Veteránisté slavili první máj v Petrovicích
Na prvního máje se kdysi chodilo povinně do průvodu (mladá generace už dneska ani neví, co to bylo), ta doba je naštěstí pryč a dnes jezdíme za veterány. Stejně jako v minulých letech se konala prvního května řada akcí, my jsme se vypravili do Petrovic na Sedlčansku, kde se nám líbilo.
A ani letos jsme nebyli zklamáni, snad jediná škoda je, že startuje poměrně málo předválečných vozidel, ale třeba si sem jejich majitelé jednou cestu také najde. A proč právě Petrovice? Je to skvělá rodinná atmosféra, každý rok přijede zahrát nějaká kapela a k tomu jedno velké plus a tím je nádherní krajina, tentokrát ještě umocněná skvělým počasím. A letos se přidala ještě opravdu nádherní trasa, a kdo nepřijel, ten může jen litovat.
Když jsme se ptali paní Šrůtové, jedné z pořadatelů AMK Milevsko, kdo ji vymyslel, mě je odpověděla. „Udělali jsme si s manželem romantický výlet“. A Kolega Lubomír Šrámek doplnil: „S Jardou Šrůtem jsme společně projeli trasu letošních veteránů a musím konstatovat, že se všichni účastníci mají opravdu nač těšit.V duši závoďáka Jardy je zjevně plno romantiky. Jak jinak si vysvětlit ty nádherné pohledy na kouzelnou krajinu, kde se střídají menší či větší kopečky, údolí, říčky, les či políčka drobných zemědělců. Úžasně malebné jsou všechny vesničky a městečka, kterých je dohromady 25 a kde je možné se kochat například krásnými kostelíky. Kromě romantických zákoutí je na trase i dostatek hospůdek, opět tedy něco pro veterány jako stvořené.“
A nám nezbývá než souhlasit. Projeli jsme takřka celou, měřila osmdesát kilometrů a opravdu neměla chybu. Z Petrovic se vyrazilo na Hrazany a Hrazánky, dále malebnými vesničkami s kapličkami a křížky přes Klisinec, Nikovice, Hrejkovice do Kostelce nad Vltavou. Pokračovalo se do Kovářova, kde byla krátká pausa na kávu a také jeden z úkolů, které museli soutěžící splnit. Kousek po „stodvojce“ s odbočkou na Zahořany, Voltýřov do Klučenic, kde nás překvapilo hned několik hospod na tak malém místě. Následovala Koubalova Lhota, Milešov a Krásná hora
Idylická krajina středního Povltaví dnes už ničím neprozrazuje, že Krásná Hora vznikla jako hornické město. Právě odtud pocházelo zlato, z něhož dal král Jan Lucemburský razit zlaté mince. Největšího rozkvětu dosáhly krásnohorské doly kolem roku 1880, kdy v nich pracovalo 700 horníků a kromě zlata se těžil antimon, amalgam a kyz.
Veteránisté minuli památník letců, věnovaný třem tragicky zahynulým letcům. Dne 5. září 1929 při závěrečném vojenském cvičení 2. a 5. bývalé pěší divize se srazila blíže Předního Chlumu dvě letadla, pozorovací a stíhací. Osudná srážka si vyžádala životy tří letců od 1. pluku T. G. Masaryka ve Kbelích: nadporučíka Antonína Selnara a pilotů četařů Jaroslava Bola a Jaroslava Pekárka.
Na úplný závěr si pořadatelé nechali jednu lahůdku. U Miklova mlýna se odbočilo doprava po úzké silničce na Rybníček a prudkým stoupáním do Kuní, aby následoval sjezd do Petrovic, tady se mohli kochat naposledy nádhernými výhledy. Kopec zvládli všichni i Jan Týle na řemenovém motocyklu Clynu z roku 1920.
Startovní pole bylo hodně pestré, z automobilů před druhou světovou válkou zastupovaly např. Aero 662, Tatra 57 nebo Citroën… Převažovaly mladší ročníky, z nichž za zmínku třeba dva Fordy Mustang z poloviny šedesátých let, třímístná Simca Matra Bagheera z roku 1979, britská klasika jako Triumph Spitfire nebo MG či amariky Ford Thunderbird (1965) a Cadillac Eldorado (1979) atd.
Petrovice byly úvodním podnikem Autosport Jihočeského poháru historických vozidel, který tvoří celkem sedm soutěží a zakončí jej říjnové Čelkovice.
JL 2.5.2023
Když jsme se ptali paní Šrůtové, jedné z pořadatelů AMK Milevsko, kdo ji vymyslel, mě je odpověděla. „Udělali jsme si s manželem romantický výlet“. A Kolega Lubomír Šrámek doplnil: „S Jardou Šrůtem jsme společně projeli trasu letošních veteránů a musím konstatovat, že se všichni účastníci mají opravdu nač těšit.V duši závoďáka Jardy je zjevně plno romantiky. Jak jinak si vysvětlit ty nádherné pohledy na kouzelnou krajinu, kde se střídají menší či větší kopečky, údolí, říčky, les či políčka drobných zemědělců. Úžasně malebné jsou všechny vesničky a městečka, kterých je dohromady 25 a kde je možné se kochat například krásnými kostelíky. Kromě romantických zákoutí je na trase i dostatek hospůdek, opět tedy něco pro veterány jako stvořené.“
A nám nezbývá než souhlasit. Projeli jsme takřka celou, měřila osmdesát kilometrů a opravdu neměla chybu. Z Petrovic se vyrazilo na Hrazany a Hrazánky, dále malebnými vesničkami s kapličkami a křížky přes Klisinec, Nikovice, Hrejkovice do Kostelce nad Vltavou. Pokračovalo se do Kovářova, kde byla krátká pausa na kávu a také jeden z úkolů, které museli soutěžící splnit. Kousek po „stodvojce“ s odbočkou na Zahořany, Voltýřov do Klučenic, kde nás překvapilo hned několik hospod na tak malém místě. Následovala Koubalova Lhota, Milešov a Krásná hora
Idylická krajina středního Povltaví dnes už ničím neprozrazuje, že Krásná Hora vznikla jako hornické město. Právě odtud pocházelo zlato, z něhož dal král Jan Lucemburský razit zlaté mince. Největšího rozkvětu dosáhly krásnohorské doly kolem roku 1880, kdy v nich pracovalo 700 horníků a kromě zlata se těžil antimon, amalgam a kyz.
Veteránisté minuli památník letců, věnovaný třem tragicky zahynulým letcům. Dne 5. září 1929 při závěrečném vojenském cvičení 2. a 5. bývalé pěší divize se srazila blíže Předního Chlumu dvě letadla, pozorovací a stíhací. Osudná srážka si vyžádala životy tří letců od 1. pluku T. G. Masaryka ve Kbelích: nadporučíka Antonína Selnara a pilotů četařů Jaroslava Bola a Jaroslava Pekárka.
Na úplný závěr si pořadatelé nechali jednu lahůdku. U Miklova mlýna se odbočilo doprava po úzké silničce na Rybníček a prudkým stoupáním do Kuní, aby následoval sjezd do Petrovic, tady se mohli kochat naposledy nádhernými výhledy. Kopec zvládli všichni i Jan Týle na řemenovém motocyklu Clynu z roku 1920.
Startovní pole bylo hodně pestré, z automobilů před druhou světovou válkou zastupovaly např. Aero 662, Tatra 57 nebo Citroën… Převažovaly mladší ročníky, z nichž za zmínku třeba dva Fordy Mustang z poloviny šedesátých let, třímístná Simca Matra Bagheera z roku 1979, britská klasika jako Triumph Spitfire nebo MG či amariky Ford Thunderbird (1965) a Cadillac Eldorado (1979) atd.
Petrovice byly úvodním podnikem Autosport Jihočeského poháru historických vozidel, který tvoří celkem sedm soutěží a zakončí jej říjnové Čelkovice.
JL 2.5.2023
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout