Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Veteráni Čelkovice - ohlédnutí za pěknou akcí

Takřka po padesáti letech jsem se vrátil na místo činu, respektive na rychlostní zkoušku Dolní Hořice – Dolní Hrachovice, kudy vedla v roce 1973 slavná Rallye Vltava. Tady jsem viděl Sandra Munariho, Waltera Röhrla, Vladimíra Hubáčka, Josefa Srnského, Jaroslava Jelínka a další hvězdy. Letos po části této zkoušky vedla trať akce – Veteráni Čelkovice.

Zatáčky jsou stejné, jen okolí vypadá jinak, ale vzpomínky zůstávají. Nikdy mě nenapadlo, že tady budu zase fotit, i když „jen“ veterány. O Čelkovicích jsme sice už psali, ale nedalo nám to, abychom se k nimi vrátili.


Ačkoliv se o slávu Čelkovic (dnes součást Tábora) zasloužili hlavně pánové Rudolf Smažík a Vlastimil Samec, tak dnes „velí“ akci ing. Marcel Gause, a jako ředitel SPŠ strojní má pochopitelně pomocníky ze školských řad. Vydatným pomocníkem je jeho paní a pak mistr „dílen“.
Protože jde vlastně o dvě akce – Večerní jízdu Táborem a Veteráni Čelkovice, tak se Marcel Gause od pondělního odpoledne do úterního večera nezastavil. Stále byl v poklusu, na vše dohlížel, vše organizoval, aby vše klapalo. Chvíli byl tam, pak zase tam.



Svoje kouzlo měla večerní jízda historickými uličkami města, které vloni oslavilo 600 let od svého založení. Trasa byla proložena několika kontrolami se záludnými otázkami.
Letošní trať byla poledním obědem rozdělena na dvě části. Dopolední, již od 9 hodin vedla jihozápadně od Tábora nejdříve jako každý rok přes Čelkovice a dále do Lomu, kde se oddělily předválečné stroje ke kratší jízdě přes Želeč do města husitů. Odstatní zamířili na Malšice a Sudoměřice u Bechyně a dále po hrázi Starého a Nového rybníka do Želče, a následně přes Třebiště a okraj Soběslavi do cíle v Táboře.


Úderem dvanácté hodiny posádky pokračovaly přes Chýnov k nejkrásnějšímu úseku do Dolních Hrachovic, kde se opět rozdělily. Majitelé vozidel do roku 1945 tak byly ochuzení o průjezd Mladou Vožicí.


Město vzniklo jako podhradí na svahu návrší a již na počátku vlády Karla IV. připomíná se jako městečko se dvěma kostely. Původ se datuje až ke knížeti Spytihněvovi, který měl Vožický hrad vystavět pro uschování stříbra z nedalekých dolů. Barokní kostel sv. Martina stojí na zpevněné terase nad hlavním, Žižkovým náměstím. Na témž náměstí byl v letech 1570–1603 postaven mladovožický zámek. Za Küenburgů, již jej vlastnili 250 let, získal svou dnešní barokní podobu. V roce 1946 byl zámek zkonfiskován a do jeho budovy byl umístěn závod Koh-i-Noor. V současné době je zámek veřejnosti nepřístupný a jeho stav je i vlivem nepodařených restitucí žalostný.



Ale to nebyla jediná pamětihodnost na trase. Jinou byl například zdevastovaný zámek v Nemyšly. Mikuláš Franchimont z Frankenfeldu roku1662 přestavěl tvrz na barokní zámek. V roce1822 byl Janem Václavem Kazimírem Deymem upraven empírově. Po válce sídlil na zámku dětský domov, dnes prázdný.





JL 4.10.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar