Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

VW Porsche 914 slaví 40. narozeniny

Když letos v lednu představil Volkswagen nový model Concept BlueSport s motorem uloženým uprostřed, tak si jen málokdo v tu chvíli uvědomil, že tato koncepce není ani u VW ničím novým. Sériový dvoumístný automobil s motorem uprostřed slaví letos čtyřicáté narozeniny.

{*3]

Sportovní automobil s trochu tajuplným názvem VW-Porsche 914 měl premiéru na autosalonu ve Frankfurtu na podzim 1969 jako první sportovní německý automobil s motorem uprostřed.
Šlo o inovativní, směle stylizovaný a cenově dostupný automobil, jehož výroby se ujala, pro ten účel založená společnost VW-Porsche Vertriebsgesellschaft mbH. Právě projekt 914, jako nástupce velkého vozu Karmann Ghia Typ 34, patřil mezi nejznámější. Nejvíce těchto dvoumístných sportovních vozů bylo vyvezeno do USA, kde se prodávaly v tamní prodejní síti jako „pravé“ Porsche s odpovídajícím logem a všemi znaky.
Vůz vyvolal mezi příznivci značek VW i Porsche velké diskuze, jedni byli nadšeni, druzí jej odsuzovali, ale neprávem. Díky motoru uprostřed zajišťoval bezpečné ovládání. Měl zatažitelné světlomety a snímací střešní panel typu Targa.
Od začátku se dodával s dvěma motorizacemi – jako typ 914/4 s plochým vzduchem chlazeným čtyřválcem 1.7 z vozu VW 411 E o výkonu 59 kW (80 k). Mnohem zajímavější Typ 914/6 měl pod kapotou vzzduchem chlazený zážehový dvoulitrový šestiválec Porsche 911 T, rovněž boxer, o výkonu 82 kW (110 k). Zatímco čtyřválec se vstřikováním dosahoval rychlosti 177 km/h, u šestiválce se vyšplhal na 201 km/h.
Slabší variantu vystřídal v roce 1972 čtyřválec 1.8 s dvojitým karburátorem o výkonu 85 k a o rok později objemem zvýšený na dva litry.
Zpravidla byly spojeny s pětistupňovou převodovkou, na přání bylo možné objednat dvoupedálovou poloautomatickou převodovku Porsche. Celkem bylo v letech 1969 až 1975 vyrobeno 118 978 kusů.
Porsche 9014/6 se také objevilo v několika automobilových soutěžích. Nejlepšího umístění dosáhl Björn Waldegaard, když v roce 1971 dojel třetí v Rallye Monte Carlo. Výkon dvoulitrového šestiválce se pohyboval mezi 180 až 200 k, vůz vážil jen 940 kilogramů.
Ještě si připomeňme, že letos slaví ještě 60 let Brouk Cabrio, 30 let VW Golf Cabrio a 30 let VW Jetta.


Jindřich Lasík, 20.5.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar