Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

DS3 Crossback
 

Veteránské dostaveníčko na Chvalské tvrzi

Letos Veteran party na Chvalské tvrzi počasí moc nepřálo a ranní déšť i některé účastníky odradil. Tato akce má v kalendáři své pevné místo, ať ji pořádal pan Horáček nebo dnes Klub historických vozidel Dolní Počernice.

Henry Ford se proslavil hlavně Fordem T, který díky montážní lince postavil Ameriku na nohy. Vyráběl se v letech 1908 až 1927. Ale málo se ví, že mnohem dříve dostal nápad postavit automobil pro širokou veřejnost. A tak v roce 1896 dokončil v malé dílně vozítko Ford Quadricykle, když dvouválec o výkonu 4 k se dvěma rychlostmi vpřed umístil na rám mezi zadní kola. Jednomístné vozidlo se ovládalo pákou a vyvinulo údajně rychlost 32 km/h. Vůz neměl zpátečku ano brzdu.


Jenže, když vozidlo postavil, tak zjistil, že dveře jsou malou a musel vybourat kus zdi. To vzbudilo majitele domu, ale nápad se mu tak zalíbil, že pomohl s bouráním a přišel dokonce s nápadem širších garážových vrat.


Replika vystavená na Chvalské tvrzi byla postavena ve stejném duchu jako původní čtyřkolka Henry Forda, tedy z dílů, co dům dal. Ford použil například kola z klasického bicyklu a rám z koňského povozu. Do jaké míry odpovídá realitě, těžko můžeme posoudit, ale takhle nějak určitě první pokusy v předminulém století vypadaly.


Přehlídka automobilů byla možná méně pestrá, ale i tak byly k vidění zajímavé historické automobily. Dobrý nápadem je parkovat automobily podle značek, a tak jste mohli porovnávat Tatru 600 a Tatru 603, obě v takřka stejném laku. Škodovkám vévodil typ Rapid OHV z roku 1940. těchto automobilů s proudnicovou karosérií bylo vyrobeno jen sto deset kusů. Zážehový čtyřválec objemu 1558 ccm s výkonem 46 k umožňoval rychlost 120 km/h. Spotřeba na sto kilometrů se pohybovala kolem 9,5 litrů.


Z poválečné éry připomeňme například Chevrolet Corvette C1, jenž je i v roce šedesátých narozenin stále elegantní. Vidlicový osmiválec objemu 4,6 litru disponuje silou 250 k. Tomu odpovídá i rychlost 180 km/h. Společnost General Motors jich vyrobila 9670 kusů.


Atmosféru na Chvalské tvrzi přiblíží, i když se zpožděním, pár fotografií.



JL 20.5.2019

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar