Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Veteránská arena v Olomouci - musíte vidět

Zatím situace bohužel neumožňuje otevřít muzea, i když nechápe proč. Vždyť tam přijde najednou jen několik návštěvníků, kteří se mezi expozicemi často ani nepotkají. Na rozdíl od hypermarketů. Snad se dočkáme otevření a až se tak stane, tak máme pro vás jeden tip.

Česká republika je bohatá na automobilovou historii, především pak tu předválečnou. Vždyť v letech 1918 až 1938 existovalo u nás 33 automobilových firem. Nejznámější byly Laurin Klement/Škoda, Tatra, Praga, Walter, Aero, Z nebo Wikov. Z nich se dodnes dochovaly Škoda a Tatra.


Jestli se chcete ale něco dozvědět o československých automobilech, potom navštivte Veteran Arenu v Olomouci, která byla otevřená v roce 2010. Základ krásné expozice tvoří kolekce automobilů Tatra, Praga, Aero a Škoda. Ale to není všechno, najdete tady unikátní sbírku dvaceti automobilů Wikov, vyráběné v nedalekém Prostějově firmou na zemědělské stroje Wichterle& Kovařík. Během dvanácti let vyrobila asi pět set až šest set osobních automobilů a sto nákladních (přesná čísla nejsou známa). Dochovaných by mělo být mezi třiceti až padesáti, z toho dvě desátky jsou právě v Olomouci.


Pro svoji kvalitu a pokrokovost se jim právem přezdívalo český Rolls Royce. Mezi nejcennější patří asi Wikov 7/28 vyrobený v roce 1929 pro pražskou automobilovou výstavu v roce 1930 pouze ve třech kusech. Unikátem je rovněž verze závodního modelu Wikov 7/28S dosahující rychlosti 110 km/h. Chloubou firmy byl Wikov 35, první československý aerodynamický automobil, přezdívaný Kapka.


Přestože muzeum mapuje především historii československých značek, respektive moravských, tak tady najdeme i několik automobilů zahraničních značek. Vedle předválečných i poválečných anglických automobilů MG. Triumph, Invicta, Jensen, Healey, Aston Martin nebo Alvis, vás trochu překvapí přítomnost italského automobilu Ansaldo. Šestimístný vůz byl vyrobený na přelomu let 1927 až 1928.


„Když se firma Wikov rozhodla vedle zemědělských strojů vyrábět také automobily, tak se potřebovala na něčem učit. Proto v Itálii zakoupila tento automobil, který posloužil jako vzor a inspirace pro první automobily Wikov. Skutečně jsou si velmi podobné, ať jde o typ motoru, systém řízení či pérování,“ vysvětluje přítomnost italského automobilu pan Lubomír Pešák, majitel Veteran Areny v Olomouci.Firma Ansaldo skončila už v roce 1931, tedy dřív než Wikov a dnes patří ke vzácným automobilům, navíc je v originálním stavu.


Druhou ucelenou sbírku, která nedávno obohatilo Veteran Arenu jsou automobily brněnské značky Z, které nashromáždil a zrenovoval pan Petr Cincibuch. Nechybí mezi nimi ani špičkový a nejluxusnější vůz Z5 Express s karosérií Plachý nebo Z4 s karosérií Dostal. Nikde jinde neuvidíte na jednom místě dvanáct automobilů značky Z.


Nesmíme zapomenout ani na dva automobily Praga – Grand a Golden. Všechny patří k chloubě muzea. Úchvatný je pohled na pětimístný kabriolet Praga Golden, v tomto provedení údajně jediný. Na jehož znovuzrození, které trvalo devět let, má zásluha firma Renovace Bělá pana Jiřího Čápa. Z vozu se totiž dochovalo pouze torzo, respektive jen blatníky, kapoty, maska chladiče, podvozek včetně kol a dvoje dveře. Vůz pohání řadový šestiválec objemu 3,5 litru s výkonem 70 k. Těchto kabrioletů vyrobila pragovka jen omezené množství, jeden používal i prezident Edvard Beneš.


Jinak v ucelené řadě automobilů Praga můžeme vidět mimo jiné také osmiválec Pragu Grand z roku 1929. Ve své době se jednalo o jeden z nejluxusnějších automobilů v Evropě i na světě. K cestám ji využíval Jan Masaryk, když působil jako velvyslanec ve Velké Británii. Pak jej vlastnili i hrabě Esterházy nebo rodina Havlova. Stál sto šedesát tisíc korun, tedy stejně jako činžovní dům na Václavském náměstí.


Veteran Arena to nejsou jen automobily, ale také motocykly, motory, podvozky, modely historických čerpacích stanic a také sbírku čtyř set dobových telefonních přístrojů. Vystavené motocykly českých značek Jawa, ČZ, Böhmerland, Praga doplňuje sbírka Indianů a čtyři desítky britských strojů. Expozici doplňují krásné obrazy Maestra Václava Zapadlíka.


„Zemí s tak bohatou automobilovou historií, jaká má Česko, je do desíti. Chtěl jsem pro tohle kulturně-technické dědictví něco udělat. Snad si lidé prohlídkou muzea uvědomí, co všechno uměly české firmy kdysi vyrobit,“ říká Lubomír Pešák.



JL 20.3.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar