Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Ve Studenci milují historická vozidla

Na přelomu tisíciletí se v okolí Studence se dvěma tisíci obyvateli, ležícího jen pár kilometrů od Krkonoš, se konala soutěž historických vozidel Krakonošův okruh. Zázemí bylo ve Žďáru u Staré Paky a soutěž nepřímo navazovala na silniční závody automobilů i motocyklů ve třicátých letech.

Vzhledem k tomu, že v okolí začalo stále více přibývat nadšenců kolem historických vozidel a široko daleko se žádný sraz nekonal, rozhodl se Jindra Synek na jaře roku 2007 za podpory obce Studenec založit soutěž Studenecké míle. V tu chvíli netušil, co tím způsobí. Když po dvou letech otevřeli letos přihlašování, tak jej museli za pár dní hned uzavřít. Kapacita dvou stovek historických vozidel byla naplněna.

K prvnímu ročníku dorazilo na osm desítek historických vozidel, ale během následujících let se počet účastníků rozrostl v roce 2019 na 250 vozidel. Program akce se postupně měnil a upravoval, ale vždy byl a bude zaměřen na pohodovou vyjížďku Podkrkonoším spojenou s návštěvou některého z horských středisek. Ať to byla Rokytnice nad Jizerou, Rezek, Vysoké nad Jizerou nebo Janské Lázně. První ročníky vedly dokonce na Špindlerovku, ale v posledních letech nemohou pořadatelé prorazit přes úředníky.


Roli hlavního pořadatelé převzal Tomáš Chrtek (dnešní starosta), ale protože už nejde o akci jednoho člověka, tak přiložili ruku k dílu další. Vedle Jindry Synka, také Honza Albrecht, Miloš a Martin Bartoňové, Lukáš Vancl, David Magoč nebo Pepa Boura. Zapomenout nesmíme ani na SDH Studenec, kteří si vzali na starost občerstvení a zásobovali nás vynikajícími sýkorami. Tak někdy přemýšlím, proč jsem si Studenecké míle tak oblíbil. Jestli kvůli historickým vozidlům nebo sejkorám. Ale určitě kvůli skvělým lidem a pohodové atmosféře.


Studenecké míle si oblíbili i místní veteránisté, na startu se jich objevuje kolem třiceti včetně Jindry Synka, letos s BMW 501 a Miloše Bartoně s Walterem Junior. A prý je jich ještě víc. Zaplnili by celou startovní listinu.


Dva roky se nemohly Studenecké míle uskutečnit, a bylo vidět, že „hlad“ po veteránských akcích je letos velký. To dokládala i bohatá účast automobilů i motocyklů. A že chvílemi pršelo? Komu by to vadilo? Nevěříte“ tak přijďte poslední květnovou sobotu pobejt a budete se do Studence rádi vracet jako my.


Je hodně málo podobných akcí, jako jsou Studenecké míle. Jednou z nich je například Veteránské Rojení v sobotu 11. června v Lobči.


Krakonošův okruh

Závody automobilů a motocyklů na Krakonošově okruhu se konaly v letech 1933-1938. Krakonošův okruh patřil v předválečném Československu mezi nejvýznamnější motoristické podniky hned po závodech na Masarykově okruhu a po závodě 1000 mil československých. Za pořadatelství Podkrkonošského Auto-Moto-Klubu ve Staré Pace se uskutečnilo celkem 6 ročníků.


První závod v roce 1933 a následující dva ročníky (1934-1935) se jely na okruhu dlouhém 34 kilometrů. Trať vedla ze Staré Paky (start a cíl) přes Novou Paku, Vidochov, Horku u Staré Paky, Studenec, Martinice, Jilemnici, Roztoky zpět do Staré Paky. Závod se jel na 6 kol (1933) ještě jako pravidelnost, v roce 1934 na 10 okruhů tzn. měřil úctyhodných 340 km a v roce 1935 na 7 kol/238 km. Zbývající ročníky v letech 1936-1938 se jely na zkrácené trati dlouhé 22 km. V obci Studenec odbočovala trať na Žďár a Karlov a zde navazovala na původní trať zpět do Staré Paky. Také celková délka závodu se zkrátila, motocykly jely na 5 kol, tj. 110 km, automobily pak 7 kol, tj. 154 km.
Do listiny vítězů se dvakrát zapsal Antonín Vitvar s Jawou 750 a dvakrát Jan Kubíček s Bugatti-Ford. Ten také vyhrál v roce 1938 závod průměrnou rychlostí 98,9 km/h.


JL s využitím programu SM 31.5.2022

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar