Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Veteránská Jarní rallye nezklamala

Jubilejní dvacátá Jarní rallye, kterou o víkendu uspořádal Vintage&Veteran Club přilákal zřejmě naposledy do okolí Orlické přehrady na 45 vozidel z let 1905 až 1973. Příští rok by se mělo centrum přeložit do jiné lokality.

MG Midget PA

Renault VI

Buick Phaeton

Laurin Klement

Škoda 430D

BMW Dixi

Ford T

Adler Junior

Největší pozornost na sebou poutal nádherný Renault VI a s dvojící nadšenců Michal Pomahač a Josef Holakovský. Nádherně zrenovovaný skvost z roku 1905 se čtyřválcem 4,4 litru šlapal jako švýcarské hodinky po celých zhruba 180 kilometrech. Jako by mu ani větší stoupání nedělala problémy a stále se držel mezi prvními. Posádka s ním absolvovala první rallye, vloni jej pouze představila při jízdě do vrchu Zbraslav – Jíloviště a nyní se chystají na 500 km slovenských.
Nejstarší vozidla jsou vždy vítaným zpestřením každé veteránské akce, v tomto případě to byly například Buick (1922), Laurin&Klement (1925), Ford T (1926) a Ford A (1927), BMW Dixi (1928).
O Fordu T prohlásil Henry Ford – Posadím Ameriku na kola, když začal právě u tohoto modelu s pásovou výrobou (1913), čímž krátil čas produkce podvozku z 12,5 h na 1,5 hodiny. Tímto modelem dosáhl také rekordního počtu vyrobených vozidel, a dlouho nechtěl Henry Ford slyšet, že by měl zastavit produkci „téčka“. To udělal až na popud spolupracovníků, a hlavně syna Edsela. Po 19 letech se tak přeorientoval na typ A. Se čtyřválcem 3,2 litru (40 k při 2 200 min) v roce 1927 chtěl navázat na dosavadní úspěchy, ale do cesty se mu postavil šestiválcový Chevrolet, který na počátku 30. let stál stejně jako čtyřválcové „áčko“. Proto po pěti letech přešel Ford na typ V8.
Ford se od začátku snažil vyrábět automobil co nejefektivněji, hlavně za nízkou cenu a proto vždy vyráběl pouze jeden typ, který odsazoval nejrůznějšími karosériemi. Věhlasu „téčka“ však typ A nedosáhl, přestože byl větší, rychlý a vzhlednější.
Z české produkce 20. a let zaujaly Laurin&Klement 110 Phaeton z roku 1925 a o čtyři roky mladší Škoda 430 D, přičemž D představovalo prodloužený model se šestimístnou karosérií a prosklenou mezistěnou mezi řidičem a cestujícími. Čtyřválec 1,8 litru se čtyřstupňovou převodovkou dosahoval výkonu 25 k a rychlosti 85 km/h.
Naproti tomu starší Laurin&Klement pana Michala Hanslíka byl jedním z nejvyráběnějších osobních vozů a poslední „laurinkou“, někdy označovanou také Laurin&Klement - Škoda. Klikový hřídel čtyřválce 1,8 litru byl vyroben z chromniklové oceli.
Němečtí veteránisté přivezli také dva pěknou kousky. Sportovní dvoumístný Adler Junior (1936) a malý BMW Dixi. Premiéru na veteránské rallye měl malý MG Midget PA z roku 1935, s nímž jela jediná dámská posádka – Yvetta a Martina Bendovy. Značku MG zastupoval ještě silnější TC Midget Sport vyrobený v roce 1947.
Jarní rallye se vydařila po všech stránkách, počasí veteránistům přálo a projížďka lodí kokem hradu Zvíkov či návštěva pivovaru Lobkowicz ve Vysokém Chlumci nebo zámku Dobříš byly vítaným zpestřením akce.
Závěrem si dovolíme malou poznámku. Je škoda, že dva velké pražské kluby pořádají v jednom víkendu tři akce. Kromě Jarní rallye, která je zapsaná v mezinárodním kalendáři FIVA B, to bylo ještě 1000 mil českoslovesnských a také výstava Veteran Show v Praze na Výstavišti. Nemůžeme se ubránit dojmu, jestli je vhodné v době veteránské sezony pořádat dvě výstavy v rozpětí zhruba půldruhého měsíce na stejném místě (12.7. Retro Prague). Určitě by prospělo věci, kdyby se kluby domluvily a uspořádaly jednu pořádnou výstavu v zimním období.

Jindřich Lasík, 28.5.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar