Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Velox 8/10 HP - jeden ze dvou dochovaných

Sbírky Národního technického muzea obohacují neustále nové a nové předměty. Například vloni to byl mj. automobil Velox 8/10 HP z let 1908/09 . Kolik vozů se přesně vyrobila v letech 1908 a 1909 Pražská továrna automobilů Velox vozů se neví, dnes je známá existence dvou.

Vzácně dochovaný vůz s uzavřenou karosérií coupé-landaulet, který je ve sbírkách NTM od roku 1949, nyní doplnil druhý dochovaný vůz. Tento vůz se v roce 1956 zúčastnil natáčení filmu Dědeček automobil a krátce poté byl vyvezen do Rakouska. Národnímu technickému muzeu ho věnoval Markus Zehnder, který požádal své tři syny, aby po jeho smrti automobil muzeu předali. Vůz jsme si mohli prohlédnout při otevření nové depozitární haly v Čelákovicích.


„S velkými plány a širokou reklamou vstoupila koncem roku 1906 do domácího automobilového života Pražská továrna automobilů Velox, s. r. o. Pronajala si dvanáct oblouků Negrelliho viaduktu v Karlíně a oznámila svůj záměr zřídit zde rozsáhlé dílny na výrobu automobilů. Několik automobilů vystavila na VI. Pražském automobilním salonu v dubnu 1909. Šlo o vozy s jednoválcovým motorem odpovídající svým konstrukčním řešením popisu automobilu, na jejichž výrobu získala úřední osvědčení v červenci 1908. Pravděpodobně pro nedostatek investičního kapitálu se Pražské továrně automobilů Velox rozsáhlejší automobilovou výrobu ale vůbec nepodařilo zahájit.



Kolik bylo automobilů Velox vyrobeno, dnes neznáme. Je však docela pravděpodobné, že všech dohromady nebylo ani deset. Dnes je známa existence pouze dvou. Vzácně dochovaný vůz s uzavřenou karosérií coupé-landaulet daroval neznámý dárce v roce 1949 do sbírek Národního technického muzea. Druhý dochovaný vůz má otevřenou čtyřsedadlovou karoserii, vše však nasvědčuje tomu, že původně šlo o vůz dvousedadlový, který byl někdy v prvních dvou desetiletích své existence dodatečně přestavěn na čtyřsedadlový. Během desetiletích měnil majitele, až skončil u pana Marcuse Zehndera ve švýcarském Wil,“ vysvětlil Petr Kožíšek, bývalý kurátor automobilové sbírky NTM.





NTM 20.4.2023

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar