Trofeo Niké Bohemia - radost pohledět
Pětadvacet krásných historických automobilů se od pátku do neděle pohybovalo po silnicích Libereckého kraje na akci Trofeo Niké Bohemia. Nešlo však o žádnou soutěž, ale především propagaci turistického ruchu ve spojení s veterány.
Organizace celé akce, pořádané brněnskou agenturou International Sports Marketing nás velice mile překvapila, a proto se k ní vrátíme ještě zítra. V každém případě by si mnozí pořadatelé velkých veteránských akcí mohli vzít příklad.
Dnes se podívejme, jaké automobily z let 1923 až 1979 bylo možné spatřit. Bezpochyby největším skvostem byla Isotta Fraschni Tipo 8, kterou z naprostého vraku před lety zrenovoval pan Ladislav Novák z Uherského Hradiště.
To co byl pro Angličany Rolls Royce, Němce Maybach nebo Mercedes, Francouze Hispano Suiza, to byla pro Italy Isotta Fraschni. Věhlasnou firmu založili v roce 1890 pánové Cesare Isotta a Oresto Fraschni, kteří pak stavěli hlavně velké osobní automobily. Nejslavnějším modelem bylo Tipo 8, které po první světové válce představil inženýr a šéfkonstruktér Cattano. Jednalo se o první automobil na světě s osmiválcovým motorem s visutými ventily. Z objemu 5,6 litru dosahoval výkonu 80 k a umožňoval rychlost až 140 km/h. Podle Ladislava Nováka je však optimální rychlost kolem 70 až 80 km/h a na úzkých silničkách Českého ráje rozhodně vyžaduje i pořádný kus řidičského umění. Dnes prakticky nenajdete dva stejné modely, neboť každý vůz karosovala jiná firma. Historie firmy, která nám zanechala po sobě krásné automobily, skončila v roce 1949, ale díky lidem, jako je Ladislav Novák můžeme krásu automobilů obdivovat dodnes.
Bývalá soutěžní posádka Zdeněk a Amálka Válkovi, která jezdila automobilové rallye v sedmdesátých letech, se představila v luxusním Fiatu 520, vyráběném v letech 1927 až 1929. Pod kapotou čtyři metru dlouhého Fiatu se ukrýval řadový šestiválec o objemu 2,2 litru a výkonu 46 k při 3400/min. Na sto kilometrů spotřeboval až 16,6 litru benzinu.
Z třicátých let pocházely ještě americký Nash 451, Citroën 11, Peugeot 302 Darl Mat roadster nebo zástupci českého automobilového průmyslu – Tatra 57 a Aero 30.
Právě modrý sportovní Peugeot, s nímž dorazil francouzský veteránista Jacques Lesueur budil velkou pozornost, byť se nejednalo o čistý originál. Ale komu to vadilo. Zatímco podvozek byl původní, tak karosérie musela být postavena, neboť se nedochovala. V každém případě šlo o jeden z nejzajímavějších automobilů, které k nám dorazily na veteránskou akci ze zahraničí. Emile Darl´Mat, pařížský prodejce automobilů Peugeot, sestrojil v roce 1936 podle vlastního návrhu sportovní vůz na podvozku typu 302 s vyladěným dvoulitrovým motorem z modelu 402. Na závodním okruhu Montlhéry dosáhl během jízdy na 24 hodin průměrné rychlosti téměř 140 km/h. V roce 1937 se objevily tři závodní modely Darl´Mat na startu slavného závodu v Le Mans a obsadily sedmé, osmé a desáté místo.
Škoda jen, že jeho krajan nepřivezl avizovaný Salmson, ale ani pěkný MG nebyl rozhodně k zahození. Z poválečné éry zaujaly mimo jiné otevřený Fiat 1500 OSCA (1961), britská klasika Jaguar E S1 (1967), Ferrari 365 GTC (1971) nebo Ford Mustang GT-350 (1966).
Více se o vlastní akci dozvíte zítra.
Jindřich Lasík, 7.7.2009
Dnes se podívejme, jaké automobily z let 1923 až 1979 bylo možné spatřit. Bezpochyby největším skvostem byla Isotta Fraschni Tipo 8, kterou z naprostého vraku před lety zrenovoval pan Ladislav Novák z Uherského Hradiště.
To co byl pro Angličany Rolls Royce, Němce Maybach nebo Mercedes, Francouze Hispano Suiza, to byla pro Italy Isotta Fraschni. Věhlasnou firmu založili v roce 1890 pánové Cesare Isotta a Oresto Fraschni, kteří pak stavěli hlavně velké osobní automobily. Nejslavnějším modelem bylo Tipo 8, které po první světové válce představil inženýr a šéfkonstruktér Cattano. Jednalo se o první automobil na světě s osmiválcovým motorem s visutými ventily. Z objemu 5,6 litru dosahoval výkonu 80 k a umožňoval rychlost až 140 km/h. Podle Ladislava Nováka je však optimální rychlost kolem 70 až 80 km/h a na úzkých silničkách Českého ráje rozhodně vyžaduje i pořádný kus řidičského umění. Dnes prakticky nenajdete dva stejné modely, neboť každý vůz karosovala jiná firma. Historie firmy, která nám zanechala po sobě krásné automobily, skončila v roce 1949, ale díky lidem, jako je Ladislav Novák můžeme krásu automobilů obdivovat dodnes.
Bývalá soutěžní posádka Zdeněk a Amálka Válkovi, která jezdila automobilové rallye v sedmdesátých letech, se představila v luxusním Fiatu 520, vyráběném v letech 1927 až 1929. Pod kapotou čtyři metru dlouhého Fiatu se ukrýval řadový šestiválec o objemu 2,2 litru a výkonu 46 k při 3400/min. Na sto kilometrů spotřeboval až 16,6 litru benzinu.
Z třicátých let pocházely ještě americký Nash 451, Citroën 11, Peugeot 302 Darl Mat roadster nebo zástupci českého automobilového průmyslu – Tatra 57 a Aero 30.
Právě modrý sportovní Peugeot, s nímž dorazil francouzský veteránista Jacques Lesueur budil velkou pozornost, byť se nejednalo o čistý originál. Ale komu to vadilo. Zatímco podvozek byl původní, tak karosérie musela být postavena, neboť se nedochovala. V každém případě šlo o jeden z nejzajímavějších automobilů, které k nám dorazily na veteránskou akci ze zahraničí. Emile Darl´Mat, pařížský prodejce automobilů Peugeot, sestrojil v roce 1936 podle vlastního návrhu sportovní vůz na podvozku typu 302 s vyladěným dvoulitrovým motorem z modelu 402. Na závodním okruhu Montlhéry dosáhl během jízdy na 24 hodin průměrné rychlosti téměř 140 km/h. V roce 1937 se objevily tři závodní modely Darl´Mat na startu slavného závodu v Le Mans a obsadily sedmé, osmé a desáté místo.
Škoda jen, že jeho krajan nepřivezl avizovaný Salmson, ale ani pěkný MG nebyl rozhodně k zahození. Z poválečné éry zaujaly mimo jiné otevřený Fiat 1500 OSCA (1961), britská klasika Jaguar E S1 (1967), Ferrari 365 GTC (1971) nebo Ford Mustang GT-350 (1966).
Více se o vlastní akci dozvíte zítra.
Jindřich Lasík, 7.7.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout















