Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Veteran Křivonoska neměla chybu

Když si takřka před 40 lety uspořádala parta nadšenců českobudějovického Veteran Car Clubu v kempu Křivonoska u Hluboké nad Vltavou malou klubovou soutěž, zdaleka netušila co způsobí. Za tu dobu se totiž rozrostla do nebývalých rozměrů.

Premier + Bugatti 13

Premier + Bugatti 13

Chevrolet roadster

Chevrolet roadster

Hudson Coupe

Hudson Coupe

Tatra 17

Tatra 17

Holašovice

Holašovice

Chevrolet AC

Chevrolet AC

Brush B

Brush B

Ford A

Ford A

Tolik historických automobilů a motocyklů, navíc vyrobených výhradně do druhé světové války, se nesejde na žádné jiné soutěži u nás. Kdo přijel v sobotu ráno do kempu, nestačil se divit. Byli jsme zde potřetí a takový zájem diváků jsme ještě nezažili. Není divu, na dvě stovky automobilů a motocyklů se opravdu hned tak nevidí. Všude kam se člověk podíval, stál zaparkovaný nějaký veterán a kolem něj „hrozen“ lidí všech generací.
Pokud to takhle půjde dál, tak si ani neumíme představit, kam se všechna vozidla vejdou, neboť kapacita kempu je přeci jen omezená. S tím tak trochu souvisí podle nás i ještě větší účast rakouských či německých veteránistů, kteří by při větší propagaci bezpochyby rádi přijeli. Po letošním velice vydařeném ročníku to není vůbec vyloučené.
Pořadatelům se totiž podařil husarský kousek ve výběru tratě. Ta prostě neměla chybu, nejdřív kolem Loveckého zámečku Obora, potom po nejrůznějších silničkách do Holašovic. Odtud po cestách s výhledy na Blanský les a na Kleť přes Brloh a Křemži zase zpátky na Hlubokou. Trať se musela líbit každému, a jestli ne, tak určitě přestávka v Holašovicích určitě. Japonci, kteří právě studovali krásu jihočeské architektury byli unešeni a nevěděli, co fotit dřív. Staré stroje na návsi dokonale ladily s nádhernými domečky.
Jen škoda, že ne každý majitel hospody se dokázal na akci náležitě připravit. Zatímco v „horní“ hospodě došel záhy guláš a hasiči byli v klidu, tak ve „spodní“ čepovali i před šenkem nádherně vychlazené pivo, a to i nealkoholické i přes šenkem. K tomu utopenci nebo nakládaný hermelín – no, nedejte si. Při odjezdu sice trochu sprchlo, ale pak zase hned vysvitlo sluníčko, které doprovázelo účastníky až do večera.
Ale to není ještě všechno, za což VCC České Budějovice zaslouží pochvalu. Na rozdíl od jiných, často i mnohem větších akcích, dokáží vždy vytisknout program a hlavně lidí z obcí, kudy vede trať, dobře vědí, že se pojede Křivonoska. Už půl hodiny před prvním vozidlem postávali u cesty a čekali až uvidí technické muzeum v pohybu.
A bylo se nač dívat. Ke Křivonosce neodmyslitelně patří mj. Anatol Daňha se stoletým vozem Premier Runabout a František Ernest s malou Bugatti 13 z roku 1911. S číslem dvě se vydal na trať zelený vůz s tajemným názvem P.A.T.-P.A.F. (Pražská automobilová továrna – Prager Automobil Fabrik). Prakticky jen zasvěcení věděli, že jde o jeden z prvních sériově a licenčně vyráběných automobilů Praga. Teprve od roku 1909 nesl označení Praga Charron.
Zajímavý automobil Brush B (1909) představil Michal Geisler. Automobily této značky se vyráběly pouze v letech 1907-1911 a vyznačovaly se vysokou kvalitou. Dobře se prodávaly hlavně v teplejších oblastech Spojených států, neboť vznikaly většinou jako dvoumístné a otevřené. V roce 1908 s ním vyjel Fred Trinkle při své cestě z východního na západní pobřeží USA i na pověstný kopec Pikes Peak. Pod kapotou se ukrýval jednoválec 1,3 litru.
Pozornost budí vždy vozy v původním nerestaurovaném stavu. K takovým patřila třeba Tatra 11, která absolvovala celou soutěž ve stavu v jakém byla v roce 1924 vyrobena, nebo americký Studebaker Dictator, poháněný od roku 1929 osmiválcem. Tato značka, ač svého času patřila i mezi pět největších zmizela ze světa v roce 1966. V té době byla nejstarší automobilkou na světě. Založili ji bratři Studebakerové původně na výrobu kočárů, ale ještě než sestrojili první automobil se spalovacím motorem, tak od roku 1902 stavěli elektromobily.
Do kategorie Vintage do roku 1930 patřil ještě třeba nově zrenovovaný Renault NN (1924), zřejmě jediný vůz na našem území, dále Chevrolet AC (1928), Fiat 503 (1927), Ford A (1929) nebo Renault MT (1924) čí nádherný Hudson Coupe (1930), oba z rodiny Hofstadlerů.
Křivonoska, nejsou pochopitelně jen automobily, ale také stovka krásných jednostopých motocyklů, ale o nich až příště.

Jindřich Lasík, 14.5.2007


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2020 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar