Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

VW T1 Bulli (1950) - nejstarší registrovaný VW Bus

Před 70 lety sjel z linky wolfsburského závodu vůz T1 s výrobním číslem 20-1880. Skříňový Transporter v barvě „holubí modrá“ putoval za zákazníkem do Hildesheimu, kde zajišťoval přepravu zboží.

Na konci těžké služby zmizel tento VW Bus na téměř dvacet let v soukromých sbírkách. Začátkem 90. let jej však jeden fanoušek vozů Bulli uvedl znovu do provozu a od konce roku 2014 je pak toto vozidlo po kompletní renovaci součástí historické sbírky výrobce.

Volkswagen spustil sériovou výrobu modelu „VW Transporter“, Typ 2 (Typem 1 byl VW Brouk), 8. března 1950. Typ 2, označovaný také jako Bulli, je považován za všestranného génia epochy hospodářského zázraku. Brzy se stal miláčkem živnostníků a podnikatelů. Platí to i pro modrý skříňový vůz s číslem podvozku 20-1880. Jednalo se totiž o první Transporter v tomto dolnosaském městě. Úzkými hildesheimskými uličkami projížděl dlouhých 23 let. Poté jej firma prodala sběrateli, a poslala jej tak do (předčasného) důchodu.


Doba odpočinku

V letech 1973 až 1992 byl Bulli součástí sbírek různých fanoušků vozů VW. V tomto období se jej poslední majitel pokusil prodat na inzerát. Napoprvé se mu to nepovedlo. Dnes je to téměř nepředstavitelné, ale tehdy nebyla poptávka po použitém „užitkovém voze“ nijak závratná. Až po několika inzerátech si Transporteru všiml Dán Tonny L. Koupil jej bez prohlídky poté, co se telefonicky dozvěděl, že vůz má mezi sběrateli dosud nejnižší známé výrobní číslo podvozku.


Z Transporteru se stala Sofie

V roce 1992 zamířil Bulli s hrdými 42 lety na nápravách a méně než 100 000 km na tachometru do Dánska. Stání nedělá automobilům dobře a modrý Transporter byl mimo provoz 19 let. Před jeho zprovozněním bylo proto nutné vyměnit důležité díly. Po vzoru prvního T1 dodaného do Dánska pokřtil svůj poklad „Sofie“.

Začátkem roku 2000 zahájil nákladnou renovaci. První zkušební jízdu podnikl na jaře 2003 na sraz fanoušků VW v Bad Cambergu. A rozhodně to nebyla poslední jízda, na kterou se Dán se Sofií vydal. Společně ujeli více než 20 000 km napříč Evropou.

Tonnyho přepadl najednou pocit, že je příliš starý na to, aby byl neustále na cestách – na rozdíl od Sofie, která se těší skvělému zdraví díky jeho láskyplné péči. Chce trávit více času doma a Sofii předat do dobrých rukou
Na jaře 2014 však došlo v Hannoveru k osudovému setkání. Stalo se to během návštěvy dánského korunního prince v závodě značky Volkswagen Užitkové vozy. Prince doprovázel zástupce dánského dovozce, který se mimochodem zmínil, že je v Dánsku jeden Bulli z roku 1950, hledající nový domov. Brzy poté se na Tonnyho obrátilo oddělení historických vozidel značky Volkswagen Užitkové vozy.

Tonnyho myšlenka, že by se Sofie mohla stát důležitou součástí sbírky značky Volkswagen Užitkové vozy, doslova nadchla. Mnohatýdenní komunikace vyvrcholila pamětihodnou větou: „Proto bych Sofii prodal raději vám, protože u vás bude i nadále kouzlit úsměvy na tvářích lidí… :-)“.



Technické údaje


Rok výroby: 1950
Výrobní číslo podvozku: 20-1880
Motor: vzduchem chlazený, čtyřdobý plochý čtyřválec tzv. boxer), uložený vzadu
Nejvyšší rychlost: 80 km/h při 3300 min-1
Zdvihový objem: 1131 cm3
Pohotovostní hmotnost: 990 kg
Užitečná hmotnost: 760 kg
Nejvyšší výkon: 18 kW (25 k) při 3300 min-1
Vnější rozměry: délka 4100 mm x šířka 1700 mm a výška 1900 mm



Historii 70 let výroby vozidel VW Bulli naleznete zde: https://www.porsche.co.cz/Novinka/Detail/5442



VW
7.5.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar