Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Veteránská elegance v Roztokách

Krásné májové počasí přilákalo ve státní svátek do zámeckého parku v Roztokách u Prahy tisíce návštěvníků. Na Soutěž elegance historických vozidel přichází každoročně hodně diváků, ale letos jich přišlo určitě nejvíc za poslední roky.

Tatra 80

Tatra 80

Citroen 2CV

Citroen 2CV

Imperie GP

Imperie GP

Bentley

Bentley

Walter Super 6

Walter Super 6

Přehlídka vozidel od roku 1920 až 1981 byla opravdu velice pestrá. Středem pozornosti jsou pravidelně předválečné automobily. Ačkoliv se oba nejstarší - Buick K-Six a Salmson nedostavily, přesto se bylo nač dívat.

Hned u vchodu vítala příchozí majestátní šestilitrová dvanáctiválcová Tatra 80. Opravdový unikát z roku 1932 a nejdražší a nejcennější automobil nejen ze všech zúčastněných, ale také v ČR. Její hodnota je dnes nevyčíslitelná. Ve své době stála zhruba 200 tisíc korun, takže opravdu nebyla pro každého. Jen pro dokreslení, malý rodinný domek postavený na klíč přišel na 50 tisíc korun.

Ale vraťme se k nejstarším představitelům. Z roku 1922 pocházel malý třímístný Citroën C2 Torpedo, lehký a velice hospodárný vozík s různými karosériemi.

Jen o tři roky mladší byl poslední model Laurin&Klement 110. Velkou pozornost poutal také závodní belgický speciál Imperie GP, který v roce 1929 vznikl pouze ve třech kusech. Dodnes se dochovaly pouze dva. Jeden renovoval pan Jan Šoral, druhý je v muzeu ve Spa. Benzinový šestiválec se šesti karburátory 1,8 litru dosahoval rychlosti 130 km/h a mj. se v roce 1930 zúčastnil Velké ceny na Masarykově okruhu. Letos si připomínáme sto let od založení této belgické automobilky, která bohužel pro finanční potíže o 40 let později zanikla.

Většina automobilů, která na Soutěž elegance dorazila, bývá zpravidla po renovaci, snad jedině kromě mladších ročníků, ale o to víc jsou ceněné vozy v původním stavu. Jedním takovým byl Bentley 4 ¼ Litre z roku 1938. U těchto vozů, stejně jako Rolls Royce výrobce nikdy neudával přesný výkon - ale jen jako dostačující. A tak víme, že řadový šestiválec měl objem 4,2 litry a dosahoval rychlosti 180 km/h.

Ale také u nás se stavěly exkluzivní automobily. Jedním takovým byl bezpochyby šestiválcový „král silnic" Walter Super 6 (1930), chlouba jinonické továrny. Luxusní auto pro náročné mělo pod kapotou šestiválec 3,2 litru a 80 k.

Z motocyklů sice převažovaly české značky, ale k vidění byl také třeba slavný Indian, nebo málo známý Radco 500, ale hlavně nádherně zrenovovaný Wanderer, který byl rokem výroby 1923 nejstarším jednostopým vozidlem.

Soutěž elegance se netýkala jen historických vozidel, ale také dobového oblečení. Tady se nejvíce líbila dvojice manželů Křtěnských, kteří nejenže byli oblečeni z doby vzniku jejich Populara z roku 1938, u něhož jedinou renovací byl nový lak v roce 1950, ale přivezli s sebou i dobový kočár pro svého potomka a hrající gramofon. Takhle nějak bychom si podobné akce představovali.

Jindřich Lasík, 9.5.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar