Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Toyota - půl století sportovních automobilů

Už v roce 1962 zahájila Toyota vývoj modelu Sports 800 poháněného dvouválcovým motorem konstrukce boxer, a od té doby udržuje tradici výroby vzrušujících sportovních vozů, které zaznamenaly úspěchy nejen mezi zákazníky, ale i v soutěžích.

Krásná Toyota 2000 GT, poprvé představená na tokijském autosalonu v roce 1965, pomohla značce při budování pověsti výrobce sportovních vozů. Kupé s řadovým šestiválcem 2.0 obsadilo třetí místo na Velké ceně Japonska 1966 a postupně zaznamenalo tři světové rekordy ve vytrvalostních soutěžích, včetně nejvyšší průměrné rychlosti (207 km/h) při vytrvalostní jízdě na vzdálenost přes
16 000 km.
Model 2000 GT v provedení se skládací střechou si v roce 1967 zahrál ve filmu s Jamesem Bondem Žiješ jenom dvakrát. Je škoda, že kabriolet se nikdy běžně neprodával – vznikl pouze při této příležitosti, protože hlavní hvězda filmu Sean Connery se v běžném kupé necítil dostatečně pohodlně.
V roce 1968 usedl za volant modelu 2000Gt známý Carroll Shelby, někdejší vítěz Le Mans, pak v USA. Přestože vůz neprodělal žádné významnější úpravy, dokázal čtyřikrát zvítězit nad modelem Porsche 911, který do té doby soutěžím dominoval.
„Když poprvé vyjela Toyota 2000 GT, bylo mi 11 let – a zamiloval jsem se do ní. Řekl jsem – Až vyrostu, chtěl bych jezdit s něčím takovým. Můj sen se splnil ve chvíli, kdy jsem seděl za volantem 2000 GT v rallye veteránů. Byl to úžasný zážitek.Chtěl bych, aby dnešní mladí lidé pocítili při spatření nové sportovní Toyoty stejnou touhu. Chci do našich vozů přenést atmosféru závodních okruhů, aby naši zákazníci při řízení vozu pociťovali čistou radost a vzrušení.’ Akio Toyoda – Prezident společnosti Toyota Motor Corporation
V reakci na Velkou cenu Japonska hostující sportovní vozy s větším zdvihovým objemem Toyota v roce 1968 představila speciál Toyota 7 s vidlicovým osmiválcem 3.0 umístěným před zadní nápravou, později nahrazeným jednotkou o objemu 5.0. Toyota 7 Turbo byla v roce 1970 jediným závodním vozem na světě, s přeplňovaným motorem.
Před uvedením modelu MR2 v roce 1984 požádala Toyota legendárního amerického závodního jezdce Dana Gurneyho o spolupráci v rámci testování a vývoje. Toyota si vždy vysoce cenila přínosů motoristického sportu a využívala zkušeností závodních jezdců k vylepšování modelů homologovaných pro běžný provoz. Model MR2 si získal zaslouženou pověst jednoho z nejlépe ovladatelných sportovních vozů všech dob.
Dlouhých 36 let (od r. 1970 do r. 2006) se po celém světě prodávala Celica v sedmi generacích. První modely Celica měly poháněnou zadní nápravu, verze Celica GT, představená v Evropě roku 1974, byla vybavena pětistupňovou převodovkou a širšími pneumatikami. Přepracovanou Celicu z roku 1985 s pohonem předních kol, poháněl výkonný motor 3S-GE o objemu 2,0 l.
Celica doznala významných úspěchů i v motoristických soutěžích. Celica Twin-Cam Turbo dokázala v letech 1984 až 1986 třikrát za sebou zvítězit na Safari Rally. Verze Celica GT-Four se stálým pohonem všech kol v roce 1989 poprvé zvítězila ve světové rallye v Austrálii a poté si v letech 1993 a 1994 odnesla mistrovské tituly pro závodní jezdce i konstruktéry v soutěžích WRC. GT-Four byl vůbec prvním japonským vozem, který současně získal titul WRC v kategorii pro závodní jezdce i konstruktéry.
V roce 1979 se představila Toyota Supra. První dvě generace vycházely z modelu Celica. Jako svébytný model lze označit až třetí generaci Supry vyráběnou od roku 1986. Kořeny lze vystopovat až k modelu 2000 GT, neboť pro všechny čtyři generace modelu Supra je typický řadový šestiválec a pohon zadních kol. S každou další generací se zvětšoval objem motoru, z původních 2,5 na 2,7 l, a poté na 3,0 l v roce 1993 u provedení Mk. VI Supra s motorem o výkonu 320 k se sekvenčním přeplňováním, který tomuto vozu udílel zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 5,2 s a umožňoval dosáhnout nejvyšší rychlosti 250 km/h.
Model Corolla Levin AE86 charakterizovalo umístění motoru vpředu, pohon zadních kol, kompaktní rozměry, nízká hmotnost, dokonalé rozložení hmotnosti a nadprůměrný kilogramový výkon. V době výroby (1983 až 1987) se proto jednalo o jasnou volbu pro rallye i okruhy.


J.L. 31.3.2011

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar