Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Veteránem za krtečkem v Jizerských horách

Jestli jsme už dříve psali, že Český ráj je pro veteránisty zemí zaslíbenou, tak to samé platí o malebném Pojizeří a Jizerských horách, kde se uskutečnila akce Veteránem za krtečkem do Jizerských hor. Vymysleli ji manželé Libor a Iva Bryknarovi ze Železného Brodu a letos se jel čtvrtý ročník.

Sraz byl tradičně před továrnou na dřevěné hračky Detoa v Jiřetíně pod Bukovou, odkud se posádky vydaly ukrajovat kilometry krásnou krajinou směrem na Desnou, Tanvald, Velké Hamry, Jistebsko do Pěnčína. Tady po krátce pause následovala část přes Kopaninu, odtud pak sjezdem plných zatáček přes Frýdštejn do Malé skály, a po pár kilometrech zase do kopce na Splzov a přes Horní Černou St

udnici do Smržovky a pod kamenným viaduktem do cíle v Albrechticích v Jizerských horách. Nebyl stanoven žádný jízdní průměr, jen bylo třeba zvládnout celou trať maximálně do pěti hodin, a tak se posádky mohly kochat přírodou nebo se zastavit třeba v chatě na Černé Studnici, jako to udělaly posádky dvou BMW. Nerozhodoval žádný čas, ale dovednostní úkoly.

Z původních šesti desítek soutěžící se letošní startovní listina vyšplhala na dvojnásobek, když většinu tvořily automobily. A protože Bryknarovi a jejich kamarád Jan Hudský jsou škodováci, tak jsme napočítali padesátku automobilů s okřídleným šípem. Nejstarším byla Škoda Tudor, následovaly Spartak, Octavie, Felicie, tisícovky, stovky, stodvacítky až po Rapid. Raritou byl například Rapid cabrio z roku 1986.

Ještě větší raritou byl však Liaz, s nímž Jiří Moskal absolvoval Rallye Dakar v roce 1985. Tentokrát seděl na místě spolujezdce vedle majitele a renovátora vozu Tomáše Poura.

Jediné co jsme však postrádali, bylo více předválečných automobilů. Možná měli jejich majitelé strach z náročné tratě nebo se jim prostě nechtělo. „Stařečkové“ jsou vždy obohacením každé veteránské akce. O tom, že trať bylo možné v pohodě projet dokázala například Praga Piccolo z roku 1928 nebo o dva roky mladší Tatra 52, jejíž posádka Ingo a Miluška Schmidovi obsadila druhou příčku (Vyhrál Luboš Havrda se Škodou Octavia). Třetím předválečným automobilem bylo Aero 30 z roku 1937.

Čas od času se na veteránské akci objeví Volhy carevny, na „krtečkovi“ jsme viděli hned tři a všechny v krásném stavu. Jednu civilní dokonce s přívěsným vozíkem, jednu v barvách veřejné bezpečnosti a asi nejvzácnější bylo provedení kombi.

Byť předpověď počasí nevěstila nic dobrého, tak po celý den svítilo slunce, a všichni si akci užívali a my jsme rádi, že jsme sem zavítali a za rok zase rádi přijedeme. Můžeme ji doporučit i vám.


JL 23.7.2017

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar