ke Kauflandu na Vypichu, kde byl připraven oběd a krátká přestávka. Poté už nemohla chybět tradiční zastávka na Hradčanském náměstí a průjezd pražskými ulicemi.
Jelo se jen pár metrů od Štěpánské ulice a jen málokdo věděl, že tady pracoval jako školník pan Václav Macháček, majitel druhého nejstaršího automobilu Laurin Klement / Škoda 110 z roku 1927. A díky tomuto vozu, který zachránil a uvedl do stavu, v jakém jej můžete vidět, přišel dokonce o zaměstnání a byt. Tehdejší režim totiž nepřenesl přes srdce, že vůz celý postavil ve sklepě zmíněné školy. Pak jej zase rozebral a vynosil po schodišti na ulici a opět dal dohromady. Prý zneužil prostory určené ke vzdělávání k vlastnímu prospěchu. Vůz koupil už v roce 1975 a dnes má už najeto skoro devadesát tisíc kilometrů. Před takovým výkonem vozu i pana Václava Macháčka nezbývá než smeknout.
A kdo se neztratil, tak dorazil až do cíle před Rudolfinem na Palachově náměstí, odkud se všichni rozjeli do svých domovů, aby se večer opět sešli ve veteránské galerii a úspěšný den zhodnotili.
Všude, kde se historické automobily zastavily, tak vzbuzovaly patřičný obdiv zahraničních turistů, kteří je doslova obléhali. Vždyť, kdy se podaří vyfotit třeba Laurin Klement Phaeton z roku 1925 nebo americký osmiválec Cadillac de Soto či krásný Mercedes 300 S před Pražským hradem. Maximálně jednou rok při Jarní jízdě, a to ještě musíte mít štěstí.
Z Mladé Boleslavi přijela opět paní ing. Eva Ticová z firemního muzea Auto Škoda. Zatímco vloni řídila velký Superb, letos zvolila naopak nejmenší automobil, jeden ze sedmi prototypů Škoda Sagitta.
Ve výhodě byli v teplém počasí majitelé roadsterů nebo kabrioletů, jako třeba Jan Šoral s Fordem V8 z roku 1935 s vidlicovým osmiválcem 3,6 litru nebo Karel Martinovský s Tatrou 30 či manželé Standa a Markéta Profeldovi s Jaguarem XK 120.
Jarní jízda veteránů Prahou se vydařila a už dnes se všichni těší na další akce, nejbližší bude Soutěž elegance v Roztokách u Prahy v neděli 8. května.
J.Lasík, 26.4.2011
Z úst lidí nejpovolanějších – Mirka Kotlaříka a Josefa Henzla se účastníci dozvěděli, že je čeká průjezd Šáreckým údolím, dále přes Kněževes, Hostivice, Břve, Řepy, Sobín a kolem letohrádku Hvězda ke Kauflandu na Vypichu, kde byl připraven oběd a krátká přestávka. Poté už nemohla chybět tradiční zastávka na Hradčanském náměstí a průjezd pražskými ulicemi.
Jelo se jen pár metrů od Štěpánské ulice a jen málokdo věděl, že tady pracoval jako školník pan Václav Macháček, majitel druhého nejstaršího automobilu Laurin Klement / Škoda 110 z roku 1927. A díky tomuto vozu, který zachránil a uvedl do stavu, v jakém jej můžete vidět, přišel dokonce o zaměstnání a byt. Tehdejší režim totiž nepřenesl přes srdce, že vůz celý postavil ve sklepě zmíněné školy. Pak jej zase rozebral a vynosil po schodišti na ulici a opět dal dohromady. Prý zneužil prostory určené ke vzdělávání k vlastnímu prospěchu. Vůz koupil už v roce 1975 a dnes má už najeto skoro devadesát tisíc kilometrů. Před takovým výkonem vozu i pana Václava Macháčka nezbývá než smeknout.
A kdo se neztratil, tak dorazil až do cíle před Rudolfinem na Palachově náměstí, odkud se všichni rozjeli do svých domovů, aby se večer opět sešli ve veteránské galerii a úspěšný den zhodnotili.
Všude, kde se historické automobily zastavily, tak vzbuzovaly patřičný obdiv zahraničních turistů, kteří je doslova obléhali. Vždyť, kdy se podaří vyfotit třeba Laurin Klement Phaeton z roku 1925 nebo americký osmiválec Cadillac de Soto či krásný Mercedes 300 S před Pražským hradem. Maximálně jednou rok při Jarní jízdě, a to ještě musíte mít štěstí.
Z Mladé Boleslavi přijela opět paní ing. Eva Ticová z firemního muzea Auto Škoda. Zatímco vloni řídila velký Superb, letos zvolila naopak nejmenší automobil, jeden ze sedmi prototypů Škoda Sagitta.
Ve výhodě byli v teplém počasí majitelé roadsterů nebo kabrioletů, jako třeba Jan Šoral s Fordem V8 z roku 1935 s vidlicovým osmiválcem 3,6 litru nebo Karel Martinovský s Tatrou 30 či manželé Standa a Markéta Profeldovi s Jaguarem XK 120.
Jarní jízda veteránů Prahou se vydařila a už dnes se všichni těší na další akce, nejbližší bude Soutěž elegance v Roztokách u Prahy v neděli 8. května.
J.Lasík, 26.4.2011
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout















