Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru akcni nabidky
Alcar - Konfigurátor kol

Úspěchy L & K a ŠKODA v motoristickém sportu

› Prvorepublikové automobily Laurin & Klement / ŠKODA prokázaly své mimořádné kvality v řadě náročných závodů i soutěží, kromě Evropy také v Africe a Jižní Americe. Navázaly tak na sportovní úspěchy motocyklů Laurin Klement.

Letos si připomínáme nejen sto let republiky, ale také uplynulo sto třináct let uplynulo letos od chvíle, kdy Václav Vondřich vyhrál Gordon Bennettův pohár na francouzském okruhu v Dourdanu nedaleko Paříže. Závod byl považován za neoficiální mistrovství světa. Startoval na dvouválcovém motocyklu Laurin Klement CCR. Po první světové válce, za globální epidemie Španělské chřipky, mělo zvláště v rozvrácené Evropě absolutní prioritu zásobování potravinami. Dobové „soutěžní“ úspěchy značky Laurin & Klement proto byly spojeny s jejími motorovými pluhy Excelsior, výrazně zvyšujícími produktivitu zemědělství. V roce 1919 zvítězil Excelsior v Senlis u Paříže při soutěži v orbě nad 75 soupeři, o dvě léta později triumfoval v katalánské Lleidě: otevřel tak značce L & K brány k exportu na francouzský, španělský i latinskoamerické trhy.

V poválečné situaci, kdy bylo vlastnictví automobilu spojeno s neúměrně vysokými náklady, patřil k nejpádnějším prodejním argumentům důkaz vysoce nadprůměrné trvanlivosti a nenáročnosti v provozu.

Vozy Laurin & Klement ji opakovaně prokázaly svými úspěchy v řadě populárních soutěží spolehlivosti. Například na 2000 kilometrů dlouhé trati vytyčené v červenci 1921 Československým klubem automobilistů dobyl vůz L & K typu So stříbrnou plaketu a verze Se obdržela zvláštní cenu předsedy autoklubu, profesora Otakara Kukuly.

V roce 1921 vznikly z iniciativy legendárního závodníka Saši Kolowrata-Krakowského na bázi dvou starších vozů speciály Laurin & Klement RK/M. Mohutný padesátikoňový čtyřválec OHV o objemu 4713 cm3/50 k (37 kW), vybavený zdvojeným zapalováním, umožňoval otevřenému vozu dosáhnout rychlosti 125 km/h. Kromě soutěží spolehlivosti zaznamenal úspěch například i v závodě do vrchu Zbraslav-Jíloviště 1922, kde se František Svoboda umístil čtvrtý ve třídě do 5300 cm3.

Od poloviny 20. let se nákladné závodní speciály již příliš vzdalovaly sériové produkci, v roce 1929 navíc vypukla světová hospodářská krize. Společnost Laurin & Klement / ŠKODA proto dočasně omezila své angažmá v motoristickém sportu, soustředila se na zavádění progresivních konstrukčních prvků, efektivní pásové výroby a zlepšování kvality služeb zákazníkům.
Nové sportovní trofeje vozů ŠKODA přinesla 30. léta. Šestiválce ŠKODA 637, předcházející modelové řadě SUPERB, se úspěšně zúčastnily závodu 1000 mil československých (1933 a 1934), v ročníku 1935 obsadila ŠKODA RAPID Six páté místo v celkové klasifikaci.


Na Rallye Monte Carlo se jen 790 kg těžký roadster ŠKODA POPULAR Sport s motorem z většího modelu RAPID umístil na skvělém 2. místě ve třídě do 1500 cm3. Jízdu z Prahy přes Atény do Monaka posádka Pohl – Hausman absolvovala v lednových mrazech, často po neupravených silnicích.

V následujícím roce svůj úspěch zopakovala s kupé ŠKODA RAPID, tentokrát zamířila z Československa na Riviéru po 4134 km dlouhé trase přes sicilské Palermo. Z druhého místa ve třídě na čtvrté Pohla s Hausmanem odsunula penalizace za malé rozměry vnějšího zpětného zrcátka. Česká posádka nevyužila příležitosti k jeho výměně, dala přednost fair play.

Exportní úspěchy prvorepublikové automobilky ŠKODA vytvářely podmínky i pro účast zahraničních jezdců v místních motoristických podnicích. Například vítězství v balkánské rallye Bělehrad – Atény 1937 zajistila jugoslávská posádka, ve stejném roce absolvoval již tři roky provozovaný běžný model POPULAR 8000 kilometrů jihoafrického závodu Nairobi – Johannesburg bez závad.

K posílení pozic značky ŠKODA na jihoamerických trzích výrazně přispělo také nečekané absolutní vítězství Uruguayce Victora Borrata Fabiniho v náročném závodě Mercedes – Montevideo v roce 1938 a jeho druhé místo celkově (první ve třídě) v podniku Montevideo – Melo – Montevideo (1939). Tou dobou však již patřila první československá republika minulosti, sportovní zápolení přerušila druhá světová válka.




Škoda 21.11.2018





Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2018 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar