Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

VYBRANÉ AKVIZICE NTM - hasičská Škoda a vládní vagon

Jedním z nejzajímavějších historických užitkových automobilů, který se na našem území dochoval, je Škoda 506 z roku 1931 v hasičském provedení vybavený výsuvným žebříkem Magirus. Jde o jediný známý dochovaný exemplář tohoto typu automobilu.

Vozy Škoda 506 byly v letech 1929 až 1940 vyrobeny pouze v 336 kusech. Tento konkrétní vůz s výsuvným žebříkem sloužil u hasičského sboru v Košicích. Podobně velký a jednoúčelový automobil byl u nás v předválečných letech ojedinělý a mohla si jej dovolit pouze nejbohatší města. Zařazením automobilu Škoda 506 do automobilové sbírky Národního technického muzea byl významně doplněn soubor automobilů značek Laurin & Klement/Škoda o těžký užitkový vůz, který ve sbírce chyběl.

Zároveň získání tohoto automobilu vybaveného výsuvným žebříkem ještě zkvalitnilo sbírku hasičských automobilů NTM, která již nyní obsahuje řadu unikátních vozidel. Škoda 506 je významným automobilem i z hlediska vývoje užitkových automobilů na našem území. Šlo jednak o jeden z prvních nákladních automobilů vybavených vzduchovými brzdami, zároveň však jde o jeden z prvních typů úspěšné modelové řady automobilů Škoda, která se kontinuálně vyvíjela až do podoby automobilů značky Liaz.


Salonní vůz Aza z roku 1968

Unikátní železniční salonní vůz byl vyroben pro potřeby československé politické reprezentace východoněmeckou vagonkou VEB Waggonbau Bautzen v roce 1968 jako náhrada za dosluhující vozy z období Rakouska-Uherska a první republiky. Tvarem skříně a použitými podvozky se neliší od běžných osobních vozů své doby, interiér je však přizpůsoben potřebám státních návštěv prezidenta republiky, vládních a stranických činitelů. Ve voze se nachází 5 ložnic, kuchyň, centrální salon se stolem a deseti sedačkami, WC a sprcha. Vůz je nadstandardně technologicky vybaven. K dispozici byl jak prezidentům Svobodovi a Husákovi, tak polistopadovým prezidentům, kteří jej však využívali jen zřídka. Zajímavostí je, že téměř identické vozy měly ve svých vozových parcích i další představitelé východního bloku (např. Todor Živkov nebo Erich Honecker). Součástí sbírek Národního technického muzea je od roku 2018.

V roce 1968, nedlouho po dodání, absolvoval dvě významné státní cesty:
Ve dnech 29. 7. - 1. 8. 1968 se účastnil historických jednání v Čierne nad Tisou mezi československou delegací vedenou Alexandrem Dubčekem a sovětskou delegací pod vedením Leonida Brežněva.

30. října 1968 vezl z Bratislavy zpět do Prahy prezidenta Ludvíka Svobodu po oslavách 50. výročí založení Československé republiky a po vyhlášení československé federace.




BTM 10.2.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar