Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Veteráni, Merkur a Světem automobilem v Roztokách

Ve čtvrtek 8. května se od 10 hodin uskuteční 29. ročník Soutěže elegance historických vozidel, zvaný též Veteráni. Návštěvníci si mohou zároveň prohlédnout výstavu o historii a současnosti stavebnice Merkur a naposledy také výstavu Světem automobilu.

Historie populární a prestižní jednodenní Soutěže elegance sahá do 28. dubna 1979, kdy u příležitosti výstavy Kamila Lhotáka, se v parku pro dokreslení atmosféry obrazů pana Lhotáka, vystavilo dvacet historických krasavců. A od té doby se každý rok sjíždí do Roztok majitelé těchto vzácných strojů a jejich obdivovatelé. Jako každý rok bude během dne vyhlášena malá módní přehlídka dobového oblečení, každý návštěvník má možnost prostřednictvím ankety zvolit svého favorita mezi všemi vozidly. V odpoledních hodinách bude odstartována soutěž jízdy do roztockých serpentin.


Merkur – fenomén děrovaných plíšků
U zrodu stavebnice Merkur, kterou sestavuje již několik genarcí stál Jaroslav Vancl se svou firmou Inventor, založenou v roce 1920 v Polici nad Metují, v níž vyráběl stavebnici pod stejným jménem. V roce 1925 přešel na nový systém spojování jednotlivých dílů, pomocí šroubků a matiček. Ten se zachoval, stejně jako nový název stavebnice – Merkur, v nezměněné podobě až dodnes.
Merkur baví, poučuje, rozvíjí fantazii, uvádí do základů techniky a mechaniky. Akademiku Ottovi Wichterlemu v roce 1963 pomohl k sestavení prvního poloprovozního modelu na odstředivé lití kontaktních čoček. V dnešní době stavebnice žije díky Jaromíru Křížovi a jeho synům, kteří založili firmu Merkur Toys, s. r. o., kde pokračuje výroba této české hračky proslavené v zahraničí.
Jiří Mládek – největší sběratel kovových stavebnic – si splnil přání, a to koupit si ty největší Merkury a postavit něco velikého. Doposud největším jeho modelem je Ocelové město. Na výstavě v Roztokách představuje svoji sbírku doplněnou několika modely z Muzea Merkuru.


Světem automobilem – z Pekingu do Paříže za 30 dnů
V areálu roztockého zámku máte poslední příležitost vidět malou výstavu o velkém závodu Peking – Paříž, který se konal v roce 2007 ke stému výročí původní jízdy automobilových průkopníků v roce 1907, kdy se na dlouhou trať vydalo pět automobilů. Vítězem se stal kníže Scipione Borghese na voze Itala, který určenou trať převážně bez silnic absolvoval za 60 dnů. O nové uspořádání této velkolepé jízdy bylo uskutečněno mnoho pokusů a bylo k tomu vynaloženo nezměrné úsilí. Podařilo se to až po 100 letech, v roce 2007. Z Pekingu odstartovalo 134 historických automobilů – nejstarším byla opět Itala z roku 1907 a vítězem kategorie nejstarších automobilů se stal Rolls Royce.
O původní jízdě z roku 1907 byla vydána knížka napsaná jejím přímým účastníkem, novinářem Luigi Barzinim, kterou v Čechách tentýž rok vydal J. R. Vilímek pod názvem Světem automobilem – z Pekingu do Paříže za 60 dnů. O dobrodružstvích, která zažili jezdci při novodobé jízdě „cestou – necestou“ z Pekingu do Paříže v roce 2007 vyjde v nejbližší době knížka s obdobným názvem Světem automobilem – z Pekingu do Paříže za 30 dnů. Výstava přibližuje historii i současnost této jízdy včetně itinerářů, řady dalších tisků a fotografií..

Na celý den a všechny výstavy v muzeu je vstupné 60 Kč, snížené 30 Kč.

JL, 6.5.2008


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar