V Jičíně budou závodit historické motocykly
Motocyklové závody – Cenu Prachovských skal nebo také Velká cena ČR, měly v Jičíně padesátých až šedesátých letech velkou tradici. Významem se řadil hned za Brno a patřil i k velice vyhledávaným závodům evropských jezdců.
Město Jičín proslavila především Velká cena Prachovských skal, slavný motocyklový závod evropské úrovně, který se pořádal v letech 1952 až 1976. Pak bohužel přírodní trať musela ustoupit z bezpečnostních důvodů umělým autodromům.
Tehdejší trať, na níž prožil kus závodnického života František Šťastný, měřila 14,5 kilometrů a jezdci museli zvládnout 19 levých a 27 pravých zatáček. Prvním vítězem se stal Ladislav Štajner na tovární Jawě 500 OHC průměrnou rychlostí 118,2 km/h. Od roku 1956 se jezdil závod jako mezinárodní a hned přijeli tovární jezdci NSU. Absolutním vítězem se však stal „Fanánek z Kochánek" František Šťastný na Jawě 500 OHC průměrem 133,7 km/h před návštěvou 40 tisíc diváků.
Jeden z nejkvalitněji obsazených závodů se odehrál v roce 1961, kdy do skal zavítala taková esa jako byli Driver, Frank Perris, Jack Findlay, Sullassari a hlavně jezdci tovární Hondy –Tom Philips a Jim Redman. Nakonec zvítězil Phillips průměrem 125,37 km/h o šíři pneumatiky před Stanislavem Malinou na ČZ 125.
O rok později se na závod přišlo podívat na sedmdesát tisíc diváků! Od roku 1969 byl závod povýšen na Cenu ČSR, na níž v roce 1970 ukončil svoji kariéru František Šťastný. V posledních dvou ročních (1975 a 76) kraloval na okruhu Maďar János Drápal s Yamahou 750. V roce vytvořil absolutní rekord tratě 166,5 km/h a o rok později se stal posledním absolutním vítězem a uzavřel tak nejslavnější kapitolu Autoklubu Jičín.Po roce 1976 musela bohužel přírodní trať ustoupit z bezpečnostních důvodů umělým autodromům.
Na tradici se pokusil navázat už vloni AMK Český ráj v Jičíně, když uspořádal první ročník veteránských motocyklových závodů, kterého se zúčastnilo sto padesát jezdců na motocyklech solo a čtrnáct posádek sajdkár. Bohužel mizerný povrch původního okruhu neumožňuje dnes jízdu historických motocyklů, a byl zvolen trojúhelník po obchvatu Jičína v úseku Holín - Kometa a ulic Maršála Koněva a Markova
Cena města Jičína se uskuteční 7.a 8.června jako Memoriál Jiřího Koštíře, zakladatele závodu a prvního vítěze v roce 1955.
J.Lasík 17.4.2014
Foto Josef Hlaváček
Tehdejší trať, na níž prožil kus závodnického života František Šťastný, měřila 14,5 kilometrů a jezdci museli zvládnout 19 levých a 27 pravých zatáček. Prvním vítězem se stal Ladislav Štajner na tovární Jawě 500 OHC průměrnou rychlostí 118,2 km/h. Od roku 1956 se jezdil závod jako mezinárodní a hned přijeli tovární jezdci NSU. Absolutním vítězem se však stal „Fanánek z Kochánek" František Šťastný na Jawě 500 OHC průměrem 133,7 km/h před návštěvou 40 tisíc diváků.
Jeden z nejkvalitněji obsazených závodů se odehrál v roce 1961, kdy do skal zavítala taková esa jako byli Driver, Frank Perris, Jack Findlay, Sullassari a hlavně jezdci tovární Hondy –Tom Philips a Jim Redman. Nakonec zvítězil Phillips průměrem 125,37 km/h o šíři pneumatiky před Stanislavem Malinou na ČZ 125.
O rok později se na závod přišlo podívat na sedmdesát tisíc diváků! Od roku 1969 byl závod povýšen na Cenu ČSR, na níž v roce 1970 ukončil svoji kariéru František Šťastný. V posledních dvou ročních (1975 a 76) kraloval na okruhu Maďar János Drápal s Yamahou 750. V roce vytvořil absolutní rekord tratě 166,5 km/h a o rok později se stal posledním absolutním vítězem a uzavřel tak nejslavnější kapitolu Autoklubu Jičín.Po roce 1976 musela bohužel přírodní trať ustoupit z bezpečnostních důvodů umělým autodromům.
Na tradici se pokusil navázat už vloni AMK Český ráj v Jičíně, když uspořádal první ročník veteránských motocyklových závodů, kterého se zúčastnilo sto padesát jezdců na motocyklech solo a čtrnáct posádek sajdkár. Bohužel mizerný povrch původního okruhu neumožňuje dnes jízdu historických motocyklů, a byl zvolen trojúhelník po obchvatu Jičína v úseku Holín - Kometa a ulic Maršála Koněva a Markova
Cena města Jičína se uskuteční 7.a 8.června jako Memoriál Jiřího Koštíře, zakladatele závodu a prvního vítěze v roce 1955.
J.Lasík 17.4.2014
Foto Josef Hlaváček
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout