Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

V Litomyšli se vzpomínalo na manžele Junkovy

Letošní 4. ročník Vzpomínkové jízdy na Elišku a Čeňka Junkovy se nesla tak trochu ve znamení 120. výročí od narození paní Elišky Junkové, které si připomeneme 16.listopadu. Přemýšleli jsme, proč právě v Litomyšli se tato akce v dvouleté periodě pořádá.

Důvod je jasný. V nedaleké Dolní Čermné se v roce 1894 narodil její manžel Čeněk Junek, rovněž úspěšný závodník. Jeho život ovšem ukončila tragická nehoda na Nürburgringu v roce 1928. Akce jako host účastní také Vladimír Junek, nevlastní syn paní Elišky Junkové. K tomu říká: „Maminka mi zemřela, když jsem byl hodně malý. Vyrůstal jsem s tatínkem, bratrem Elišky Junkové. Tatínek se měl podruhé podrobit těžké operaci. Mluvil před tím s Eliškou, zda by se o mě postarala, kdyby to s ním špatně dopadlo. Ona mu to slíbila a svůj slib dodržela. Pro čtyřicetiletého člověka, který neměl vlastní děti a byl zvyklý na určitý režim, to musela být obrovská změna. Svým způsobem i oběť. To jsem si uvědomil až později. Přišel jsem k ní v pěti letech. To už jsem trošku chápal a cítil, co se děje. Bylo to překvapivé. Jmenoval jsem se původně Pospíšil. Byla to má nefalšovaná teta.“


Ale zpátky k akci, která je určena pro historická vozidla do roku 1948. Po dohodě s pořadateli mohlo startovat ještě několik mladších automobilů jako Ferrari 330 GT, Austin Healey, Mercedes Benz 190 nebo Volvo P1800. Ostatních osm desítek automobilů a patnáct motocyklů pocházelo z období před druhou světovou válkou. Jména majitelů vám bohužel zveřejnit nemůžeme, neboť v katalogu vozidel uvedena nebyla. Ale několik jsme jich naštěstí znali.



Když Junkovy, tak nemohly chybět pochopitelně automobily Bugatti. Největší skvost Bugatti 37A z roku 1928 řídil Vojta Masojídek, vnuk pana Jiřího Šilhy, který tento skvost vzkřísil kdysi k životu. V jednu chvíli jsme jeli pár kilometrů za ním a musíme říct, že byl zážitek sledovat jeho jízdu s patřičnou zvukovou kulisou. S více než devadesát let starým vozem hravě překonával osmdesátikilovou rychlost.


Další Bugatti T40 přivezl polský majitel a v Litomyšli nemohl chybět ani Jakub Stauch s Bugatti T13, rok výroby 1922. Stokilometrovou trasu bral jako trénink na 1000 mil československých, které startují již ve čtvrtek. Nejstarším vozem byl Ford T pana Milana Baše, pro poruchu tentokrát nedojel.


Pan Šinágl chtěl přijet s krásným De Dion Boutonem, ale po Loukotích zatím není opraven, a tak předvedl majestátní Rolls Royce Wraith. Z českých značek byla nejstarší Praga Piccolo z roku 1926 a Tatra 12 o rok mladší.


Vedle českých značek jsme viděli tentokrát hodně zajímavých zahraničních automobilů jako například americké Durant 60 De Luxe, Buick Special Coupe, Buick 40/47 nebo Buick Eight, krásný osmiválcový Auburn 851 a Packard 645 De Luxe Eight Anglii zastupovaly Invicta 4,5 Litre, Lagonda T2 Tourer, málo známý Morris Oxford Six, a tak bychom mohli pokračovat.
První část vedla přes Sloupnici, Hrádek, Kerhartice (tady spadl v roce 1963 meteorit o hmotnosti 1260 g, který je vystaven v Národním muzeu), Říčky, Orlické Podhůří, České Libchavy kolem dřevěné zvonice z roku 1797 v Dlouhoňovicích do Žamberka k Muzeu starých strojů a technologií, kde byla přestávka. Druhá malá pausa proběhla v příjemném prostředí Chráněné dílny v Líšnici.


Po několika kilometrech dosáhli za osadou Nekoř-Bredůvka nejvyššího bodu soutěže 535 metrů nad mořem a odtud se pokračovalo přes Jablonné nad Orlicí, Bystřec, Verměřovice, Dolní Dobrouč, po části závodu do vrchu v Ústí nad Orlicí zpět k zámku v Litomyšli. Na zajímavě zvolené trase, střídající širší a úzké silničky, s výjezdy a sjezdy se nikdo nenudil.


Sobotní jízdě předcházela večerní jízda Litomyšlí a velice vydařenou akci zakončil nedělní oddychový program na zámku a jeho přilehlém okolí. Další ročník by se měl uskutečnit 5. až 8.srpna 2022.




J.Lasík 9.8.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar