Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

VW Bus Festival s exkluzivní výstavou Bulli

Mezinárodní VW Bus Festival 2023 se stane na tři dny (23. až 25. června) centrem vesmíru Bulli. Na největší setkání fanoušků vozidel VW Bus přijede 6000 vozů. A nejen to: Volkswagen Užitkové vozy Oldtimer představí na festivalu více než 70 historických pokladů Bulli – ještě nikdy nebylo na jednom místě vystaveno tolik klasických modelů VW Bus.

Mezi velké ikony ve světě modelu Bulli patří i T3 California – první generace kempovacích vozů, díky kterým se dodnes z obyčejných rekreantů stávají světoběžníci . Touhu po velkých životních cestách vyvolává také Multivan čtvrté generace syncro, který v roce 1999 pokořil v novém rekordním čase legendární Panamericanu z Aljašky do Ohňové země.


Historické kempovací vozy a T2 „Elektro“ jsou mostem do současnosti. Na akci VW Bus Festival 2023 (www.vw-bus-festival-2023.de) totiž nebudou samozřejmě chybět ani současné modely Bulli. Nové modely bude na výstavě reprezentovat kompletní produktová řada kempovacích vozů – tvořená nejnovějšími verzemi modelů Caddy California, California 6.1 a Grand California na základě velkého modelu Crafter. Dále na festival přijede s částečně elektrickým pohonem i aktuální Multivan eHybrid1, zcela elektricky poháněné modely ID. Buzz Pro2, ID. Buzz Cargo a nový ID. Buzz3 s dlouhým rozvorem, který se zde představí v evropské premiéře.

Jako malou ochutnávku z automobilové historie nyní značka Volkswagen Užitkové vozy podrobněji představuje čtyři vozy, s nimiž se budou moci návštěvníci VW Bus Festivalu 2023 seznámit blíže. Na setkání budou vystaveny: T1 „Raupenfuchs“ (polopásová liška), T2 „Elektro“, T3 California a držitel rekordu Multivan syncro.


T1 „Raupenfuchs“

Historie vozu T1 s přezdívkou „Raupenfuchs“ (polopásová liška) začíná v květnu 1962. Tehdy byl v závodě Hannover vyroben „normální“ vůz T1, který putoval za zákazníkem do Rakouska, kde se pod rukama vynalézavého vídeňského mechanika proměnil v alpského specialistu. Rakušan přestavěl Bulli na T1 se čtyřmi nápravami – dvě z nich vybavil pásovým pohonem, zbývající dvě nápravy jsou řiditelné a opatřené dvojitou montáží pneumatik. A tak vznikl patrně nejschopnější terénní Bulli všech dob. Konstruktérem vozu s přezdívkou „RaupenFuchs“ (polopásová liška) byl Kurt Kretzner. Historické zdroje uvádějí, že byl nadšeným lyžařem. Všiml si, že je v rakouských horách nedostatek lehkých užitkových vozů s terénními vlastnostmi na vysoké úrovni. A chtěl to změnit. Vynálezce pracoval na konstrukci a výrobě pokořitele kopců více než čtyři roky.

Vídeňský kutil umístil pod karoserii dvě řiditelné nápravy vpředu s dvojitou montáží 14palcových pneumatik s hrubým dezénem a rovněž dvě nápravy vzadu, v tomto případě s pásovým pohonem. Díky řízení obou předních náprav byl průměr otáčení pouhých šest metrů – vůz se tak mohl otočit téměř na místě. Automatická uzávěrka diferenciálu zajišťovala dokonce i v hlubokém sněhu spolehlivý pohon s rovnoměrným rozdělováním hnací síly. Tu dodával nevšednímu vozu T1 sériově dodávaný „boxer“ s nejvyšším výkonem 31 kW (42 k) ze zdvihového objemu 1493 cm3. „Polopásová liška“ dosahovala rychlosti 40 km/h. Na konci roku 2018 vůz přešel do sbírky oddělení Oldtimer značky Volkswagen Užitkové vozy v Hannoveru, kde byl renovován a nově nalakován originálním oranžovým odstínem.



T2 „Elektro“:

Oddělení Oldtimer značky Volkswagen Užitkové vozy elektrizuje VW Bus Festival provozuschopným elektromobilem VW Transporter na základě T2. Specialisté na klasické automobily tak představí pomyslného předchůdce modelu ID. Buzz. Krátké ohlédnutí: V roce 1970 založil Volkswagen ve Wolfsburgu vývojové oddělení, které koncipovalo první elektricky poháněný Volkswagen. V roce 1972 představila společnost prototyp valníku s otevřenou ložnou plochou. Krátce poté byla zahájena malosériová výroba elektrického modelu VW Transporter nabízeného už nejen jako valník, ale i v osobní a skříňové verzi. Vznikla tak flotila pro zkušební provoz.

Mezi subjekty, které se podílely na zkušebním provozu, patřilo město Berlín, které si pořídilo sedm elektrických vozů Bulli. V Berlíně byla vybudována stanice pro výměnu akumulátorů, která umožňovala výměnu vybitých sad za nabité během pěti minut. Pod ložnou plochou integrovanou sadu akumulátorů bylo totiž možné vysunout. Alternativně se olověný akumulátor nabíjel zapojením konektoru do zásuvky na zádi modelu Bulli. Transporter byl navíc již před 45 lety vybaven systémem rekuperace. Sada akumulátorů měla kapacitu 21,6 kWh. Elektrický VW Transporter tak nabízel dojezd až 85 kilometrů. Pohon zajišťoval elektromotor s trvalým výkonem 16 kW/22 k. Transporter o hmotnosti 2170 kg díky tomu dosahoval nejvyšší rychlosti 75 km/h. T2 „Elektro“ byl zárodkem procesu, který nakonec dovedl inženýry k vývoji elektrického modelu Bulli pro velkosériovovu výrobu. Dlouhá desetiletí však k tomu chyběla vhodná akumulátorová technologie. Dnes je tomu jinak.



T3 California

California je jedním z nejúspěšnějších kempovacích vozů na světě. Příběh modelu začíná v roce 1988 speciální verzí na základě třetí generace modelu Transporter. První California, vyvinutá ve spolupráci se společností Westfalia, v jejímž závodě ve městě Rheda-Wiedenbrück byla také vyráběna, byla tehdy představena na veletrhu Caravan Salon v Essenu. Nová California T3 nezastírala, že její koncept používá osvědčenou techniku a výbavu modelu Westfalia Joker. Limitovaná speciální edice se vizuálně odlišovala od modelů Westfalia Joker mohutnými nárazníky exkluzivního modelu Multivan Carat. Interiéroví designéři navíc prokázali vytříbený cit pro styl velmi přehlednou, bílošedou kuchyňskou linkou odvozenou z modelu Joker. California stála 39 900 DM, což bylo o 10 000 DM méně než v případě modelu Westfalia. California se tak stala okamžitě bestsellerem – Volkswagen prodal již v prvním roce 5000 exemplářů.

Jako alternativa výklopné střechy se pro první model California dodávala na přání také vysoká střecha a velké panoramatické okno. Zatímco vysoká střecha měla své výhody za trvalých dešťů a nízkých teplot, výklopná střecha bodovala nižší vnější výškou modelu California (2080 mm oproti 2610 mm), díky čemuž bylo s vozem možné zajet prakticky do každé garáže i do mnoha veřejných parkovacích budov.



Multivan syncro:

Označení Panamericana se používá nejen pro dobrodružnou trasu mezi Aljaškou a Ohňovou zemí, ale také pro rekordní jízdu, kterou absolvovala v roce 1999 posádka Andreas Renz a Matthias Göttenauer. Tým se sériovým vozem Multivan čtvrté generace syncro potřeboval pouhých 15 dnů, 14 hodin a 6 minut na překonání 22 880 kilometrů mezi městy Prudhoe Bay na Aljašce a Ushuaia v Argentině. Tak krátké trvání tak dlouhé cesty přineslo týmu zápis do Guinnessovy knihy rekordů a jasně ukázalo, že právě Bulli s pohonem všech kol je dokonalým partnerem pro všechny světoběžníky.

Rekordní jízda modelu Multivan syncro byla pro značku Volkswagen Užitkové vozy definitivním impulzem pro koncipování ještě výkonnějších vozů s pohonem všech kol. Držitel rekordu s registrační značkou „WOB AZ 152“ tak inicioval vývoj modelů Multivan PanAmericana s pohonem všech kol. Značka Volkswagen Užitkové vozy nyní poprvé představí na akci VW Bus Festival vozy Bulli z velkolepých cest po celém světě. Kompletně renovovaný Multivan syncro bude vystaven společně s ostatními modely s pohonem všech kol v tematické zóně „Offroad“. V pavilonu oddělení Oldtimer Volkswagen Užitkové vozy bude Matthias Göttenauer naživo vyprávět příběhy z tehdejší rekordní jízdy včetně promítání fotografií. Návštěva VW Bus Festivalu 2023 se díky více než 70 klasickým vozům promění v cestu časem, která přiblíží 73 let historie modelu Bulli.

Vstupenky: Denní vstupenky na VW Bus Festival 2023 je možné zakoupit pouze on-line na oficiálních webových stránkách festivalu: www.vw-bus-festival-2023.de. Cena vstupenky zahrnuje veškeré výstavy, koncerty, akce, dětský program, trh s díly a příslušenstvím a jízdenku pro hromadnou dopravu. Vstupenka na pátek včetně večerního programu stojí 10 eur pro dospělé osoby, sobotní vstupenka vyjde na 15 eur včetně dlouhé koncertní noci. Děti a mládež zaplatí jen 5 eur, děti mladší 6 let se mohou festivalu zúčastnit zdarma.



VW 20.6.2023

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar