Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

VW Typ 3 (1500/1600) - Brouk pro pokročilé

Ačkoliv v padesátých letech dosahovaly prodeje oblíbeného lidového vozu VW Brouk stále vyšších počtů, ale přesto se ve Wolfsburgu zabývali myšlenkou, jak zákazníky udržet zákazníky, nebo ještě lépe získat ty, kteří Brouky nechtějí. A tak se zrodil Typ 3 (1500/1600).

Německo prožívalo hospodářský zázrak, očividně disponovalo vyššími příjmy a horizont životní úrovně se rozšiřoval. Německo stalo zemí číslo jedna v oblasti cestování. Lidí jezdili k jezeru Garda, na dovolenou na italské pláže nebo trávili čas v německých horách. Auto se stávalo stále víc důležitější, než jen pouhým dopravním prostředkem pro cesty do zaměstnání. Mělo také udělat dojem na souseda, mělo být pohodlné a nabídnout více místa pro volný čas.

V polovině 50. let padlo ve Wolfsburgu jasné rozhodnutí. Za prvé – Brouk se bude vyrábět i nadále, za druhé – je třeba přijít s větším vozem a za třetí – motor zůstane vzadu na principu boxer a bude vzduchem chlazený.

Pomalu se tak začala rýsovat limuzína střední třídy s klasickou siluetou stupňovité zádě, s rozvorem Brouka, to znamená 2400 mm. Kvůli větší hmotnosti a větší karosérii byl převrtán motor Brouka tak, aby se zvýšil objem na 1500 cm³ a výkon 45 k. Ventilátor ale už nebyl u motoru, ale upevněn přírubou ke klikovému hřídeli. Plochý motor díky menší konstrukční výšce mohl tak zároveň nabídnout dva zavazadlové prostory – jeden vpředu, jeden vzadu. Zážehový čtyřválec 1,5 litru platil ve střední třídě za uznávaný standard a jeho objem se objevil také v názvu – VW 1500.

Vůz byl poprvé představen na autosalonu ve Frankfurtu přesně před šedesáti lety. Stejně jak se z dnešního pohledu zdají tvary limuzíny 1500 konzervativní, tak odvážně působí každá karosářská varianta, vyvíjená paralelně. Poprvé na Variant pokřtěné kombi nabízel rovněž dvojitý zavazadlový prostor, vzadu se sklopnou lavicí, které svým solidním vzhledem bylo víc než kombi pro řemeslníky.

Pokrok se vyznačoval též větším výkonem. S modelem 1500 S se objevila už v roce 1963 silnější a lépe vybavená verze, která s dvojitým karburátorem poskytovala výkon 54 k. Jeho nástupce – model 1600 se objevil v roce 1965 s objemem zvětšeným na 1,6 litru, přičemž výkon zůstal na 54 k. Ve výrobním programu přetrvala až do roku 1973, stejně jako model 1600 A nabízený se základním motorem o objemu 1493 cm³ a výkonu 45 k. Liimuzínu se stupňovitou zádí vystřídal v roce 1965 Typ 1600 TL s dvoudveřovou karosérií se splývající zádí.

Za zmínku stojí i skutečnost, že karosárna Karmann v Osnabrücku vyvíjela po vzoru otevřeného Brouka také Typ 1500 jako čtyřmístný kabriolet. Přestože prospekty byly už vytištěné, tak bylo ve Wolfsburgu rozhodnuto, že do výroby vůbec nepůjde. Typ 3 dostal ve své dvanáctileté kariéře dva podstatné modifikace karosérie. V roce 1963 dostal větší zadní svítilny a vodorovné směrovky vpředu plus chromovanou lištu na přední hraně zavazadlového prostoru.
Kvůli snížení spotřeby a emisí dostaly modely označené 1600 LE a TLE za přípatek v červnu 1968 elektronicky řízené vstřikování paliva, zatímco výkon zůstal zachován. při stejném výkonu.

Od srpna 1968 byly všechny vozy 1600 vybaveny zadní nápravou s dvojitým kloubovým hřídelem, původně vyvinutý jen pro verzi s automatem. Tím se podstatně zlepšila stabilita v zatáčkách. V červnu 1973 skončila výroba Typu 3, čímž se uvolnila cesta pro Passat. S takřka 2,6 mil vyrobenými exempláři se stal Typ 3 druhým bestsellerem po Brouku..


J.Lasík, 18.2.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar