Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Unikátní Amilcar pro Le Mans

Firma Societé Nouvelle pour l Automobile Amilcar vyráběla nejdříve závodní a sportovní automobily, od konce 20. let minulého století pak přešla na cestovní modely. Zkratka vznikla ne právě zdařilým spojením jmen jejich zakladatelů Emila Akara a Josepha Lamy.

Firma vznikla vlastně převzetí,m automobilky Le Zebre, která se ocitla ve finančních potížích, a tak právě pánové Akar a Lamy odkoupili továrny včetně mechaniků Edmonta Moyeta a André Morcela.

První Amilcar, typ CR se čtyřválcem 908 cm³/18 k vyjel na silnice v roce 1921. Typ E z roku 1927 byl poprvé v historii firmy vybaven diferenciálem a model CGS Gran Sport (1924) měl brzdy na všech kolech. Zpočátku byla závodní činnost zdrojem reklamy a vozy Amilcar, ač měly poměrně malý objem, se zařadily mezi velice úspěšné automobily. Jen v roce 1924 získaly 102 prvních míst, v roce 1927 vyhrály Rallye Monte Carlo a v Le Mans obsadily 3. a 4. místo. Nesmíme zapomenout ani na šestiválec Typ CE, který měl s kompresorem Roots výkon 75 k a dosahoval rychlosti 200 km/h.

V polovině 80. let objevil rakouský veteránista Reinhard List v jednom belgickém městečku sklad s náhradními díly na francouzské automobily Amilcar, známé svými úspěchy na závodních tratích. A našel dokonce pozůstatky neobvyklého závodního vozu, postaveného v roce 1934 po vzoru Bugatti GP 1923 nazývaného Tank. Tři tyto vozy s motorem o objemu 1150 cm – 74 kW a hmotností 450 kg byly v roce 1934 nasazeny i do závodu 24 hodin Le Mans a jeden z nich je dnes díky panu Listovi zúčastňuje veteránských akcí.

Výroba automobilů Amilcar byla ukončena v roce 1937, kdy firmu převzala další francouzská automobilka Hotchkiss.


JL 23.1.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar