Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

VW Group na Techno Classica 2009

Na veteránském veletrhu Techno Classica v Essenu patřila koncernu VW jedna celá hala, v níž měla vystavená vozidla jedno společné – zdůraznit duch času a ukázat pokrok v konstrukci automobilů. A je úplně jedno, zda se jedná o Bugatti, VW Brouk či nejúspornější VW Lupo 3L.

Volkswagen si už tradičně rezervoval celou halu, kde měly kromě společného stánku VW Group samostatné expozice ještě Audi (včetně značek Wanderer a NSU) a Škoda, tentokrát však bez účasti továrního muzea Auto Škoda. Nechyběla ani přehlídka Transporteru T1 první generace či vozů značky Bugatti německého značkového klubu.
Nás může těšit, že na společném stánku byl nejstarším exemplářem Laurin Klement Typ A, vyráběný v letech 1905 až 1907. Na svoji dobu měl moderní litrový čtyřválec, jehož výkon 7 k umožňoval rychlost 40 km/h. Vozidlo za 3600 korun mělo údajně, podle VW, posloužit za vzor při konstrukci Peugeotu Bébe nebo Wandereru „Puppchen“ z roku 1913. Protože se však originál nedochoval, tak byla v roce 1999 postavena věrná replika, kterou mohli návštěvníci obdivovat.
Druhým milníkem, již z 10. let dvacátého století, byl Bugatti 15, vyráběný souběžně s vůbec prvním modelem nesoucího název Ettore Bugattiho. O použité technice nelze mluvit jinak než o uměleckém dílu. Menší, ale vzhledem k nadčasovým poměrům vysokootáčkový čtyřválec s královským hřídelem a lehkou konstrukcí se vyznačoval temperamentem a jednoduchou obsluhou. (1909 – 1914, vodou chlazený řadový čtyřválec, 1327 cm³, 22 k, 450 kg, 90 km/h)
Za milník 20. let minulého století můžeme považovat Bentley 3 Litre, který byl sice představen již v roce 1919 v Londýně, ale Walter Owen Bentley je uvedl do výroby až o dva roky později. Novinkou v sériové výrobě bylo ovládání sacích i výfukových ventilů vačkovým hřídelem v hlavě válců a dvojité zapalování (1921 – 1929, vodou chlazený řadový čtyřválec, 2996 cm³, 80 k. 1400 kg, 145 km/h). Vystavený automobil pocházel z roku 1924.
Třicátá léta prezentoval malý DKW F1 ze Zschopauer Motorenwerke AG. Společně s vozem Stoewer V5 se jednalo o první velkosériově vyráběný automobil s pohonem předních kol a zároveň o první opravdový lidový automobil Německa. Novinkou bylo příčné uložení dvoudobého dvouválce (585 cm³, 18 k, 450 kg, 80 km/h) místo podélného umístění, jak je to dnes běžné u většiny moderních vozů.
Dalšími milníky v expozici VW byl pochopitelně Brouk, který udělal Německo mobilní, dále Porsche 356 (1950 – 66), Lamborghini Miura (1967 – 73), VW Golf GTI (1976 – 83) nebo VW Lupo 3L (1998 – 2005).
Poprvé se veřejnosti představily dva opravdové unikáty, jejichž renovace si vyžádala dva roky usilovné práce. Oba modely karosovaly v padesátých letech specializované firmy – kabriolet „oblékl“ Dannenhauer&Stauss ze Stuttgartu a kupé pocházelo od firmy Ghia Aigle z Lugana
Stánek Škoda byl věnován pouze padesátiletému výročí Octavie, a tak chtě nechtě vypadal trochu chudě. Škoda, vozy mají v Německu dobrý zvuk a z bohaté historie je co vybírat. Naopak pěkný průřez připravilo Audi, které z firemního muzea přivezlo mj. Audi 14/35 Typ C Alpensieger (1919), Audi Front Typ 225 Roadster (1935), Audi 100 (1987), Audi Sport Quattro S1 „Pikes Peak“, studie Quattro Spider (1991) nebo úspěšný závodní prototyp R10 TDI.


Jindřich Lasík, 21.4.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar