Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Techno Classica Essen - veteránská Mekka

Retro v Paříři a Techno Classica v Essenu jsou bezpochyby dva největší veteránské veletrhy v Evropě, ale každý je svým způsobem svůj. Na prvním převažují francouzské značky a spíš starší ročníky, na druhém německé značky a poválečné automobily a youngtimery.

Brány Techno Classica se v Essenu otevřely pro novináře už ve středu odpoledne, o den později sem začaly proudit davy návštěvníků. A do neděle jich přišlo na sto osmdesát tisíc, což je na úrovni loňského rekordu. Nutno dodat, že ve stejnou dobu probíhala ještě další výstava Retro Classic ve Stuttgartu.
Pokud máme „Essen“ shrnout, tak jak mezi vystavenými automobily nebo těmi určenými k prodeji byly nejvíce zastoupeny značky Mercedes Benz, Porsche a BMW. A to ještě prakticky v renovovaném stavu, repliky nevyjímaje. Původních originálů s patřičnou patinou bylo letos hodně málo. Mezi předválečnými jsme ale objevili několik nádherných vozů Bentley nebo Jaguar. Vyložených skvostů bylo bohužel jako šafránu.
Z Mercedesů na sebe poutaly pozornost například model 770 K Pullmann s kompresorovým osmiválcem o objemu 7,7 litru a výkonu 200 k. Vůz přezdívaný „Velký Mercedes“ byl určen pro německé ministerstvo hospodářství a je považován za největší a nejdražší osobní Mercedes. Nemohl chybět ani legendární 540 K Cabrio B z roku 1939. Ten si objednávali hlavně králové, průmyslníci, maharadžové nebo filmové hvězdy.
Na výstavě byl k vidění i jediný existující automobil Röhr 8 Typ F „Autenrieth“ s aerodynamickou karosérií ukrývající osmiválec 3,3 litru. Byl postaven pro výstavy v Berlíně, Paříži a Ženevě v roce 1933.
Nejkrásnější historické automobily byla vystaveny v hale 6, zvláště pak expozice zapomenuté španělské značky Pegaso patřila k vrcholům veletrhu. Tolik různých modelů pohromadě není prakticky nikdy možné. Z 86 vyrobených vozů v roce 1950 se jich v Essenu prezentovalo jednadvacet, což je světový rekord.
Neméně zajímavá byla přehlídka vozů Maserati, včetně závodního modelu A6G 2000, v pořadím druhým vozem kategorie GT, postaveným na začátku roku 1950 s jedním vačkovým hřídelem. O rok později už měl řadový šestiválec objemu dvou litrů vačkové hřídele dva a výkon zhruba 160 k. Vozy karosovaly firmy jako Alleman, Frua, Pininfarina, Vignale a Zagato, a prakticky neexistují dva stejné.
Svoje rozsáhlé expozice měly značky Mercedes Benz s expozicí připomínající ž0 let modelu SL, dále Opel ve stylu oslavy 150. výročí založení značky. V jedné hale byla rozsáhlá expozice skupiny VW Group (VW, Audi, Škoda, SEAT, Bentley, Bugatti) a Porsche. Na stánku Škoda se objevil i Popular Monte Carlo pana Zdeňka Touše z Karlových Varů nebo replika Škody 130 RS. Soutěžní exponáty SEAT, Audi a VW a dalších značek si představíme v samostatném článku.
V galerii mezi halami byl svůj stánek Vetrenu z Lomnice nad Popelkou, který prostřednictvím dvou vozů Porsche a jednoho BMW 328 nabízel své renovátorské služby. Škoda, že byl stánek hodně zastrčený a mezi 1200 vystavovateli z třiceti zemí lehce přehlédnutelný.


J.Lasík, 27.3.2012

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar