Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Veteráni na „Malé lontštróse“

Rallye Křivonoska se během takřka čtyř desítek let staly mezi veteránisty pojmem, svátkem, Mekkou historie a hlavně přátelským setkáním všech nadšenců. Ostatně se o tom mohli přesvědčit všichni, kteří se v sobotu pohybovali mezi Hlubokou a Protivínem.

Praga Super Piccolo

Mercedes Benz

Bugatti 37A

Oldsmobile

Renault IM

Praga Piccolo

Tatra 57A

Nejde o žádnou soutěž, ani jízdu pravidelnosti, ale projížďku malebnou jihočeskou krajinou podle mapky. Zvláště pak úsek z Protivína do Žďáru po tzv „Landstrasse“ byl výletem do jihočeského ráje, bezpochyby šlo o nejkrásnější úsek celé akce. Kousek se jelo v podstatě po dálnici 18. století, tedy po cestě, která byla na svoji dobu široká a bytelná, Spojovala jihočeská města s rakouskými. Jedním z dochovaných svědků minulosti je most přes výpust Švarcenberského rybníka (dodnes se uchoval český název) v místech nazývaných „Na malé lontštróse“.
Každý rok se snaží pořadatelé nasměrovat přestávku do nějakého města, letos to byl Protivín, jenž však bohužel zůstal daleko za atmosférou, jaká panovala vloni v Holašovicích. Přimlouvali bychom se, aby se sem soutěž zase někdy vrátila.
Již od časných ranních hodin praskal kemp doslova ve švech, někteří účastníci museli dokonce být ubytováni až v Hluboké, prostě se sem na tři stovky vozidel nevešlo. Každý, kdo přišel získal i program, na rozdíl od mnoha jiných a věhlasnějších akcích, včetně seznamu přihlášených a stručného popisu tratě. Jen grafik by si příště mohl dát trochu více práce.
Několik stánků s občerstvením dokázalo uspokojit hladové a žíznivé krky, a to v cenách pro nás, pražáky, nevídaných – klobása za třicet, výborný párek za pětadvacet, krkovice za čtyřicet. A nezapomnělo se ani řidiče – vynikají točený nealko Budvar za dvacku. Na jiných podobných akcích zpravidla dostanete jen aĺkoholické pivo.
A ještě něčím je Křivonoska zvláštní. Sjíždějí se sem výhradně pravověrní příznivci veteránů, kteří sice často nemají žádné drahé unikáty, ale své plechové miláčky připravují a opečovávají s láskou největší. Setkávají se tady opravdoví nadšenci automobilové a motocyklové historie. Také většina účastníků se zamlouvá start rok dopředu, aby se na dostalo.
Tím však nechceme říct, že by nebyl k vidění zajímavý vozidla, i když máme pocit, že tentokrát přehlídka motocyklů trochu přeci jen zastínila automobily. Tolik nádherných zahraničních značek z 20.let se hned tak nevidí, stejně jako velký počet „řemenáčů“. Proto se k nim vrátíme ještě samostatným článkem.
Nechyběla ani paní MUDr. Jitka Masojídková s kompesorovou Bugatti 37 A, které je letos osmdesát let. Na svůj požehnaný věk je však bugatka stále mladá a plná elánu. Radost pohledět, protože paní Masojídková jí nikterak nešetří. Jde samozřejmě o vůz renovovaný jejím otcem panem Jiří Šilhou (bohužel už se na nás dívá shora), rovněž kdysi velkého příznivce Křivonosky. Domácí Anatol Daňha vyjel s Rolls Roycem Silver Ghost (1918), který měl premiéru na Jarní Štangl rallye. Nejstarší vozidlo, Oldsmobile Curved Dash, přivezl další pravidelný účastník Franz Hofer z Rakouska, tentokrát šlo model z roku 1903, ten předchozí měl datum výroby ještě o pár let starší. Jan Zápotocký z Jičína dokončil renovaci dalšího ze svých Renaultů – typ IM vyrobený před 90 lety.
Pořadatelé Českobudějovického Veteran Car Clubu nezanedbávají ani propagaci své věhlasné akce, protože všude kudy trať vedla, byly stovky diváků, kteří o a Křivonosce moc dobře věděli. Na jiných soutěžích tomu bohužel tak není, a často lidé vycházejí ze svých domů teprve až když kolem projede několik veteránů. Všem patří i naše poděkování a těšíme se na další ročník.

Jindřich Lasík, 12.5.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar