Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

V Litomyšli se vzpomínalo na Junkovy

Hned sedm automobilů značky Bugatti se představilo na Vzpomínkové jízdě na Elišku a Čeňka Junkovy, kterou pořádá AMK Litomyšl jednou za dva roky. Letos byl poprvé zařazena do světového kalendáře FIVA.

[*6

Jméno Elišky Junkové i jejího manžela Čeňka bylo vždy spojeno se značkou Bugatti, a tak je jasné, že vozy této slavné značky nemohly na startu chybět. Do Litomyšle dorazily Bugatti 13, Bugatti 37 a T37, Bugatti 40, Bugatti 44, Bugatti 49 a Bugatti 57 Galibier. A to ještě majitelé vozů Bugatti 43 a Bugatti 37A bohužel nepřijeli. A někteří dali přednost další pěkné akci, kterou byla Karlovarská Veteran Rally ve stejném termínu.


K pravidelným účastníkům patří jičínská rodina Volfů – Petr opět usedl do vozu Walter Super 6, syn Petr do závodního speciálu Walter P3 Suppersport a bratr Pavel si půjčil Bugatti 13 od Jakuba Staucha. Ten sám vyrazil na trať s Bugatti 40 a jeho dcera Alžběta si odbyla závodnický křest s BMW 328. Zároveň se stala nejmladší účastníkem celé akce.


Rychlé MG provětrali jak Emanuel Vskočil a jeho kolega Jirka Hlavsa, nechyběl Petr Kožíšek s rychlým Wikovem VII 28 nebo „mílaři“ Jan Vališ s Aero 750 Sport Coupe nebo František Bauer s Tatrou 77V, Jirka Patočka vyrazil šestiválcovým Pontiacem Silver Streak atd.


Tradičně mezi nejstarší vozy patří Ford T, tentokrát modely T Touring z roku 1913 a Ford T roadster o čtyři roky mladší.


Předválečné ročníky doplnilo deset automobilů z let 1948 až 2000. Mezi nimi poutaly pozornost BMW 1600 GT Glas (1968), dále Aston Martin DB 5 (1965) a zvláště pak Ford Vedette s 2,2 litrovým vidlicovým osmiválcem z roku 1948.


Úvod obstarala večerní projížďka ulicemi Litomyšle, od zámku k zámku, po které ještě mnozí diskutovali dlouho do noci, za kytarového doprovodu Petra Volfa. Ostatně rodina Volfů získala také cenu sympatie.


Sobotní trasa dlouhá takřka sto kilometrů vedla z Litomyšle přes České Heřmanice, Choceň, Kostelec nad Orlicí k zámku v Doudlebech nad Orlicí, kde byl oběd a přestávka. Dále se pokračovalo ke tvrzi Koldín. Po menším občerstvení a shlédnutí scénky Četnické pátrací stanice se všichni vydali směrem k cíli, který byl opět v Litomyšli. Zatímco ranní část proběhla za oblačného počasí, tak odpoledne už vysvitlo sluníčko, které nás provázelo až do cíle.



Za všechny účastníky nejlépe zhodnotil více než povedenou akci Petr Volf: „Nádvoří plné starých aut, bydlení v pivovaru hned naproti. Noční let Litomyšlí. Atmosféra se štemplem Unesco. V sobotu sto kilometrů podhůřím Orlických hor, zámek Doudleby, tvrz Koldín. Trasa dokonale šipkovaná, křižovatkám vládnou kluci na motorkách. Tady se nekufruje. Letíte krajinou, užíváte si tu péči a společnost. Taky koláčky, klobásky... Soutěž to není, spíš něco jako lázně. Nemá to chybu. Díky za krásnou akci, v Litomyšli to máme moc rádi.“


Letos jsme byli v Litomyšli potřetí a za dva roky přijedeme určitě opět.



A proč se tato jízda pořádá právě v Litomyšli. Důvody jsou dva. Čeněk Junek se narodil 25. května 1894 v nedaleké obci Dolní Čermná v rodině krejčího Vincence Junka a jeho manželky Anny, rozené Řehákové, jako nejmladší ze 13 dětí. Pokřtěn byl Vincenc Urban, užíval ale českou variantu křestního jména Čeněk. A druhý důvod je ten, že v Litomyšli sídlí velice agilní Veteran klub, jehož členové dokáží uspořádat super akci.





JL 7.8.2024

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar