Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Veteránské Rojení aneb Kokořínskem za deště

Název Veteránské Rojení vymyslela přes 23 roky sestra Tomáše Pavlíka hlavního organizátora akce, která se koná vždy první červnovou sobotu v Lobči nedaleko Mšena. Letos se přihlásilo 140 převážně historických automobilů včetně několika motocyklů.

Účastníky ale můžeme rozdělit do dvou skupin. Někteří přijedou svůj automobil pouze vystavit, jiní se přihlásí také do orientační jízdy. Vzhledem k deštivému počasí po celý den na šedesátikilometrovou trasu ani nevyjeli ti, kteří ji měli původně v plánu. Ani se jim nelze divit.



Pak je tady ještě jedna skutečnost. Pořadatelé připraví šipkový itinerář, který někteří vůbec nedodržují a trasu si zkracují. Před vyjetím na trať si každý vyplní do jízdního výkazu „jízdní průměr“, který se bude snažit dodržet. Například místo přes Doubravici v závěru jeli někteří rovnou přes Nosálov a pak postávali před branou na svůj čas. Možná by to chtělo dvě tři tajné průjezdní kontroly.



Akce vznikla původně jako sraz anglických značek, postupně byla otevřená také jiným automobilům, ale letos jsme si zase připadali opět jako v Anglii. Přesné číslo sice neznáme, ale podle našich propočtů přijelo do Lobče na šest desítek majitelů britských vozidel. Nejvíce byl zastoupen Jaguar různými typy (20), dále Triumph Spitfire (12), Ford (10) a MG (10). Ty doplnil třeba tradiční Rolly Royce Silver Shadov I, Hillman Mix nebo předválečný Standard Flying. Největší zastoupení měla značka Škoda, od Škody Popular Roadster 1938 a model 937 Liduška z roku 1939 přes Felicie až po Favorit.



Majitelé předválečných automobilů si na Rojení zatím moc cestu nenašli, a tak je úspěch, když se jich sejde deset. Nízká účast je možná daná dalšími akcemi v nedalekém okolí jako je Klecanská rallye nebo Veteránský okruh v Bakově. Obě se konají ve stejnou dobu.



Letos byly nejstaršími automobily dva vozy Berliet – model VI z toku 1923 a nákladní model SA vyrobený v roce 1930. Oba s menšími problémy zvládly celou trať. Cenu za eleganci by se zasloužila Tatra 75 z roku 1934, s níž přijel Jaroslav Peldřimovský, mj. účastník 1000 mil československých nebo 500 km slovenských.



Naopak největším automobilem byl pikap Ford F350 4x5 z roky 1983, ale ten jsme na trati neviděli, stejně jako mnoho dalších. Ale absolutně největší přivezli hasiči z Hudlic, a to RTO.



Dnes se žádná akce neobejde bez sponzorů, jedním z nejvěrnějších je společnost Laureta Auto. Návštěvníci so mohli vyzkoušet jeden ze tří elektrických modelů Enyaq a Elroq a děti zasoutěžit o plyšáky. Nechyběl ani zakladatel firmy a bývalý soutěžní jezdec Jaroslav Jelínek.



Svoji návštěvou poctili Veteránské Rojení také mj. konstruktér ing. Petr Hrdlička a jeho syn Martin, kteří přijeli samozřejmě stylově, a to Škodou Favorit.




JL 8.6.2025

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar