Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

V Turnově můžete jít do kina na veterány

Město Turnov bývá někdy označované jako brána do Českého ráje a Pojizeří. Jen pár „kroků“ od centra jsou hrady Valdštejn, Hrubý Rohozec, Vranové, zámky Hrubý Rohozec a Sychrov, malebné Maloskalsko nebo Hruboskalsko či bájný Kozákov s polodrahokami. A tak bychom mohli pokračovat.

Pokud je ale špatné počasí, co teď, zbývají prohlídky pamětihodností nebo Muzea Českého ráje a od minulého týdne také otevřená Galerie Autoveteránů. Vybodoval jej nadšený sběratel historických automobilů a motocyklů pan Jindřich Svoboda s pomocí svého syna Jindřicha, manželky a dalších přátel.


Ovšem muzeum nenajdete v žádné hale, ale v bývalém kině na Trávnicích, kde to žilo od třicátých do devadesátých let minulého století. Pak už jen budova chátrala, různé záměry vzaly za své. Staré kino se opakovaně pokusilo zpět vykoupit i město, ale nikdy nedošlo ke konečné dohodě. Naštěstí Jindřich Svoboda už delší dobu sháněl vhodný objekt pro svoji sbírku, kterou zatím schovával v hale rodinného podniku. Dostal nápad pokusit se zrenovovat zchátralou budovu a otevřít tady muzeum veteránů. Než se tak stalo, uběhlo prakticky pět let. Teprve letos v létě krásný dům s původní architekturou opět ožil.


Budova sice zůstala celá, ale uvnitř bylo nutné zbourat i balkon a místo něj vybudovat vestavbu na které jsou dnes vystavena auta.


„V autě jsem se prakticky narodil, moji rodiče vlastnili německý Hanomag Rekord, který můžete v muzeu vidět společně s dalšími automobily a motocykly. Jako vyučený nástrojař si umím hodně věcí vyrobit sám a v autech se vrtám už od patnáct let. Nejdřív jsem je opravoval, a pak začal sbírat. Jenže, kam nebo kde vystavit sbírku čítající šedesát automobilů a třicet motocyklů. To není jen tak,“ vysvětluje Jindřich Svoboda.


Dílo se podařilo, sen se stal skutečností a dnes můžeme chodit do kina na automobilové a motocyklové veterány.


„Původně jsem myslel, že budu sbírat jen předválečná auta, ale jak jde vývoj rychle dopředu, tak i auta, se kterými jsme jezdili v šedesátých letech, jsou dnes unikátní, třeba Felicie nebo Velorex a další, První auto – Tatru z roku 1930 – získal v roce 1976Naprostá většina z nich je v provozuschopném stavu, případně před renovací, Vozidla budeme během roku obměňovat, aby návštěvníci vždy našli něco nového, “vysvětluje Jindřich Svoboda.


V přízemí jsou na jedné straně automobily Tatra, od modelu 12 Cabrio z roku 1930 po kompletní renovaci, přes typ 30 v původním stavu až po T600 Tatraplan a 613. Nemůže chybět ani Tatra 8. Byla sice vyrobena v roce 1948, ale z předválečných dílů. Nejde tedy o modernizovanou verzi. Naproti tatrám stojí zahraniční automobily, z nichž upoutá hlavně Cadillac Coupe z roku 1940.Předchozí majitele se někdy na přelomu tisíciletí vrátil z americké emigrace a auto si přivezl s sebou. Shodou okolností je to podobný, možná stejný typ, s nímž jezdil v USA bratr pana Svobody. Koupě Cadillacu tak měla i osobní důvod a navíc, šlo o možnost rozšířit kolekci svírky až za oceán.



V druhém patře jsou vystaveny různé škodovky od unikátní Škody R4 z roku 1929 s motorem Laurin Klement a Škody Popular z roku 1938, kterou vlastnil cyklista Roman Kreuziger. Vedle automobilů Praga a Aero uvidíte britský Jaguar E.Type, Hillman Minx Morris Minor a Austin 8, z německých BMW 501 a BMW 326 společně už se zmíněným Hanomagem.



Až si čtyři desítky automobilů a několik motocyklů prohlédnete, tak si můžete ještě posedět v Café baru Galerie v třetím patře s terasou a výhledem na město. Bude fungovat i nezávisle na muzeu, neboť má vlastní vchod.


Otevřeno je zatím od středy do neděle vždy od 10.00 do 17.00 hodin. Pro skupiny nad 15 osob bude možné domluvit si prohlídku i individuálně.“




JL 2.7.2025

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar