Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Veritas na Retro Classics ve Stuttgartu

Historie vzniku značky Veritasu se dnes čte jako mnoho dalších z tehdejší doby. Je to příběh, který režírovaly náhody, šikovnost, odvaha a úspěch.

[*(3]

Ernst Loof, který před válkou působil jako závodní šéf u BMW, se spojil s bývalým obchodním vedoucím BMW v Allachu s Lorenzem Dietrichem a se závodním jezdcem a spolupracovníkem firmy BMW Georgem „Schorschsem“ Meierem a také s bývalým závodním jezdcem cyklistické šestidenní Wernerem Miethem. Jimi založené pracovní společenství „Veritas“ pro stavbu sportovních a závodních vozů zahájilo provoz v březnu 1947. Název firmy vznikl pravděpodobně spontánně při vyjednávání s tehdy francouzským osazenstvem.

První prototypy otevřeného dvousedadlového sportovního vozu vznikly za použití podvozku a motoru z použitého BMW 328. Vozy měly na tehdejší dobu nezvyklou aerodynamickou karoserii z hliníku ve tvaru pontonu. S tímto a s dalším postaveným vozem došlo k prvním menším nasazením v soutěžích. K tomu již také přicházely první zakázky.

Své první velké a veřejně ohlášené vystoupení měla tato nová značka při závodech na Hockenheimringu v roce 1948, které ve třídě sportovních vozů do 2 litrů a u Meiera v kategorii "neformulové závodní vozy“ skončilo vítězstvími. V průběhu sezóny následovaly další úspěchy.

Veritas se rychle vyvíjel ve značku, která dominovala na všech závodních akcích ranní poválečné doby. Závodní vozy Veritas byly během padesátých let zastoupeny na všech závodních drahách Evropy a mimo ní. Aby bylo možné oslovit i platebně silné zákazníky, kteří neměli zájem o nasazení v závodech, bylo od modelu RS odvozeno ve výkonu trochu přiškrcené, ale pro každodenní provoz vhodné Coupé. Model, nabízený pod názvem Comet byl ve své době nejdražší sériový automobil. Vyrobeno však bylo přibližně jen osm kusů.

Protože všechny modely byly ve své době extrémně drahé, společnost se od začátku roku 1950 dostávala do stále větších problémů.Kvůli problémovým místům jak ve financích, tak i ve zdrojích docházelo ke značnému zpoždění termínů v expedování objednaných a z větší části již také zaplacených vozů. Kvůli vývoji, který již nemohl být prováděn s potřebnou pečlivostí, došlo k odpadnutí všem sedmi vozů při Velké ceně Německa 1950.

Zničující porážka měla za následek značné poškození image. Časem bylo také jasné, že německé konstrukce byly nedorostlé k modelům zahraničních závodních vozů jako třeba Ferrari a Gordini. Pro nejvýznamnějšího německého výrobce závodních automobilů musel na podzim roku 1950 vyhlásit konkurs, v jehož důsledku došlo také k rozdělení podílníků.

Na veletrhu RETRO CLASSICS® byly k vidění tři klenoty značky Veritas: Veritas C-90 Coupé (od Ravensburské karosářské firmy Spohn z roku výroby 1949), Veritas Meteor Formel 2 (závodní vůz vydavatele Paula Pietscheho z roku 1950) a vůz Veritas Meteor II (závodní monopost z roku 1950). U těchto tří vzácných automobilů lze zažít vzestup, lesk a porážku této značky.


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar