Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Veteránisté závodili na trati Knovíz - Olšany

Kousek za Prahou, těsně před Slaným, leží obec Knovíz. Na pohled nic zvláštního, ale veteránisté ji dobře znají. Už devatenáct let se tady pořádá závod do vrchu Knovíz – Olšany, jehož několik ročníků bylo uspořádáno ve 20. letech.

Škoda  120 S

Škoda 120 S

Tatra 607

Tatra 607

Praga Piccolo Sport

Praga Piccolo Sport

Laurin Klemet/Škoda 110

Laurin Klemet/Škoda 110

Böhmerland 600

Böhmerland 600

Škoda 130 RS

Škoda 130 RS

Citroën 2 CV

Citroën 2 CV

Rudge 500 Ulster

Rudge 500 Ulster

Celou akci má vlastně na starosti rodina Bečvářů a díky nim a jejich přátelům si v Knovízi dávají vždy před prázdninami dostaveníčko milovníci starých motocyklů a automobilů. Do jízdy pravidelnosti, která se jede na 3,2 kilometru dlouhé trati se předem nikdo nepřihlašuje, startovat může prakticky každý, kdo se dopoledne dostaví do Knovíze. Je to taková malá pouť jako například Tachlovice. K vidění byla letos více než stovka historických motocyklů a automobilů, převážně však poválečného období, i když stroje vyrobené do roku 1939 také nechyběly. Ale mohlo by jich být klidně více.
Mezi nejstarší patřila Praga Piccolo Sport z roku 1924, kterou za pět minut dvanáct zachránil pan Bohumil Pipek. Poslední majitel vůz totiž přeřízl, namontoval zadní nápravu z nákladního vozu, dvě převodovky za sebou a postavil si traktor. Majitel nechtěl o prodeji ani slyšet, jedině prý za traktor, a tak B.Pipek nejdříve musel vyrobit traktor a tím získal torzo vozu se řadovým čtyřválcem 707 cm³. Výkresy mu podle dobové dokumentace zpracoval kamarád na počítači a výsledek renovace mohou teď obdivovat návštěvníci veteránských akcí.
Krásný byl i vůz Laurin&Klement/Škoda 110 z roku 1927, dvě tatrovky, ze zahraničních pak Jaguar MK IV. Ale to už se dostáváme k novějším automobilům. Za cestovní modely jmenujme třeba Saab 96, Renault 8, Citroën 2CV, Chrysler, Ford Capri, Porsche 911, ale prim hrály sportovní plnokrevníci Austin Healey nebo Triumph Spitfire či několik závodních nebo soutěžních vozů jako Škoda 120 S, Š 130 RS, Š 1000 MB tehdejší skupiny B5. Vyvrcholením byl start monopostu Tatra 607 s vidlicovým osmiválcem z roku 1950. Šlo o první československý závodní automobil, který kromě mnoha úspěchů vytvořil také oficiální národní rychlostí rekord 207, 972 km/h. Ten byl překonán až po 33 letech, ovšem se zahraničním automobilem a na letišti.
Jde o jeden ze dvou dochovaných vozů, kterých mělo být údajně vyrobeno pouze sedm. Na českém území je také jediný Fiat Abarth 124 majitele Jana Šipky. Ten sice nemá za sebou závodní minulost, ale jde o ryzí soutěžní automobil, který v 70. letech vyhrával soutěže mistrovství světa.
A protože na trati Knovíz – Olšany závodily kdysi také motocykly, nemohly chybět ani letos. Za pozornost stojí stroje jako třeba Rudge 500 Ulster, AJS 350, BSA 500, NSU. Na startu se objevil také Jiří Hlavsa se „sajdkárou“ Rudge 500 Ulster, který se blýskl vloni na slavném závodě do vrchu Klausenpass. Jeho jízda byla lahůdkou pro všechny zúčastněné. Přijel také pan Václav Slovák se svým Böhmerlandem, rovněž v provedení side, největší odborník přes tyto unikátní stroje a pořadatel každoročního setkání v Krásné Lípě.
Je jen škoda, že ne všechny automobily a motocykly, které byly dopoledne vystaveny se jízd pravidelnosti nezúčastnily. Diváci by to jistě uvítali. Malou výhradu bychom měli jen k účasti vozu Škoda 120, jenž mezi veterány vůbec nezapadal a jeho řidič si spletl jízdu pravidelnosti s jízdou na čas a spíš se chtěl předvádět před diváky, stejně jako řidič Suzuki SX4, hlavního sponzora. Asi chtěl diváky přesvědčit co moderní vozy dovedou, ale jaksi si neuvědomoval, že při jízdě pravidelnosti stojí lidé a děti blízko silnice a přišli se dívat na krásné stroje. Rozhodně mu nechceme ubírat řidičské umění, ale opatrnosti není nikdy nazbyt.
Závod veteránů Knovíz – Olšany se pořádá jen díky obětavosti několika nadšenců za velice skromných podmínek, ale bylo vidět, že sem milovníci historie jezdí velice rádi. Devatenáct ročníků je nejlepším důkazem.

Jindřich Lasík, 2.7.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2020 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar